در نشست معاونت حقوقی و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی صورت گرفت؛

تاکید دو طرف بر ضرورت ایجاد یک تفاهم‌نامه و همکاری دوسویه

در جلسه مشترک معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان هر دو مرکز بر ضرورت امضای تفاهم نامه و همکاری دوسویه تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از نشست هم‌اندیشی این مرکز با معاونت حقوقی رئیس جمهور که با حضور الهام امین زاده برگزار شد، گفت: حقوق امری نیست که آنرا نادیده بگیریم، لذا باید در تمامی مباحث مختلف حقوق دخیل باشد.
 
وی با بیان اینکه علم حقوق تنها نقش تئوریزه کردن دیدگاه‌ها را برعهده ندارد، گفت: در صورتی که ما بتوانیم به یک شناخت جامع از مسائل مختلف از طریق حقوق برسیم، می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌ها و رویکردها نقش تاثیرگذاری داشته باشیم، زیرا حقوق پل ارتباطی بین همه رشته‌هاست و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
 
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر حقوق در موضوعات مختلف در کشور بکار گرفته نشود، ما با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم، لذا نیازمند این هستیم که حقوق به عنوان یک رکن اساسی در جامعه استفاده شود و در این راستا فقه نیز نیازمند به حقوق است.
 
مبلغی تصریح کرد: وقتی فقه در قالب فتوی از لغت استفاده می‌کند حقوق هم نقش زبان را دارد.
 
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این مرکز بسیار دیر تشکیل شد، تصریح کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در طی یکی دو سال اخیر توانسته است عملکرد خوبی را از خود داشته باشد و بیشترین ارتباط را با حقوقدانان در قم و بقیه استان‌ها برقرار کند.
 
وی با اشاره به اینکه ما توانسته‌ایم شورای فقهی را تشکیل دهیم، تصریح کرد: در این مرکز از کسانی که دارای تجربه‌های علمی، حقوقی و فقهی هستند، استفاده می‌کنیم تا بتوانیم به مسائل مختلف جامعه اشراف داشته باشیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسات این مرکز سه طیف حقوقدانان آشنا به فقه، فقهای جوان و اصحاب تجربه حضور دارند و شیوه کاری بر این مبناست که هر لایحه ای را که مطرح می‌شود، بر سر آن بحث می‌کنیم و حلقه‌ای از متخصصان و کارآمدان را پیرامون بررسی این لایحه تشکیل می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه ما از فقدان امکانات در این مرکز شکوه داریم، اظهار داشت: انتظار می‌رود با توجه به گستردگی که در مباحث حقوقی وجود دارد، ما بتوانیم با در اختیار داشتن امکانات، حضور گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم که این موضوع نیازمند گسترش امکانات این مرکز است.
 
مبلغی تاکید کرد: در این مرکز همه افراد به الزامات کار حقوقی واقف هستند و ما اعتقاد داریم که بسیاری از کارها باید براساس کار تاسیسی صورت گیرد، زیرا کار قانونگذاری براساس فقه بدون داشتن تجربه کار سختی است.
 
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کار قانونگذاری مبتنی بر فقه، کار اساسی و شیرینی است و می‌تواند در چارچوب پیشبرد اهداف تاثیرگذار باشد.
 
وی با بیان اینکه حضور حقوقی کشور ما در فضاهای بین‌المللی در شرایط امروز واجب است، گفت: ما باید حضور فعال حقوق بشری در جهان داشته باشیم و در این زمینه به فعالیت‌های مختلفی اقدام کنیم.
 
وی افزود: مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در طی عمر کوتاهی که از آن گذشته است، توانسته است کارنامه کاری خوبی را از خود بجا بگذارد، به گونه‌ای که ما شاهد بودیم اولین کنفرانس فقه و حقوق توسط این مرکز برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با معاونت حقوقی ریاست جمهوری همکاری خوبی را داشته باشیم، افزود: تشکیل یک کارگروه زمینه ارتباط و تعامل دوسویه به طور حتم میان این دو مرکز الزامی است.
 
لازم به ذکر است، همچنین در این نشست اسماعیل عباسی معاون حقوقی دولت با بیان اینکه باید ما در چارچوب حقوق وظایف خود را در جامعه به خوبی انجام دهیم، گفت: معاونت حقوقی به لحاظ مبانی درصدد است که همکاری مستمری را با مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی داشته باشد، اما انتظار می‌رود که این مجلس نیز مبانی و اقداماتی را که انجام می‌دهد، به صورت کامل بیان کند.
 
گفتنی است، در این نشست همچنین جمعی از حقوقدانان حاضر در معاونت حقوقی و برخی از مسئولان مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند و خواهان امضای تفاهم نامه‌ای میان معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی بودند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار