آیا پناهندگان سوری در لبنان، اسیر هستند؟!

وزیر کشور لبنان تهدید کرد که هر کدام از آوارگان سوری که در این انتخابات شرکت کند، دیگر به عنوان پناهنده با او تعامل نخواهد شد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الاخبار نوشت وزیر کشور لبنان که مانند دیگر افراد وابسته به 14 مارس از حضور گسترده و غیرقابل پیش بینی آوارگان سوری در انتخابات ریاست جمهوری همچنان در شوک به سر می برد، تهدید کرد که هر کدام از آوارگان سوری که در این انتخابات شرکت کند، دیگر به عنوان پناهنده با او تعامل نخواهد شد.

" لبنان "نهاد المشنوق" دیروز تلاش کرد از آثار شوکی که به گروه سیاسی او به علت حضور هفته گذشته رای دهندگان سوری در ساختمان سفارت کشورشان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است، بکاهد.

وی در همین راستا ادعا کرد که نسبت رأی دهندگان سوری از مجموع سوری‌های آواره در لبنان از 6 درصد فراتر نمی رود. ولی او نتوانست توجیه کند که چرا تصمیم گرفته است عنوان "پناهنده" را از آوارگان سوری به علت شرکت در انتخابات لغو کند.
 
 
روزنامه لبنانی "الاخبار" نوشت: المشنوق قصد دارد تصمیم آمریکایی-سعودی-اروپایی را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سوریه کامل کند.

وی از ابتدا تلاش کرد از مشارکت سوری‌های مقیم لبنان در انتخابات جلوگیری کند؛ از این رو دستور را برای ممنوعیت تجمعات سیاسی سوری‌ها در لبنان صادر کرد. اما حضور سوری های مقیم لبنان در انتخابات باعث شد اقدام دیگری انجام دهد و مهاجران را در برابر دو گزینه قرار داد، که باید یکی را انتخاب کنند یا مشارکت در انتخابات و یا حفظ صفت پناهنده.

هدف المنشوق از همه این اقدامات این است که مهاجران سوری فقط باید طرفدار مخالفان سوریه باشند.

* سوریه پیشنهاد وزیرکشور لبنان را نپذیرفت
وزیر کشور لبنان تلاش کرد تا مدعی شود تصمیمش سیاسی نیست؛ وی دیروز در مصاحبه با شبکه «الجدید» گفت به دولت سوریه از طریق دستگاه امنیتی لبنان پیشنهاد کرده است که مراکز رای گیری را به منطقه مرزی بین گذرگاه لبنانی المصنع و گذرگاه سوری جدیده یابوس منتقل کند اما طرف سوری این پیشنهاد را نپذیرفت.

الاخبار در ادامه نوشت: آیا المشنوق خیال می کرد که دمشق با مشارکت آن در چنین تصمیم سیاسی موافقت خواهد کرد؟ وزیر کشور تصمیم خود را با دلایل امنیتی و ناتوانی لبنان از گشودن دائمی مرزها به روی مهاجران سوری توجیه کرد. 

* آوارگان زندانی !!
دستور وزیر کشور لبنان آوارگان سوری را به زندانیانی در لبنان تبدیل می کند؛ به این بهانه که، اگر کسی که بتواند وارد سوریه شود مهاجر به شمار نمی رود.

المشنوق در تصمیم خود از دیروز از همه مهاجران سوری که نام شان در کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل ثبت شده خواسته است از ورود به سوریه خودداری کنند؛ زیرا در غیر این صورت دیگر با آنان به عنوان پناهنده تعامل نخواهند شد. این تصمیم از طریق اداره کل امنیت عمومی به همه مراکز مرزی لبنان و سوریه عمومیت داده شده و وزارت کشور از نهادهای سازمان ملل و سازمان های بین المللی امور پناهندگان خواسته است به مسؤولیت‌های خود به طور کامل عمل کنند، و آوارگان سوری را از محتوای این بیانیه مطلع سازند و آن را پیگیری کنند و به آن اهمیت بدهند.
 
وزارت کشور لبنان علت این تصمیم را اهمیت دادن به امنیت این کشور و جلوگیری از هرگونه برخورد یا تحریک بین آوارگان سوری و شهروندان لبنانی دانسته است. این در حالی است که شماری از حقوقدانان و شخصیت‌ها این تصمیم را در درجه اول سیاسی دانسته اند.

مهاجر، زندانی و محکوم به ممنوعیت از سفر نیست به ویژه اگر تمایل داشته باشد با خانواده و بستگان خود در سوریه دیدار کند البته تا زمانی که شرایط امنیتی اجازه بازگشت او به این کشور یا خانه اش را به طور نهایی بدهد. "جمیل السید" مدیرکل پیشین امنیت عمومی لبنان با بیان این مطلب افزود؛ این تصمیم برخلاف قوانین لبنان و بین المللی است و هیات وزیران اختیار اتخاذ این تصمیم را دارد و پیشینه سیاسی این تصمیم برای انتقام گرفتن از حضور سوری ها در انتخابات در لبنان است، و اینکه به کسانی که نتوانستند رای بدهند اجازه داده نشود از این حق خود در سوریه استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار