القدس العربی :

امیر کویت حامل پیامی برای نزدیکی دیدگاه عربستان و ایران بود

روزنامه القدس العربی در گزارشی با پرداختن به سفر امیر کویت به تهران گفت: به نظر ناظران و کارشناسان ، امیر کویت حامل پیامی برای نزدیک ساختن دیدگاه ها میان ایران و عربستان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه القدس العربی در گزارشی با پرداختن به سفیر امیر کویت به تهران، با مهم خواندن این سفر گفت : به نظر ناظران و کارشناسان ، امیر کویت حامل پیام مهمی برای نزدیک ساختن دیدگاه ها میان عربستان سعودی و ایران است.

این روزنامه در گزارش امروز خود نوشت : روز گذشته امیر کویت شیخ صباح احمد الصباح ، در دیدار  رسمی و تاریخی که در زمینه امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس حائز اهمیت می‌باشد، به ایران آمد.

تلویزیون رسمی کویت نیز اقدام به پخش مراسم استقبال حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از امیر کویت در کاخ سعدآباد کرد.

این روزنامه سپس در گزارش خود نوشت : روابط میان ایران و همسایگان آن اخیرا با وجود اختلاف دیدگاه ها در مسأله سوریه و با وجود این مسأله که اکثریت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آن عربستان، از تروریست‌های سوری حمایت می‌کنند؛  به گرمی بازگشته است .

این روزنامه سپس می نویسد : از زمان انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری  درژوئن 2013 ، روابط ایران با این کشورها روبه بهبود رفته است.

این روزنامه سپس از قول منابع آگاه ایرانی که با این روزنامه گفتگو کرده‌اند، می‌نویسد : دیدار امیر کویت از تهران بسیار مهم است و اهمیت آن در این نهفته است که کویت ریاست نشست شورای همکاری خلیج فارس را علاوه بر اجلاس سران عرب برعهده دارد. 

این روزنامه سپس از قول همین منابع آگاه می نویسد : کویت بطور علنی از آمادگی برای هدایت میانجی گری میان تهران و عربستان سخن گفته وتهران این دیدار را قدمی مثبت برای آشتی با ریاض قلمداد می‌کند ؛ البته ایران حل مشکلات منطقه ای چه در سوریه و چه در لبنان را در این می‌بیند که نیروهای تأثیرگذار در سطح منطقه‌ای با یکدیگر گفتگوکنند.

این روزنامه همچنین از قول این منابع آگاه می نویسد : ریاض، عمان را از ایفای نقش میانجی با تهران ، به خاطر اختلافاتی که میان عمان و عربستان سعودی پیرامون میانجی گری مسقط میان تهران و واشنگتن درگرفت، کنار گذاشت.

این روزنامه سپس درباره پیام این سفر می‌نویسد : ناظران و کارشناسان معتقدند که امیر کویت حامل پیام مهمی برای نزدیک ساختن دیدگاه‌ها میان ایران وعربستان است.

این روزنامه سپس به سخنان محمد جواد ظریف اشاره می کند که روز گذشته گفت : نمی‌توانم دعوت ، برای دیدار از عربستان را پاسخ بگویم ؛ چرا که زمان پیشنهادی همزمان با مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

این روزنامه سپس اشاره می کند که در دهم ماه مه، سعودالفیصل ، وزیر  امورخارجه عربستان سعودی دعوتی رابرای ظریف برای گرم کردن روابط میان دو قدرت منطقه فرستاده بود.

این روزنامه سپس می نویسد : ظریف  با اشاره به نشست سازمان همکاری اسلامی ، گفته است که نمی توانم در این نشست حضور یابم وبه مسؤولان سعودی این مسأله را اعلام کرده است ؛ اما اگر این دیدار اتفاق بیافتد ، این اولین دیدار یک مسؤول بلندپایه ایرانی به عربستان سعودی از زمان ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواهد بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار