تهیه ضوابط حفظ بناهای تاریخی تهران تا دو ماه آینده

ضوابط حفظ بناهای تاریخی دارای ارزش، تا دو ماه آینده از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، رجبعلی خسروآبادی رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در نشست خبری که ظهر امروز در اداره کل میراث فرهنگی این استان برگزار شد، گفت: خوشبختانه دیوان عدالت اداری درباره سرای دلگشا حکم به نفع سازمان میراث فرهنگی داد و قرار شد ارتفاع این مجتمع تجاری به 10.5 متر تقلیل پیدا کند، هم‌اکنون ارتفاع آن 18 متر است.

وی افزود: با صدور این حکم دیگرخطری کاخ گلستان، اثر ثبت شده جهانی را تهدید نمی‌کند.

خسروآبادی تصریح کرد: دو اتفاق خوب در میراث فرهنگی استان تهران رخ داده و آن تغییر نظر شورای شهر تهران و مدیریت شهری نسبت به آثار و بافت‌های تاریخی است.

رییس میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون فرهنگی و شهرسازی شورای شهر و معاونت شهرسازی شهرداری تهران داشتیم که قرار است ضوابطی برای حفظ ساختمان‌های دارای ارزش تهران تا دو ماه دیگر از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران تهیه شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مالکان بناهای تاریخی بنایی را دارای ارزش می‌دانند که بتوانند آن را خراب کنند این موضوع بیانگر آن است که ما در ضوابط خود مشکلاتی داریم که باید هر چه سریعتر این موضوع حل شود.

خسروآبادی تصریح کرد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران هم‌اکنون دنبال خرید خانه‌های واجد ارزش است ما نیز برای احیای ساختمان‌های واجد ارزش تاریخی برای تغییر کاربری و استفاده بهینه کمک می‌کنیم.

رییس میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: ما در وضعیت مطلوبی قرار نداریم در سال گذشته برای حفاظت از آثار تاریخی تنها 698 میلیون تومان اعتبار داشتیم اگر 200 میلیارد تومان هم برای حفاظت از آثار تاریخی اختصاص می‌دادند باز هم کم بود.

وی ادامه داد: مرمت آثار تاریخی دردی از مشکل نگهداری میراث فرهنگی دوا نمی‌کند احیای آثار تاریخی مهمترین اقدام برای حفاظت از آثار تاریخی است.

خسرو آبادی تصریح کرد: 2 هزار و 300 بنای دارای ارزش تاریخی در تهران شناسایی شده که قرار است در طرح تفصیلی قرار بگیرد تا احتمال تخریب این خانه‌ها کم شود.

رییس میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: برای حفاظت از آثار تاریخی و جلوگیری ار خروج آنها از ثبت ملی به رییس سازمان میراث فرهنگی نامه نوشتیم و از ایشان خواسته ایم با دیوان عدالت اداری صحبت کند تا شعبات و قضاتی را برای داوری در حوزه میراث فرهنگی به طور خاص داشته باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: بنا ، تاریخی ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار