رودهن/

نوشیدنی ها و غذاهای مناسب برای شب امتحان

این روزها دانش آموزان و دانشجویان به سختی در حال مطالعه به منظور افزایش سطح علمی و تلاش برای حضوری موفق در کسب نمرات قبولی هستند.

کارشناسان تغذیه معتقدند: استفاده از مواد غذایی مناسب در ایام امتحانات موجب فعالیت صحیح دستگاههای بدن شده و فرد را با شرایط مناسب جسمی در انجام امور یاری می دهد.

براساس نظر کارشناسان خوردن غذاهای سبک، کم حجم و پرکالری سبب می شود تا قند خون فرد در طی روز و در زمان درس خواندن متعادل نگه داشته شود و در یادگیری اطلاعات او را کمک کند.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: خوردن غذاهای پرحجم و نفاخ(آش، آبگوشت و ..) سبب کاهش خون رسانی به سایر بخش های بدن از جمله سلول های مغزی می شود و احساس خواب آلودگی را در فرد ایجاد می کند.

دکتر حسن خیرخواه افزود: خوردن غذاهای پرچرب همچون فست فودها، سرخ کردنی ها و کله و پاچه از جمله غذاهایی است که مصرف آنها در ایام امتحانات بسیار نامناسب است.

وی گفت: در ایام امتحانات به منظور جلوگیری از افت فشارخون، باید آب کافی مصرف شود و همچنین خواب کافی از دیگر اصول مهم در ایام امتحانات است.

دکتر خیرخواه تاکید کرد: مصرف کافئین و قهوه در شب های امتحانات ممکن است در کوتاه مدت توان جسمی افراد را در بیداری سبب شود، ولی به مرور موجب افت عملکرد سلولهای مغزی می شود.

وی افزود: استفاده از سیب قرمز، پرتقال، موز و توت فرنگی که سرشار از ویتامین های مکمل است و همچنین فلفل سیاه، جوانه گندم، تخم مرغ، پنیر، دانه های روغنی مانند پسته، فندق، بادام، گردو، کشمش در بهبود عملکرد حافظه بسیار مفید است.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند توصیه کرد: دقت شود یک روز قبل از امتحان حتما از منابع کربوهیدراتی مانند برنج، ماکارونی وسیب زمینی استفاده شود، زیرا مصرف این مواد باعث ایجاد آرامش، کاهش استرس و افزایش زمینه هوشیاری در فرد می شود.

وی خوردن جگر، گوشت قرمز و ماهی را در ایام امتحانات بسیار موثر دانست و گفت: دانش آموزان و دانشجویان باید توجه داشته باشند که کم خونی موجب کاهش تمرکز و یادگیری می شود.

دکتر خیرخواه تاکید کرد: در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان باید حتما در صرف کامل صبحانه دقت کافی داشته باشند، زیرا نیم ساعت قبل از شروع امتحانات باید مواد قندی کافی و مناسب به بدن برسد.

وی خوردن یک لیوان آب میوه طبیعی، یک لقمه نان و پنیر و گردو، چند قاشق شیره انگور یا خرما، مقداری عسل، یک کاسه عدسی یا یک استکان چای کمرنگ شیرین را برای صبحانه بسیار مفید دانست.

دکتر خیرخواه همچنین پیشنهاد داد دانش آموزان در این ایام حتما از دم نوش عسل و نعنا برای تقویت حافظه و افزایش هوشیاری استفاده کنند.

وی مصرف میان وعده را در هر دو ساعت مطالعه بسیار مفید دانست و گفت: میان وعده هایی مانند چند عدد بیسکویت، یک لیوان شیر، خوردن میوه های خشک مانند انجیل، آلو و گردو و استفاده از برگ سبزهای پررنگ مانند اسفناج و کلم بروکلی در این ایام بسیار ضروری است./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.