وزارت خارجه آمریکا: نتیجه انتخابات سوریه را هرچه که باشد به رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه نمایشی است و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، "جنیفر ساکی"  مدعی شد: ما درباره این انتخابات به طور شفاف اعلام کرده ایم که این یک نمایش است.

وی افزود: پارلمان سوریه امسال قانونی را برای محدود  کردن شمار نامزدهای انتخابات به تصویب رسانده است که بر اساس آن افرادی که در ده سال گذشته در سوریه زندگی کرده اند می توانند نامزد شوند.این موضوع سبب می شود که از حضور اعضای جناح مخالف دولت در انتخابات جلوگیری شود.

ساکی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید ناظرانی از روسیه و ایران و برخی کشورهای عربی بر امر برگزاری این انتخابات نظارت خواهند داشت،نظر شما چیست؟گفت: این نظارت بر انتخاباتی است که از نظر ما  نمایشی است و به نظر ما تلف کردن وقت است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره بیانیه تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین گفت:در حال حاضر به نظر می رسد که محمود عباس دولت موقت تکنوکرات تشکیل داده است که هیچ وزیری از حماس در آن نیست.با گذشت زمان ما درباره اقدامات این دولت قضاوت خواهیم کرد.بر اساس آنچه که می دانیم قصد داریم که با این دولت تعامل داشته باشیم اما اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم تا مطمئن باشیم که اصولی که امروز محمود عباس بر آنها تاکید داشت، تقویت شوند.ما ترکیب و سیاست های دولت جدید را ارزیابی خواهیم کرد و سیاست خود را بر اساس این ارزیابی تعیین و تنظیم خواهیم کرد.

ساکی درباره احتمال از سرگیری مذاکرات سازش گفت:این موضوع در نهایت به طرفین مذاکره بستگی دارد و همانطور که از مدت ها پیش اعلام کرده ایم تصمیمات دشواری برای بازگشت بر سر میز مذاکره باید اتخاذ شود که باید مشاهده شود.وزیر خارجه کشورمان با هر دو طرف در چند هفته گذشته در تماس بوده است.مذاکرات صلح بین دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی در حیطه اختیارات طرفین قرار دارد و چیزی تغییر پیدا نکرده است.ما در موقعیتی قرار نداریم که پیش بینی درباره این موضوع داشته باشیم.این به آنها بستگی دارد که در این لحظه تصمیم گیری کنند. امروز وزیر خارجه کشورمان با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرد.این گفتگو پیش از حضور من در کنفرانس خبری بود.

وی درباره تعامل بین دولت و کنگره آمریکا درباره تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین گفت:ما در این باره با مجلس نمایندگان و اعضای کنگره در تماس هستیم و در این رابطه بیانیه ای صادر کرده ایم.ما معتقدیم که باید به پشتیبانی خود از تشکیلات خودگردان فلسطین و مردم آن ادامه دهیم.این موضوع مهمی است.

ساکی درباره طرح فلسطینی ها برای برگزاری انتخابات در شش ماه آینده گفت:به عنوان یک اصل ما از برگزاری انتخابات آزاد،منصفانه و دمکراتیک حمایت می کنیم و سیر تحولات را از نزدیک زیر نظر داریم.

وی در ادامه گفت:ما تمامی حملات موشکی از نوار غزه به اسرائیل را محکوم می کنیم.ما از محمود عباس انتظار داریم که این حملات را  همانند گذشته،محکوم کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی بین جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمود عباس در روز چهارشنبه در اردن گفت:هیچ برنامه ای برای این دیدار پیش بینی نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت درباره اوکراین گفت:اجازه بدهید بگویم که این قطعنامه پیشنهادی نشان دهنده برخورد های ریاکارانه روسیه با موضوع اوکراین است.آنها در حالی خواهان پایان خشونت و ایجاد مسیرهای امداد رسانی به اوکراین می شوند که در این حال نیروهای نظامی غیرمنظم خود را از روسیه وارد اوکراین می کنند.تسلیحات به طور غیرقانونی از روسیه وارد اوکراین می شود.نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه به اهداف جدیدی حمله ور می شوند و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را هنوز در اسارت خود دارند.روسیه هیچ اقدامی برای توقف این اعمال نکرده است.اگر آنها خواهان کاهش تنش هستند باید برای اثرگذاری بیشتر، این اقداماتشان را متوقف کنند.

ساکی درباره حضور تیمی از وزارت خارجه آمریکا در قطر برای مذاکره برای آزادی برگدال نظامی آمریکایی از دست گروه طالبان گفت:این تیم در آنجا حضور داشته است و ما از مدت ها پیش اعلام کرده ایم که مذاکره با طالبان درباره این موضوع و مذاکرات دیگر منافعی به همراه دارد.تیمی از دیپلمات های ما به نمایندگی از دولت آمریکا بخشی از این تلاش برای آزادی این سرباز بوده اند.مذاکرات با طالبان از طریق یک شخص ثالت انجام شده است.امیدواریم که این آغازی باشد اما تضمینی دریافت نکرده ایم.مذاکره مستقیمی در کار نبوده است  و این کار از طریق قطری ها انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اوضاع لیبی و کشته شدن هجده نفر در بنغازی گفت:ما نگرانی شدید خود را درباره درگیریها اعلام می کنیم و از طرف های درگیر می خواهیم برای رفع چالشهای موجود از ابزارهای سازنده استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار