معاون بهداشت:

ارتقاء شاخص های بهداشتی هدف اول طرح پزشک خانواده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارتقاء شاخص های بهداشتی، بهبود کیفیت خدمت، رضایت مردم و ارایه دهندگان خدمت، کنترل هزینه ها و عدالت در سلامت پنج هدف اصلی طرح پزشک خانواده است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکترعلی اکبر سیاری در همایش پزشک خانواده در شهرستان فسا ضمن بیان این مطلب افزود: ارتقاء شاخص های بهداشتی هدف اول  طرح است. شاخص های بهداشتی تحت سه حیطه بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر و آسیب های اجتماعی هستند.

معاون بهداشت بهبود کیفیت خدمت و رضایت مردم و رضایت کسانی که خدمت ارایه می دهند را هدف دوم و سوم این طرح ذکر کرد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: هدف چهارم کنترل هزینه هاست در هر جای دنیا هزینه درمان  را کنترل می کنند و برای آن دستورالعمل می نویسند و نظارت می کنند.

دکتر سیاری هدف پنجم طرح را عدالت در سلامت دانست و دسترسی و بهره مندی مردم به خدمات و حفاظت مالی از مردم را از ارکان عدالت در سلامت عنوان کردند.

به گفته وی، طرح تحول دنبال این پنج هدف است و برای اینکه اتفاق بیفتد منابع مالی لازم دارد، نظام پرداخت باید اصلاح شود، رفتار مردم و پزشک باید اصلاح شود و اصلاح رفتار مردم و پزشک نیاز به قانون و مقررات دارد.

معاون بهداشت با اشاره به این که مشکلات تدریجی برطرف می شود، بیان داشت: ما پیش بینی ایجاد یک شبکه جامع همگانی به ریاست رییس شبکه بهداشت شهرستان کرده ایم و در این شبکه خدمات باید ادغام یافته باشد و باید ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان و توانبخشی در این سیستم دیده شود.

به گفته وی در این شبکه جامع همگانی؛ تکنولوژی پیشرفته: تلفن و اینترنت، سفیر سلامت، رابط سلامت، پزشک و کارشناس سلامت جامعه چهار کانال ارتباطی با خانواده می باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: با بازنگری در طرح و آسیب شناسی انجام شده، دانشگاه علوم پزشکی فسا می تواند یکی از الگوهای خوب برای استقرار طراحی جدید پزشک خانواده باشد.

براساس این گزارش، دکتر ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش افزود: با گنجاندن مبحث پزشک خانواده در سرفصل های دروس دانشجویان پزشکی اهداف این طرح تحقق بیشتری می یابد.

دکتر محمد هادی ایمانیه که به عنوان سخنران در همایش پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی فسا حضور یافته بود، تصریح کرد: طرح پزشک خانواده شهری در ابتدا دارای نواقص بیشتری بود که با بسیجی که در این زمینه صورت گرفت، به تدریج کاهش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعامل مطلوب این دانشگاه با سازمان های بیمه گر را از جمله عوامل موثر بر اجرای هرچه بهتر طرح پزشک خانواده شهری در استان فارس عنوان کرد.

دکتر علیرضا عسکری رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز در همایش پزشک خانواده شهری گفت: امید این است که با اجرای طرح پزشک خانواده و برنامه تحول نظام سلامت طبق فرمایش مقام معظم رهبری به جایی برسیم که مردم جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند. این طرح باید از درمان محوری به سلامت محوری ارتقاء یابد.

وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی فسا به خوبی در اجرای طرح پزشک خانواده توانسته است پاسخگوی نیاز مردم، بیماران، پزشکان و متخصصان باشد. یقیناً با اجرای طرح محدودیت هایی برای مردم ایجاد خواهد شد که موجب نارضایتی می گردد و وظیفه مدیران نظام سلامت شناسایی این مشکلات و تلاش در جهت برطرف نمودن آنها می باشد که نیاز به اصلاح در فرهنگ و رفتار مردم و اصلاح رفتارهای پزشکان عمومی و متخصص و پاراکلینیک می باشد. زیرا این طرح به دنبال تغییر در فرهنگ سلامت مردم در مراجعه به پزشک و درمان بیماری ها می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا تعامل خوب با بیمه ها را از مزایای طرح پزشک خانواده بر شمرد و افزود: دانشگاههای علوم پزشکی استان فارس و سازمان های بیمه گر به خوبی توانسته است این رابطه و تعامل را به خوبی اجرا نماید.

دکتر عسکری با اشاره به برنامه تحول نظام سلامت گفت: این طرح که تا دیروز برای ما یک آرزو بود اکنون به آبروی نظام سلامت تبدیل شده است.

در ادامه دکتر بابک پزشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا به ارائه گزارش عملکرد اجرایی طرح پزشک خانواده طی دو سال اخیر در دانشگاه علوم پزشکی و ذکر مواردی از مزایا و چالش های این طرح پرداخت.

شایان ذکر است در این همایش دکتر محمد هادی ایمانیه و دکتر مقدمی رییس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر کل بیمه سلامت استان فارس به همراه کارشناسان، روسای دانشکده های علوم پزشکی لارستان و گراش، پزشکان عمومی و متخصص شهرستان فسا، هیات رییسه ،مدیران و کارکنان ستادی و اعضای ستاد اجرایی پزشک خانواده شهرستان فسا حضور داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار