گردشگری در ایران/

روستایی 2000 ساله با چشمه متبرکه در "مشهد"+تصاویر

روستای دهسرخ در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد- نیشابور در ۱۷کیلومتری شهر ملک آباد واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛روستای دهسرخ در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد- نیشابور در ۱۷کیلومتری شهر ملک آباد در مسیر عبور امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام از نیشابور به سمت توس واقع شده است.

این روستا بیش از۲هزار سال قدمت تاریخی دارد و هم اکنون جمعیتی نزدیک به هزار نفر دارد.

 این روستا متبرک به قدوم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است و به روایت ابوالصلت وقتی امام رضا علیه السلام به دهسرخ رسیدند در زمانی که به نزد مأمون می رفتند،  به دست مبارک خودشان  زمین را کاویدند و آنقدر آب جوشید که آنحضرت و هر که با آن حضرت بود وضو ساختند و اثرش تا امروز باقی است.

بالاترین مکان روستای دهسرخ بقایای قلعه‌ای قدیمی و کهن  به نام  قلعه نو مشهد را در خود جای داده است که با خشت و گل و لاشه سنگ برآمده و حصارهای اولیه آن به پنج متر می‌‌رسد و جز آثار تاریخی مشهد می باشد.

 آنچه از معماری این  بنا برجای مانده است، نشان می‌‌دهد شش برج دایره‌‌ای شکل بر پیرامون قلعه به صورت دو اشکوبه وجود داشته است  و گویا ورودی آن از ضلع شمالی و میان برج وسط بارو بوده است و به صورت قلعه ساختمون مشهد ساخته شده و در قرن ها و سده‌های گذشته در فضای داخلی قلعه اتاق‌های مسکونی پیرامون یک فضای مرکزی ایجاد شده بود که امروز همه آن‌ها به آوار تبدیل شده است.

 قراین معماری انتساب این اثر را به دوره صفویه را نشان می‌دهدو موقعیت جغرافیایی دهسرخ در ۳۴ کیلومتری قلعه خیابان مشهد واقع  شده است.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار