تبریز/

افزایش کیفیّت میوه ها در سایه کاشت نهال های سالم و مرغوب

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش کیفیت میوه‌ها وقتی تحقق خواهد یافت که باغات میوه با رعایت کامل اصول فنی و به‌کارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب و از واریته‌های اصلاح شده احداث و مدیریت شوند.

سعدله اسکندری در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: نهال گواهی شده و مرغوب نهالی است که از نظر نوع رقم پایه و پیوندک به طور کامل مشخص و عاری از هر گونه آفت، بیماری، نماتد و علف‌های هرز انگل باشد و از هر نظر مورد تایید کمیته فنی نظارت بر تهیه و توزیع نهال سازمان جهاد کشاورزی بوده و دارای گواهی سلامت و بهداشت و کنترل کیفیت باشد.

وی تشریح کرد: بدون شک یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه است.

اسکندری ادامه داد: نظر به اینکه نهال درخت میوه پس از طی دوره بلوغ رویشی (معمولاً ۵ - ۳ سال) وارد مرحله باردهی می‌شود و در طول این مدت باغدار برای حفظ، تربیت و مراقبت درختان کاشته شده سرمایه زیادی را هزینه می‌کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: هر گونه ضعف یا آلودگی در نهالستان موجب کاهش رشد و ضعیف و رنجور شدن درختان حاصله در باغ شده و در نتیجه با نقصان تولید، باغدار متضرر می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر توليد نهال و نهال كاري بدون آگاهی از مبداء و ژنتيک بذر انجام شود امكان دارد كه اين نهال كاری در قدم های اوليه مستقر شود ولی اين عمل موقتی بوده و ممكن است با شكست روبه رو شود.

اسکندری  تاکید کرد: احداث باغ های سالم، يكنواخت و اقتصادی زمانی ميسر می شود كه زمينه های لازم برای توليد نهال سالم و دارای اصالت ژنتيكی و مطابق با استانداردهای مصوب فراهم شود.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: افزایش ، کیفیّت ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.