کرمان/

خود مراقبتی بهترین راه مقابله با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان: خودمراقبتی و پیشگیری گام مهمی برای مقابله با بیماری کرونا ویروس به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر" مهرداد فرخ نیا" در گفتگوی ویژه شبکه کرمان افزود : ویروس کرونا ویروسی قدیمی است و در گذشته وجود داشته و بشر با این ویروس زندگی می کرده است.

وی با بیان اینکه همه ما در طول عمر خود دچار سرماخوردگی شده ایم و یکی از ویروس هایی که این بیماری را انتقال می دهد کرونا ویروس است، گفت: سرماخوردگی بیماری خفیفی است که با خود مراقبتی در منزل بیمار بهبود پیدا می کند.

وی همچنین به شیوع بیماری سارس در سال 2003 اشاره و خاطرنشان کرد : حدود 10 هزار نفر در دنیا به ویروس سارس مبتلا شدند که ده درصد مبتلایان جان خود را از دست دادند و این ویروس با یک مشارکت جهانی ریشه کن شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد : نخستین بار در سال 2012 در عربستان ویروس کرونا مشاهده شد که یک مرد 60 ساله در این کشور به دلیل بیماری ذات الریه شدید فوت کرد.

وی ادامه داد: از سال 2012 تا کنون، 680 نفر مبتلا به این ویروس شدند و مرگ و میر بالایی هم داشته است، شیوع این ویروس در بسیاری از کشورها بویژه کشور عربستان و امارات متحده عربی بوده و شیوع این ویروس در کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، انگلستان و تونس مشاهده شده است.

دکتر فرخ نیا، گفت: همانگونه که منشاء بیماری سارس را گربه عنوان کردند منشا کرونا ویروس را خفاش و شتر حدس زده اند و به دلیل اینکه در منطقه کشورهای عربستان، عمان و کشورهای عربی ارتباط نزدیکی به شتر دارند، بیماری از طریق این حیوان منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد : نخستین موارد ابتلا به این ویروس در کشور و در شهر کرمان اتفاق افتاد ، دو خواهر از یک خانواده را مبتلا کرد، که متاسفانه یکی از این دو نفر به علت شدت بیماری فوت کرد و بیمار دوم خوشبختانه از بیمارستان مرخص شده و دوره نقاهت خود را در منزل می گذراند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد، گفت: حرف نخست را در این بیماری راههای پیشگیری می زند که با انجام توصیه های بهداشتی ساده می توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد .

این متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد علائم بیماری کرونا ویروس افزود : این بیماری علائمی مانند تب، گلودرد، آبریزش بینی، اسهال، تهوع و استفراغ، درد بدن می تواند داشته باشد که این علائم همانند سایر بیماری های ویروسی است.

وی ادامه داد: از روی علائم نمی توان به فردی گفت که مبتلا به بیماری کرونا ویروس شده است و مهم است زمانی که فکر کردیم به ویروس مبتلا شدیم راههای پیشگیری را برای جلوگیری از انتقال آن انجام دهیم.

دکتر فرخ نیا، گفت: اگر دارای علائمی چون تب، گلودرد، آبریزش بینی، دل پیچه و اسهال به صورت خفیف بودید با خود مراقبتی درمان می شود.

وی به مردم توصیه کرد: اگر دارای این علائم به صورت متوسط و تا شدید بودید حتما به پزشک مراجعه کنید.

دکتر فرخ نیا، تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی از جمله شستن دستها با آب و صابون بسیار مهم است و در صورتی که احساس می کنید کسل و بیمار هستید، میهمانی نروید، میهمانی ندهید و در مکان های با ازدحام زیاد شرکت نکنید.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد : همچنین برای جلوگیری از بیماری توصیه‌هایی چون مصافحه و روبوسی نکردن را جدی بگیرید.

وی با بیان اینکه دوره کمون این بیماری 14 روز است، افزود : کسانی که قصد مسافرت به عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارند باید توصیه هایی چون شستن دستها و زدن ماسک جراحی را در این کشورها جدی بگیرند.

این متخصص عفونی یادآور شد: انجام این دوکار باعث می شود از انتقال و بروز بیماری کرونا ویروس جلوگیری شود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.