روایت اندوه نیمه‌خرداد

نگاهی به برنامه‌های فرهنگی مختلف ویژه 14 خرداد

در آستانه بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) هنرمندان و اهالی قلم همراه و همگام با مردم به سوگ امام راحل می‌نشینند و با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هر سال در آستانه سالروز رحلت امام خمینی(ره) برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود که امسال در راس آنها افتتاح فرهنگسرای امام(ره) خواهد بود که در منطقه جماران تهران گشایش می‌یابد.

شعرخوانی در فرهنگسرای امام(ره)

آیین افتتاح این فرهنگسرا همراه با برگزاری شب شعر و خاطره‌ای با عنوان «لبخند تو، خلاصه خوبی‌هاست» خواهد بود و با اجرای افشین علاء و شهرام شکیبا و شعرخوانی شاعران پیشکسوت و جوان همچون سیدعلی موسوی‌گرمارودی، محمدعلی بهمنی، ناصر فیض، فاضل نظری، حمید سبزواری، مشفق کاشانی و پرویز بیگی حبیب‌آبادی برگزار می‌شود. «لبخند تو، خلاصه خوبی‌هاست» برگرفته از مصرعی ماندگار از قیصر امین‌پور درباره حضرت امام(ره) است.این برنامه امروز و فردا، ساعت‌18 در «فرهنگسرای امام(ره)» واقع در خیابان باهنر، خیابان امیر سلیمانی، محله جماران برپا خواهد بود.

همچنین به مناسبت این روز، شب شعرهای دیگری هم برگزار خواهد شد که از میان آنها می‌توان به «امام، آینه عدالت» اشاره کرد. این برنامه با شعرخوانی شاعران بین‌المللی فارسی‌زبان از کشورهای ایران، هندوستان، تاجیکستان و افغانستان امروز برگزار می‌شود.

علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، حسین سلیمانی، سعید بیابانکی، عزیز مهدی (هند)، رستم عجمی (تاجیکستان)، سرور رجایی (افغانستان) و محمدحسین فیاض (افغانستان) از مهمانان این برنامه هستند که امروز ساعت 18 در فرهنگسرای ابن سینا و فردا ساعت 18 در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن شعرخوانی می‌کنند.

همچنین سوگواره فرهنگی، هنری «امام دل‌ها» با برنامه‌های نمایشگاهی، خیابان هنر، همایش امام(ره) و جوانان و شب‌های شعر در میدان آزادی تهران برگزار می‌شود. غرفه‌های نسیم بهشت، سرای هنر، خاطره‌سرایی، سرای مطالعه و نمایشگاه کتاب از برنامه‌های خیابان هنر این سوگواره است و در بخش کودک و نوجوان سرای هنر با عنوان کودکان و امام دل‌ها، فعال خواهد بود.

از دیگر برنامه‌های «امام دل‌ها» برپایی نمایشگاهی از آثار و عکس‌های مرتبط با امام و انقلاب است. همچنین ویژه‌برنامه‌ای را در نگارخانه خود باعنوان «سیمای امام (ره) در قاب هنر» برگزار می‌کند.

«نسل تشنه» در گلزار شهدا

پرده‌خوانی سیره شهدا در چهار نقطه از گلزار شهدا، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی، فعال‌سازی رادیو رضوان در محوطه گلزار شهدا و برپایی ایستگاه نقاشی و سرگرمی کودک و امام(ره) از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای رضوان است.

همچنین دو نمایشگاه هنری با عنوان «سوگواره رنگ‌ها» و «1551» به مناسبت ارتحال امام(ره) و گرامیداشت 15 خرداد و همایشی دو روزه به همین مناسبت از سوی حوزه هنری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

نمایشگاه «سوگواره رنگ‌ها» دیگر برنامه‌ مرتبط با رحلت امام است که از یازدهم خرداد در برج میلاد آغاز شده است، این برنامه شامل کارگاه آموزشی نقاشی است که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مشارکت ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) برپا شده است. 40 هنرمند نقاش در این برنامه حضور دارند که همراه حبیب‌الله صادقی به خلق اثر می‌پردازند. حاصل این کارگاه نقاشی فردا و پنجشنبه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه «آینه نهضت (1551)» هم به مناسبت گرامیداشت سالروز پانزدهم خرداد به همت کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی حوزه هنری برپا شده و شامل عکس‌ها، تصاویر و اسناد مربوط به وقایع 15 خرداد سال 42 است که پنجاه و یکمین سالگرد آن را پشت سر می‌گذاریم.

این نمایشگاه با عنوان 1551 یادآور پنجاه و یکمین سالگرد واقعه 15 خرداد است و در کنار نمایش عکس‌ها و اسناد مربوط به آن دوران، 200 عنوان کتاب نیز با موضوع خاطرات و طرح‌های تحقیقاتی 15 خرداد از طرف دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی حوزه هنری در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در این مراسم سایت اطلاع‌رسانی 15 خرداد هم رونمایی می‌شود که شامل مقالات، عکس‌ها، فیلم‌ها و دیگر آثار هنری و مستند مربوط به واقعه 15 خرداد است.

همچنین طی دو روز گذشته همایشی با عنوان «امام خمینی و تقدیر تاریخی عصر» در حوزه هنری برپا شده که در قالب سخنرانی‌های مختلف استادان و پژوهشگران به ظهور نهضت 15 خرداد و نقش تاریخی حضرت امام در انقلاب اسلامی پرداختند.

در این همایش حسن رحیم‌پور‌ازغدی و یوسفعلی میرشکاک سخنرانی کردند.در ایام سوگواری حضرت امام(ره) فردا و پس‌فردا سینماها و سالن‌های تئاتر و اجراهای موسیقی تعطیل است و از روز جمعه فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار