بیرجند/

سرطان پستان شایع ترین سرطان در خراسان جنوبی

سرطان پستان شایع ترین سرطان در بانوان خراسان جنوبی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ، جراح عمومی با بیان این مطلب گفت: در گذشته از هر 10 خانم حدود 2 تا 3 نفر در استان مبتلا به سرطان می شدند این در حالیست که در حال حاضر از هر 10 خانم 3 تا 4 نفر این افراد به سرطان پستان مبتلا می شوند.

کتایون هاشم با بیان اینکه هم اکنون احتمال ابتلا به سرطان پستان در30 درصد بانوان استان وجود دارد افزود: در این استان با وجود سن زودهنگام ازدواج و شیردهی مناسب نسبت به شهرهای بزرگ ، شیوع سرطان در استان با 35 درصد، بیشتر از نرم کشوری است در صورتیکه در سایر استانها حدود 30 درصد است.

وی ازدواج در سنین بالا ، بارداری در سن بالای 35 سال ، نداشتن شیردهی ، سابقه ارثی در خانواده مادری ، خوردن غذاهای حاوی هورمون غیرطبیعی و مواد غذایی غیر ارگانیک را از جمله عوامل زمینه سرطان اعلام کرد.

جراع عمومی تصریح کرد: با وجود اینکه خراسان جنوبی زمینهای زیادی در اکثر روستاها دارد و افراد از مواد طبیعی استفاده می کند اما درصد شیوع ابتلا به سرطان در استان بالاست که این نیز جای بررسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نرم کشوری شیوع ابتلا به سرطان پستان در جهان از 40 سال به بالا ، در کشور 37 سال و خراسان جنوبی 30 سال است.

این جراح عمومی با بیان اینکه تشخیص زودهنگام به درمان بهتر سرطان کمک می کند یادآور شد: تشخیص قطعی سرطان پستان با نمونه برداری انجام می شود و اگر بیماری زیر 30 سال مشکوک به توده سرطانی باشد به شرط نیاز باید ماموگرافی را انجام دهد زیرا اشعه ماموگرانی خود نیز در سنین 18 تا 25 سال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

کتایون هاشم یادآور شد: با وجود شیوع بالای سرطان پستان در استان افراد درمراحل شیمی درمانی و رادیوتراپی به درمان سرطان پاسخ مثبت داده که این نیز جای بررسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود شیوع بالای سرطان پستان درمراحل پیشرفته و متوسط در استان ، حدود 20 تا 30 درصد این افراد فوت شده در صورتیکه در دنیا حدود 50 تا 60 درصد و در کشور حدود 30 تا 40 درصد است.

جراح عمومی گفت: امروز برای درمان سرطان پستان از جراحی نگهدارنده استفاده می شود بطوریکه فقط قسمت توده سرطان برداشته می شود و برای درمان تکمیلی از شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می شود.

وی تغييرات پوست پستان، تغييرات نوك پستان، بزرگي غدد لنفاوي زير بغل، تغييراندازه پستان و ترشح خونی از نوک پستان را از جمله علائم سرطان اعلام کرد.

جراح عمومی آگاهی دادن به مردم و برگزاری کلاسهای آموزشی در محله ها و مساجد را از عوامل پیشگیری از سرطان پستان ذکر کرد و گفت: باید در زمینه پیشگیری از سرطان پستان تلاش همگانی صورت گیرد.

سرطان پستان ناشي از رشد خارج از قاعده سلول‌هاي غيرطبيعي در پستان است ، در هر دو نوع تومورهاي خوش خيم و بدخيم، رشد سریع و زیاد سلول‌ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول‌ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، درتومورهای بدخیم اين رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می‌اندازد.

گفتنی است افراد مبتلا به سرطان باید 5 سال اول را تحت نظر پزشک متخصص باشند./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.