مؤتمن بر "آشیانه عقاب" قدم نهاد

زین العابدین خان مؤتمن، نخستین رمان تاریخی را با عنوان "آشیانه عقاب" به رشته تحریر در آورد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، زین العابدین خان مؤتمن، نویسنده و منتقد ادبی متخلص به "مؤتمن" سه شنبه 13 خرداد 1293 در تهران دیده به جهان گشود. وی استاد ادبیات فارسی، ایران شناس بزرگ و نخستین کسی است که در ایران رمان تاریخی نوشت.

مؤتمن همچنین اولین منتقد شعر فارسی به شمار می‌رود. وی در سال 1315 از کالج آمریکایی تهران دیپلم خود را اخذ کرد. مؤتمن بیش از نیم قرن در این مدرسه به تدریس پرداخت. وی ضمن تدریس در کالج آمریکایی از دانشکده ادبیات و دانشسرای عالی مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی را اخذ کرد.

مؤتمن همچنین موفق به کسب درجه BA از دوره‌های عالی کالج آمریکایی شد. وی در 16 سالگی نخستین رمان تاریخی را با عنوان "آشیانه عقاب" نوشت. وی از نخستین استادان زبان و ادبیات فارسی است که پیرامون زندگی و شعر صائب تبریزی همچنین تاریخچه و ویژگی‌های سبک هنری بر مبنای آثار این شاعر تحقیق کرد.

مؤتمن مجموعه تحقیقات خود پیرامون صائب تبریزی را در کتابی با عنوان "گهرهای راز از دریای اندیشه صائب" در سال 64 منتشر کرد. کتاب بعدی وی "شعر و ادب فارسی" است که در آن به تحقیقی انتقادی درباره اعتراض شعر فارسی می‌پردازد.

مؤتمن از جوانی با روزنامه "شفق سرخ" با نام‌های مستعار "ز.م" و "حاج لک لک" همکاری کرد، همچنین مدتی در نشریه‌های "توفیق" و "جوانان ایران" سردبیر بود.

مؤتمن نزدیک به یک قرن به حیات علمی فرهنگی و ادبی خویش ادامه داد و در سن 91 سالگی در آبان 84 دیده از جهان فرو بست.

انتهای پیام/

برچسب ها: رمان ، تاریخی ، آشیانه ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.