ایران جزو 10 کشور برتر صاحب دانش فنی سلول‌های بنیادی است

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان گفت: خودکفایی ایران در زمینه سلول‌های بنیادی به اندازه‌ای است که بیماران متقاضی عمل پیوند سلول‌های بنیادی از سایر کشورهای جهان به ایران سفر می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مرتضی ضرابی  با بیان اینکه ایران بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف در منطقه را داراست، اظهار کرد: بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف ایران در حال حاضر با داشتن 10 هزار نمونه در بانک عمومی و 45 هزار نمونه در بانک خصوصی خود امکان استفاده از سلول‌های بنیادی را برای تمام متقاضیان نیازمند این سلول‌ها در کشور و منطقه فراهم کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: تفاوت خون موجود در بانک خصوصی خون بند ناف کشور نسبت به خون ذخیره شده در بانک عمومی اختصاصی بودن خونی است که خانواده‌های متقاضی ثبت خون بند ناف با امضای یک قرارداد مشخص با مرکز بانک سلول‌های خونی بند ناف ایران استفاده از آن را برای خود و خانواده‌هایشان انحصاری می‌کنند.

وی ادامه داد: بانک سراسری سلول‌های بنیادی خون بند ناف ایران در حال حاضر 22 دفتر نمایندگی در استان‌های کشور دارد و به این وسیله می‌تواند تمام نمونه‌های خونی متقاضیان اهدای خون بند ناف در سراسر کشور را نگهداری کند، این در حالی است که مرکز نمایندگی خون بند ناف ایران در استان اصفهان علاوه بر دارا بودن بیشترین سهم از سلول‌های ذخیره شده بند ناف کشور توانایی ذخیره و نگهداری این سلول‌ها را نیز دارد.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان گفت: با توجه به منشا خونی سلول‌های بنیادی بند ناف جنین انسان، این سلول‌ها به صورت عمده در درمان بیماری‌هایی مانند انواع سرطان خون، کم خونی‌های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و انواع تالاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که اکنون در کشورهای پیشرفته‌تر دنیا این سلول‌ها در درمان انواع فلج مغزی، دیابت و بیماری‌های کبدی کاربرد بالینی دارد.

ضرابی با بیان این‌که ایران جزو 10 کشور برتر جهان در زمینه دستیابی به دانش فنی سلول‌های بنیادی است، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات سایت جهانی سلول‌های بنیادی، ایران کشوری است که علاوه بر گذشتن از مرحله تحقیقات در زمینه سلول بنیادی و رسیدن به مرحله تحقیقات بالینی در این زمینه، موفق به ثبت نوآوری‌ها و پروژه ‌های کارآزمایی بالینی خود در این زمینه نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود مراکز پیوند و نبود متخصصان خبره در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف در ایران از جمله محدودیت‌های کشور در زمینه سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ضمن برشمردن تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور اظهار کرد: دو بیمارستان شریعتی و طالقانی در تهران، بیمارستان سید الشهدا در اصفهان، بیمارستانی در مشهد و بیمارستان محک 5 مرکز فعال در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف محسوب می شوند.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه سلول‌های بنیادی گفت: ایران سالانه میزبان متقاضیان پیوند سلول‌های بنیادی از سایر کشورهای جهان است، به طوری که در بیمارستان شریعتی تهران طی یک ماه گذشته 11 نفر از همین بیماران عمل پیوند سلول‌های بنیادی را با موفقیت انجام داده‌اند.

ضرابی گفت: سلول درمانی به عنوان یک روش نوین درمانی امروزه مکمل دارودرمانی و در بعضی موارد حتی جایگزین این شیوه سنتی درمانی شده است که نمونه آن را می‌توان در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج غضروفی مشاهده کرد.

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.