امروز در تاریخ؛

از اختراع جاروبرقی تا اعدام کاشف اقیانوس آرام

برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اختراع جاروبرقی، اختراع کبریت، اعدام کاشف اقیانوس آرام، برگزاری نخستین انتخابات در چک و اسلواکی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 18 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 10 شعبان 1435 هجری و 8 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (1380 ش)

در انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری، صلاحیت ده نفر جهت احراز این مقام به تأیید شورای نگهبان رسید که از این میان حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی برای بار دوم و با حدود 22 میلیون رأی برای این پست مهم انتخاب گردید.

رحلت فقیه، محقق و عالم امامی "سید میرزا علی آقا شیرازی" (1315 ش)
آیت‌اللَّه سیدمیرزا علی آقا حسینی شیرازی فرزند صاحب فتوای تحریم تنباکو، در حدود سال 1248 ش به دنیا آمد. وی شایستگی حضور در حوزه درس خارج پدر عالمش را یافت و در بیست سالگی به درجه اجتهاد رسید. اجتهاد میرزاعلی آقا شیرازی از طرف دو استاد مذکور و نیز آخوند ملامحمدکاظم خراسانی تایید شد و ایشان از آن پس به تدریس پرداخت. در سالیان بعد، آوازه وی در سرزمین‌های شیعه منتشر گردید و در شمار مراجع بزرگوار تقلید قرار گرفت و جمع زیادی از شیعیان از او تقلید کردند. میرزا علی آقا نه تنها در فقه و اصول و علوم نقلی تبحر داشت بلکه در کلام، حکمت، طب، تاریخ و فنون ادبی نیز دارای مهارت و استادی بود. او را به زهد و تقوا و پرهیزگاری و اخلاق کریمه ستوده‌اند. این عالم ربانی سرانجام در هجدهم خرداد 1315ش برابر با هجدهم ربیع‌الاول 1355ق در 67 سالگی به لقای معبود شتافت و در نجف اشرف مدفون گردید.

درگذشت "ذبیح اللَّه منصوری" نویسنده و مترجم معاصر (1365ش)
استاد ذبیح اللَّه حکیم الهی رشتی مشهور به ذبیح اللَّه منصوری فرزند انتخاب الدوله از رجال رشت، در سال 1288 ش در این شهر زاده شد. پس از گذراندن دوره ابتدایی برای ادامه تحصیل به همراه پدر راهی فرانسه شد و پس از بازگشت به ایران، به کار ترجمه پرداخت. استاد منصوری نویسنده و مترجم فعالی بود و بیش از صد و پنجاه کتاب و نزدیک به هزار مقاله که اغلب در مجله خواندنی‌ها چاپ می‌شد، توسط او ترجمه شده‌اند. او در مدت شصت سال فعالیت قلمی خود، آثار فراوانی از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و عربی ترجمه کرد. بعضی از آثار منصوری، نه ترجمه مستقیم بلکه اقتباس و تحریر تازه و مفصل‌تری از متن اصلی بود. دامنه فعالیت استاد منصوری شامل زمینه‌های گوناگونی از جمله رمان پلیسی، تاریخی، زندگی‌نامه و نیز همکاری با مجلاتی نظیر کوشش، ایران ما، ترقی، تهران مصور و... بود. ذبیح اللَّه منصوری همچنین نخستین کسی بود که آثار موریس مترلینگ، نویسنده بلژیکی را به فارسی ترجمه کرد. وی سرانجام در 18 خرداد 1365ش در 77 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در گذشت.

رحلت آیت اللَّه "محمد وشنوی قمی" محدث و مورخ (1376 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ قوام الدین محمد وشنوی قمی در سال 1286 ش به دنیا آمد. ایشان پس از تحصیل مقدمات در قم، در 22 سالگی راهی نجف اشرف شد و مدارج علمی را طی کرد. آیت‌اللَّه وشنوی سپس به قم بازگشت و از درس حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری، سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای و سیدمحمدتقی خوانساری بهره برد. با ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم، یکسره به درس خارج فقه و اصول آن فقیه بزرگ حاضر شد و پس از ایشان، به مدت سی سال در حلقه درس آیت‌اللَّه مرعشی نجفی جای گرفت. آیت‌اللَّه وشنوی که به قوامی نیز شهرت داشت، در علوم مختلف از جمله حدیث، تاریخ، تراجم، رجال اهل سنت و فقه، دارای مهارت بود. از این اندیشمند فرهیخته آثاری برجای مانده که حیاةالنبی و سیرته، حدیث ثقلین، مکارم اخلاق و ده‌ها اثر دیگر از آن جمله است. این عالم فرزانه سرانجام در 18 خرداد 76 برابر اول صفر 1418ق در 90 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

درگذشت غلامحسین نقشینه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون (تولد 1287 ش)
غلامحسن نقشینه در سال 1282 در تهران به دنیا آمد. وی در سالن های تئاتر گراند هتل، سیرک تهران و مدرسه زرتشتی ها کارگردانی و بازی می کرد. تعدادی از نمایش های وی عبارتند از: «دلدادگان»، «غیاث خشتمال»، «لج و لجبازی»، «نادر و ستاره»، «شاه عباس و جنگ دربند»، «دروغگو و دروغ پرداز»، «بنگاه عشق»، «جنگ زن و شوهر»، «رسوایی»، «قمار»، «انتقام ارواح»، «دختر نابینا»، «بیژن و منیژه»، «نادرشاه و جنگ کرنال» و «رستم و سهراب». او فعالیت سینمائی را از سال 1332 آغاز کرد. مستشار جزیره (1335) و سه دیوانه (1347) از دیگر فیلم هایی است که او در آنها ایفای نقش نمود. نقشینه در خردادماه سال 1341 با سمت معاون مدیرکل امور مخابرات سازمان برنامه و بودجه بازنشسته شد. ایفای نقش تلویزیونی دایی جان ناپلئون برای او شهرت خاصی به همراه آورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در فیلم های سینمایی وکیل اول و ناخدا خورشید نقش های کوچکی را بازی کرد. غلامحسین نقشینه در هجدهم خردادماه 1375 در تهران درگذشت. مصاحبه با وی توسط خانم هما قاضی در سال 1374 به مدت 165 دقیقه انجام شد.

جنگ سختی بین ابوالفتح میرزا سالار الدوله فرزند مظفرالدین شاه مدعی تاج و تخت ایران و قوای دولتی در نهاوند رخ داد که منجر به شکست سالار الدوله و سپاه وی شد. (1286ش)
در این زد و خورد حدود سه هزار نفر از طرفین کشته شدند. ابوالفتح میرزا سالار الدوله سومین فرزند ذکور مظفرالدین شاه جوانی بی باک جاه طلب و مغرور بود و سلطنت را از آنِ خود می دانست

درگذشت "عبدالباقی" شاعر مشهور قرن پنجم(422 ق)
عبدالباقی شاعر مشهور قرن پنجم در چنین روزی از سال ۴۲۲ هجری قمری دار فانی را وداع گفت. عبدالله خالع علاوه بر کسب فیض از محضر ادیبان بزرگ و صاحب‌نام عصر خود، در جلسات درس عالمان برجسته‌ی این شهر نیز شرکت می‌کرد و به کسب علوم گوناگون به‌ویژه علم حدیث می‌پرداخت. خالع در علم حدیث از تبحر بسیار برخوردار بود به‌طوری‌که خطیب بغدادی و جمع کثیری از بزرگان از وی روایت کرده‌اند. هرچند که ابوالفتح صواف مصری در مذمت وی اظهار داشته است: «من در بغداد از کسانی که گفته می‌شد دروغگو هستند، چیزی ننوشته‌ام مگر از چهار نفر که یکی از آن‌ها عبدالله خالع بوده است.» ابوعبدالله عبدالباقی هم‌چنین طبعی روان در سرودن شعر داشت و در سروده‌هایش نیز خالع تخلص می‌کرد. از او اشعار بسیاری به‌جای مانده است. حسین بن محمد بن عبدالباقی مشهور به خالع، سرانجام در دهمین روز از شعبان‌المعظم سال ۴۲۲ هجری قمری چشم از جهان فروبست.

رحلت "ابوالفوارس" عالم بزرگ مسلمان(754 ق)
مجدالدین ابوالفوارس در عراق به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی نزد عالمان برجسته‌ی زمان، به تکمیل دانش خود همت گماشت تا این که خود، استادی زبردست شد. ابوالفوارس در فقه، اصول فقه، حدیث، کلام، تفسیر قرآن و ادبیات عرب از دانش و مهارتی بسیار بهره‌مند بود. از این دانشمند بزرگ مسلمان آثار ارزشمندی بر جای مانده که کنزالفواید از آن جمله است.

درگذشت عماد اصفهانی ، از ادبا و کاتبان برجسته ی سده ی ششم هجری(519 ق)
عماد اصفهانی از ادبا و کاتبان برجسته‌ی سده‌ی ششم هجری در چنین روزی از سال ۵۱۹ هجری قمری چشم از جهان فروبست. عماد اصفهانی؛ فقیه شافعی، ادیب و کاتبی سرشناس در دوره‌ی خود به‌شمار می‌رفت. وی تحصیلاتش را در شهر اصفهان آغاز کرد و سپس در مدرسه‌ی نظامیه‌ی بغداد بود که علوم فقه، حدیث و ادبیات را آموخت. در احوال عماد اصفهانی، شایان ذکر است که وی در سرزمین شام به وزارت صلاح‌الدین ایوبی انتخاب گردید. از این ادیب برجسته کتاب‌هایی هم‌چون البرق‌الشامی درباره‌ی تاریخ، دیوان‌الرسائل و دیوان شعر به‌عنوان بهترین و معروف‌ترین آثار به‌جای مانده است. عماد اصفهانی ملقب به کاتب و معروف به کاتب اصفهانی سرانجام در تاریخ ۱۰ شعبان‌المعظم سال ۵۱۹ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

اختراع جاروبرقی در امریکا (1869م)

اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع در آمریکا به ثبت رسید.

اعدام "واسکونونیز دو بالْبوآ" دریانورد اسپانیایی و کاشف اقیانوس آرام (1517م)
واسکونو نیز دو بالبوآ در سال 1475م در اسپانیا به دنیا آمد. وی از آن پس با هدف دست یافتن به طلا که انگیزه اصلی بسیاری از مردم آن زمان بود و در جریان آن خطرات و توفان‌های مخوف دریا را تحمل می‌کردند، به سفر پرداخت. بالبوآ وقتی که به سواحل امریکای مرکزی وجنوبی رسید، نامه‌هایی برای پادشاه اسپانیا نگاشت و متذکر شد که در آنجا، مروارید و طلای فراوانی وجود دارد. او در این سفرها خطرات بی‌شماری را به جان خرید وجنگ‌های بسیار نمود و بر برخی از آن نواحی، حکمرانی کرد. او در 29 سپتامبر 1513م از پاناما عبور کرد و اقیانوس کبیر را دید و ادعای مالکیت آن را نمود. از این رو، بالبوآ کاشف اقیانوس کبیر یا آرام می‌باشد. وی پس از کسب غنائم و افتخارات قصد مراجعت به اسپانیا را داشت ولی چون ارتباط او با پادشاه اسپانیا تیره گردید، این پیروزی‌ها را نادیده گرفتند. بالبوآ سرانجام به اتهام خیانت به شاه محاکمه شد و در 8 ژوئن 1517م در چهل و دو سالگی اعدام شد.

اختراع کبریت در آلمان (1830م)
در هشتم ژوئن 1830م کبریت ابتدایی توسط کامبرْر مخترع آلمانی ساخته شد. مهم‌ترین تفاوت کبریت اولیه با کبریت‌های امروزی، کندی احتراقِ آن بود. بعد از کامبرر چندین محقق دیگر بر روی کبریت ساخته شده توسط کامبرر کار کردند تا این که فیلیپْسْ امریکایی موفق شد کبریتی مشابه کبریت‌های امروزی بسازد.

وقوع زلزله شدید شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال (1855م)
در هشتم ژوئن سال 1855م لیسبون پایتخت کشور پرتغال بر اثر یک زلزله شدید و آتش‌سوزی‌های مهیب ناشی از آن، ویران شد و حدود چهل هزار تن از ساکنان این شهر کشته شدند و دو سوم خانه‌ها و تاسیسات اقتصادی پایتخت پرتغال نیز از بین رفت. علاوه بر این حدود دو هزار کشتی، ناوچه و قایق که در بندرگاه‌ها لنگر انداخته بودند، غرق شدند. این زلزله یکی از شدیدترین زلزله‌های پرتغال محسوب می‌شود.

برگزاری نخستین انتخابات قانون‌گزاری آزاد در چک و اسلواکی (1990م)
در اوایل سپتامبر 1989 مجمع مدنی (در جمهوری چک) و جنبش فراگیر علیه خشونت (در اسلواکی) به ادامه حضور کمونیست‌ها در پست‌های دولتی اعتراض کردند. با این حال مشکل دو جمهوری در کنار هم، همچنان باقی بود. گرچه از سال 1969م چکسلواکی به دو جمهوری چک و اسلواکی با دولت‌ها و پارلمان‌های محلی تحت سرپرستی یک دولت فدرال تقسیم شده بود اما در آوریل 1990م مجمع فدرال به تغییر نام کشور از جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی به جمهوری فدراتیو چک و اسلواک رأی داد. این تصمیم مبتنی بر درخواست اسلواک‌ها بود. در نهایت، در 8 ژوئن 1990م و روز بعد از آن نخستین انتخابات پارلمانی آزاد در این کشور پس از 44 سال برگزار گردید و حدود 97 درصد افراد واجد شرایط به 27 حزب و جنبش برای راهیابی به مجلس فدرال و نیز مجلس شورای ملی هر یک از دو جمهوری رأی دادند. در این انتخابات حزب کمونیست سوم شد و در اواخر ژوئن این سال الکساندر دوبچک به عنوان رئیس مجمع فدرال انتخاب شد و دولت جدید متشکل از 4 نفر از مجمع مدنی، 3 نفر از جنبش فراگیر علیه خشونت و 9 نفر دیگر، مشغول به کار گردید. با این حال در اول ژانویه 1993 انحلال جمهوری چکسلواکی اعلام و دو کشور مستقل چک و اسلواکی پا به عرصه جغرافیایی اروپا و جهان گذاشتند.

ترور "عاطف بسیسو" مبارز فلسطینی توسط تروریست‌های موساد (1992م)
سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) برای تحکیم پایه‌های این رژیم، در هشتم ژوئن 1992م عاطف بسیسو یکی از مقام‌های امنیتی سازمان آزادی بخش فلسطین را در پاریس ترور کرد.

با وجود آن که ارتکاب این ترور توسط رژیم صهیونیستی غیرقابل انکار بود، اما این رژیم به علت هراس از واکنش افکار عمومی، مسئولیت آن را نپذیرفت. اما هفت سال بعد در ماه مارس 1999م پلیس فرانسه اعلام کرد، بر اساس اسناد به دست آمده، موساد، ترور عاطف بسیسو را طراحی و اجرا کرده است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار