دانستنی های 14 خرداد ماه؛

ماجرای قیام، انقلاب و غروب خورشید انقلاب اسلامی در یک نگاه

در این گزارش با دانستنی های 14 خرداد ماه، ماجرای قیام، انقلاب و غروب خورشید انقلاب اسلامی آشنا می شویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،؛  سید روح ا... موسوی خمینی روز بیستم جمادی الثانی سال 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهریور 1281 هجری شمسی، 21 سپتامبر 1902 میلادی در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران دیده به جهان گشود.
 
پدربزرگوار امام خمینی (ره) مرحم آیت ا... سید مصطفی موسوی و مادر گرامی ایشان بانو هاجر از نوادگان مرحوم آیت ا... خوانساری ( صاحب زبده التصادنیف) است.
 
*زندگی نامه امام خمینی (ره)  
 
آیت ا... مرحوم سید مصطفی موسوی پدربزرگوار امام خمینی (ره)در زمان 5 ماهگی ایشان در مسیر خمین به اراک با شلیک گلوله طاغوتیان و خوائین  تحت حمایت عمال حکومت به شهادت رسید.
 
 امام خمینی (ره) از همان کودکی با متحل رنج تیمی  و با مفهوم شهادت روبرو شد ایشان دوران کودکی را تحت سرپرستی مادرشان بانو هاجر بودند.
 
امام خمینی (ره) در سال 1300 هجری شمسی اندکی پس از هجرت آیت ا... العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی (رح) به شهر قم به شاگری ایشان در آمد امام (ره) به سرعت مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حوزوی را نزد استیاد حوزه قم طی کرد و برای تکمیل دروس دیگر به نزد مرحوم آقا میرزاده محمدعلی ادیب تهران، مرحم آیت ا... سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت ا... سید علی یثربی به کاشان رفت.
 
امام خمینی (ره) در سالهای طولانی در حوزه علمیه قم به تدریس چندین دوره فقه، اصول، فلسفه، عرفان، اخلاق اسلامی در فیضیه، مسجد اعلم، مسجد محمدیه، مدرسه حاج ملاصادق،مسجد سلماسی و... پرداخت.
 
ایشان در حوزه علمیه نجف نیز نزدیک به 14 سال در مسجد شیخ اعظم انصاری (ره)معارف اهل بیت(ع) و فقه را در مبانی نظری حکومت اسلامی، عالیترین سطح  تدریس نمود.
 
امام خمینی (ره) برای نخستین بار سلسله درس های ولایت فقیه را در نجف بازگو نمود.
 
مبارزات امام خمینی (ره) از آغاز نوجوانی با سیر تکاملی به موازات تکامل ابعاد روحی  علمی ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگردر اشکال مختلف آغاز و ادامه یافت.
 
در سال 1340 و 1341 ماجرای انجمن های ایالتی و  ولایتی با ایجاد با ایجاد فرصتی مناسب زمینه رهبریت قیام و روحانیت را برای امام خمینی (ره) محیا کرد.
 
 قیام سراسری روحانیت و ملت ایران در 15 خرداد ماه سال 1342 هجری قمری با دو ویژگی برجسته از جمله رهبری واحد  امام خمینی(ره) و اسلامی بودن انگیزه ها، شعارها و هدف های قیام، آغاز شد.
 
قیام مشترک امام خمینی (ره) روحانیت و ملت ایران در جهان با نام انقلاب اسلامی شناخته شد.
 
*شخصیت اجتماعی و مذهبی امام خمینی (ره)
 
درک عمیق معرفتی، تقوای عملی و علمی، تسلط بر معارف تشیع وارستگی، تهذیب نقش، شجاعت، درک زمان، شناخت جامعه، رافت با دوستان و شدت با دشمنان، اداره پولادین، مهربانی، عطوفت، خویشتن داری و پرهیزکاری، صبوری و استقامت، اراده قوی، قاطعیت در انجام امور و مبارزه با پهلوی، جاذبه  دافعه، سیمای مردمی، نظم در زندگی، ساده زیستی و نظافت، توجه با واجبات از جمله نماز، دوستی با فرزندان، بصیرت و بینش، هدایت جهانی تخصصی در رشته های فقه، اصول، ریاضیات، هیئت، فلسفه، ارتقای مقام علمی، مباحث نظری حکومت، مسائل نوین فقهی، عرفان و تعقل، درس اخلاق، تهذیب به نفس در جوانی از خصوصیات بارز امام خمینی (ره) است.
 
 
امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی
 
امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 10 اسفند ماه  سال 1357 از تهران به قم هجرت نمود و تا زمان ابتلا به بیماری قلب ( 2 بهمن 1358)در قم به سر برد.
 
پس از بیماری قلبی امام (ره) برای مداوا به بیمارستان قلب تهران انتقال یافت، ایشات به مدت 3 روز در بیمارستان قلب بستری بودندامام خمینی پس از خروج از بیمارستان به طور موقت در منزلی واقع در منطقه دربند تهران ساکن شدند، سپس در 27 اردیبهشت ماه سال 1359 بنا به تمایل خود به منزلی استیجاری در محله جماران نقل مکان نمودندو تا زمان رحلت در آن جا ساکن بودند.
 
سرانجام امام خمینی (ره) شامگاه 13 خرداد ماه سال 1368 هجری شمسی پس از سالها  مبارزه در راه حق و متجلی ساختن اسلام ناب محمدی (ص) و خدمت صادقانه به مردم به ملکوت اعلی پیوست و جهان را در سوگ خود نشاند.
 
 
گفتنی است، امام خمینی (ره) سالها قبل از رحلت خویش در تاریخ 26 بهمن ماه سال 1361وصیت نامه الهی و سیاسی خویش را تنظیم نمود، این وصیت نامه حاوی اصول و اندیشه های امام راحل، خطاب به تمام اقشار جامعه است و تاکنون سه دهه از نوشتن آن می گذرد، توجه و عمل کردن به مطالب آن، بسیاری از مشکلات جامعه راحل خواهد کرد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: امام ، ارتحال ، قیام ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار