تاثیر ورزش بر بانوان

یکی از عمده ترین مزایای تمرین‌های ورزشی برای زنان، بهبود کارایی عملکرد سیستم ارگانیک بدن آنان است.

دکتر زهرا تمدن، نایب رئیس هیات پزشکی استان فارس در خصوص تاثیرات ورزش‌ بر روی بانوان به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: شخصی که از لحاظ بدنی تربیت یافته است، در مقایسه با فردی که فعالیت و تمرین ورزشی نداشته، روزانه انرژی کمتری مصرف و در نتیجه فشار کمتری به بدن خود وارد می‌کند.

وی ادامه داد: رشد و تکامل اجزای مختلف بدن از دیگر تاثیرات تمرین منظم بر روی بدن است که در مورد بانوان نیز این تمرینات منظم سبب بهبود سیستم تنفس، سیستم هاضمه، سیستم تخلیه بدن، بهبود ماهیچه‌ها و قوی تر شدن آ‌ن ها می‌شود.

همچنین ورزش به دختران و زنان اجازه می‌دهد خود را از عواطف انباشته شده در دورن رها سازند و باعث افزایش قدرت تحمل مشکلات در زندگی توان روبرو شدن با آن می‌دهد.

تاثیر ورزش در زندگی اجتماعی
 
وی گفت: بشر به طور طبیعی موجودی اجتماعی است که می‌خواهد با دیگران ارتباط داشته باشد و دیگران هم به طور متقابل با او در ارتباط باشند.

این غریزه اجتماعی را می‌توان از طریق ورزش برآورده کرد و با ورزش به ارزش‌های اجتماعی دیگری همچون کار گروهی، وفاداری و روحیه ورزشکاران دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: محیط صمیمانه و مطلوب ورزش اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری روحیات است و محیط ورزشی مناسب باعث می‌شود زنان و دخترانی که کم رو و یا حتی ترسو هستند، با حضور در این گروه‌های ورزشی بتوانند از این طریق با دیگران ارتباط داشته و در زندگی روزانه خویش با افراد مختلف سازگاری بهتری داشته باشد.

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس در خصوص تاثیر ورزش در بین خانواده اظهار داشت: سلامت هر یک از اعضای خانواده به ویژه بانوان که نقش مادری را بر عهده دارند، به طور مستقیم بر تصویر کلی سلامت خانواده تاثیر می‌گذارد. نگرش کلی یک زن نسبت به جسم و عملکرد فیزیکی بدنش در نگرش‌های کلی او تأثیر مستقیم دارد، زیرا سلامت جسم و روان او، روابط اجتماعی وی با دیگران را شکل می‌دهد.

دکتر تمدن افزود: امنیت عاطفی او بر امنیت کل خانواده می‌افزاید و بهترین نشانه رشد و پختگی عاطفی او بر هوش و توانایی سازگاری با موفقیت‌های جدید، به خصوص هنگام مواجه شدن با فشارها و ناراحتی‌ها است که در نهایت با حداقل آسیب پذیری خویش و خانواده‌ای روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: تامین بهداشت جسم و روان برای زنان که در دوره‌ها و مراحل مختلف زندگی علاوه بر مسئولیت خویش، مراحلی چون بارداری، زایمان و از همه مهمتر پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می‌گذارند، از اهمیتی والا برخوردار است. به خصوص اینکه شخصیت کودک با نگرش‌های مادر در دوران بارداری آغاز و از آن پس در آغوش و در کنار او از نظر جسمانی، روانی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی رشد و تکامل می‌یابد، پس بدون شک مادر سالم و با نشاط بهتر از انجام این مسئولیت برمی‌آید و خود نیز الگوی علمی و طبیعی سالم تری برای فرزندان خویش خواهد بود. زنان با ورزش کردن می‌توانند خصوصیات رفتاری، اخلاقی و شخصیتی مطلوب برای یک زندگی سالم و شاداب را کسب کنند.
 بر اثرات مفید ذکر شده که برخی از آنان اثرات بین زنان و مردان ورزشکار مشترک بود، برای زنان ورزشکار تاثیرات اختصاصی نیز هست، از جمله اینکه زنان ورزشکار نسبت به زنان غیر ورزشکار کمتر دچار دردهای قاعدگی می‌شوند. سرطان سینه در زنان فعال کمتر از زنان غیر فعال است، بانوان ورزشکار به دلیل فعالیت‌ جسمانی و آمادگی اسکلتی عضلانی کمتر دچار کمر درد می‌شوند، همچنین زنان ورزشکار دچار نرمی و پوکی استخوان نمی‌شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانوان ، ورزش ، بدن انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.