آماده باش سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران/ جزئیات تلفات و خسارات طوفان پایتخت

مرکز فرماندهی عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و با توجه به تغییرات شدید جوی و هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وزش باد شدید و طوفان روزهای 13و14 خرداد فعال است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران طی فراخوان بعمل آمده از سوی معاونت آمادگی، عملیات و امور مناطق سازمان از سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهر تهران، نمایندگان و اعضای سازمان‌های امدادی، خدماتی و مدیریت شهری از جمله جمعیت هلال احمر استان تهران، سازمان هواشناسی، مرکز اورژانس، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، نیروی انتظامی، شرکت گاز و نماینده شبکه پنج سیما در این جلسه شرکت کردند و ضمن بررسی شرایط موجود و آمادگی‌های لازم، رصد پیامدهای حوادث طوفان اخیر، نسبت به آمادگی بیشتر هماهنگی‌های لازم را اتخاذ نمودند.

دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در همی خصوص با تاکید بر جایگاه ستاد و شورای هماهنگی مدیریت بحرا و نقش تعامل، هماهنگی، مدیریت واحد حادثه و تشکیل سامانه فرماندهی حادثه گفت: به هر حال حوادث طبیعی همواره احتمال وقوع دارند و راه کاهش مخاطرات آن، به کار بستن شیوه‌های پیشگیری، افزایش توان آمادگی سازمان‌ها و شهروندان، آموزش عمومی و تمرین مستمر است.

وی افزود: هر حادثه درس آموزی ویژه خود را دارد و بررسی حوادث و پیامدهای آن منجر به تجربه‌اندوزی بیشترسازمان‌ها و نهادهای امدادی، خدمات اضطراری و مدیریت شهری می‌شود.

وی درعین حال نقش تشکیل سریع نشست ستاد مدیریت بحران با حضور تمامی اعضا و ارزیابی سریع ابعاد حادثه و پیامدهای آن را برای برنامه‌ریزی،‌هدایت و پاسخگویی مناسب به حادثه مهم خواند و مورد تاکید قرار داد و گفت: واکنش تیم‌های عملیاتی سازمان‌ها و نهادهای عضوستاد از جمله سازمان آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر، صدا و سیما،‌شرکت توزیع برق، نیروی انتظامی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و سایر سازمان‌های عضو، به حادثه طوفان با وجود عنصر غافلگیری شدت حادثه، مناسب و مطلوب بود و مرحله بازگشت به شرایط قبل از بحران با سرعت انجام شد.

وی گفت: رسانه‌های جمعی نیز به سرعت اخبار و توصیه‌های اعلام شده را منتشر کردند و فضای انتشار اطلاعات غیر واقع و شایعات به سرعت تحت کنترل قرار گرفت. در جلسه ستاد هر یک از نمایندگان سازمان‌های عضو گزارشی از فعالیت‌های سازمان متبوع خود را در زمینه پیشگیری، آمادگی و مقابله ارائه دادند و هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های هر یک از سازمان‌ها تا پایان روز چهارم بعمل آمد.

*جزئیات تلفات، خسارت و اقدامات انجام شده

جانشین شهردار در ستاد بحران شهر تهران همچنین در خصوص جزئیات پیامدهای طوفان کم سابقه تهران گفت: این توفان در مجموع پنج کشته برجای داشت که مرگ‌های رخ داده ناشی از سقوط درخت در ملک شخصی، سقوط قاب بتن ساختمان، سقوط آلاچیق فایبر گلاس در میدان امام حسین(ع)، ماندن در زیر آوار دیوار دورچین ساختمان و سقوط از طبقه پنجم ساختمان بوده است.

وی افزود: همچنین 81 نفر از شهروندان نیز مجروح شدند که علت آن 4مورد تصادف ماشین، 24 مورد ضربه و جراحت(تروما)، 19 مورد آسیب مغزی و 34 مورد ناشی از سایر موارد گزارش شده است.

دکتر صادقی در خصوص خسارات وارده نیز با اشاره به شکسته شدن 2هزار و 554 اصله درخت در سطح شهر گفت: 109 مورد سقوط تابلو، 35مورد سقوط داربست، 8مورد شکستگی تیر برق و 39 مورد پارگی و قطع کابل برق فشار متوسط و ضعیف ثبت شده که 19 مورد پست برق از مدار خارج و یکهزار و 128 مورد خاموشی رخ داده و همچنین به 128 خودرو آسیب وارد شده است.

وی درخصوص واکنش نیروهای عملیاتی بلافاصله بعد از حادثه گفت: تمامی گروه‌های عملیاتی واحدهای خدمات شهری شهرداری تهران وارد عملیات شدند و سازمان آتش‌نشانی به تنهایی 505 مورد عملیات انجام داده است. همچنین پلیس راهور برای جابه‌جایی درختان افتاده در معابر توسط جرثقیل به سرعت نسبت به ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و عادی سازی حرکت خودروها اقدام کرد و جمعیت هلال احمر نیز 15تیم امدادی خود را به محل حوادث گسیل داشت.

وی همچنین با اشاره به اقدامات مربوط به تامین ایمنی مراسم بزرگداشت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) گفت: همزمان با فعال‌‌سازی مرکز عملیات اضطراری سازمان، طی ابلاغیه‌ای به شهرداری‌های مناطق252گانه نسبت به مواردی همچون بازدید کانال‌ها ومسیل‌ها، آمادگی ستادهای عمومی و تخصصی، آماده بکار بودن تجهیزات، بازدیدهای فنی و ایمن سازی تجهیزات،‌بررسی مبادی ورودی و خروجی منطقه، تثبیت بلندگوهای صحن حرم مطهر، مستحکم سازی ایستگاه‌ها و چادرهای خدماتی محدوده حرم و موارد مشابه توصیه‌ها و دستورات لازم صادر شد.

وی گفت: ده‌ها توصیه عمومی و تخصصی نیز به کمیته‌های امنیت و انتظامات، توزیع نیروی برق، حمل و نقل و ترافیک، گاز، آتش‌نشانی، سوخت‌رسانی، آب و فاضلاب، تریاژ و تخلیه مجروحین و مخابرات اعلام گردید از جمله آنکه سامانه فرماندهی حادثه سازمان‌های خود را فعال و نسبت به احراز آمادگی گروه‌های عملیاتی و کنترل سازه‌ها و تاسیسات خود اطمینان حاصل نمایند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جزئیات ، تلفات ، و ، خسارات ، توفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار