در همایش فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)

خواجه سروی:"آگاهی بخشی و بیداری امت اسلام، سبک امام در مواجهه با موضوع فلسطین بود

همایش "فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)" با هدف تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) درباره فلسطین و بررسی مدل های پیشنهادی با مسئله صهیونیسم ار منظر معمار انقلاب اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، همایش «فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)» با هدف تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) درباره فلسطین و بررسی مدل های پیشنهادی با مسئله صهیونیسم ار منظر معمار انقلاب اسلامی ایران در موسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی علمی ندا برگزار شد.

غلامرضاخواجه سروی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور سیاسی ریاست مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش «فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی رحمة الله علیه» که عصر روز سه شنبه در موسسه ندا برگزار شد، به بررسی موضوع «سبک مواجهه امام خمینی (ره) به مسئله فلسطین» پرداخت و گفت: سبک و سیاقی که حضرت امام برای مواجهه با مسئله فلسطین دنبال کرد، فراتر از ایدئولوژی ها و مکاتب بشری بود. حضرت امام، آگاهی و بیداری دادن به ملت فلسطین را هدف و آرمان انقلاب قرار داد که می توان به آن عنوان مواجهه فرهنگی و آگاهی بخش داد.

معاون فرهنگی سابق وزارت علوم با اشاره به پویایی و تیزبینی حضرت امام در بعد سیاسی و عقیدتی اظهار کرد: آنچه را که حضرت امام سالها پیش در مورد رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بعد از تقریبا 40 سال در اندیشه متفکران جهان اسلام متجلی شده است. اکنون اندیشمندان و صاحب نظران جهان اسلام بر این نکته پافشاری می کنند که اگر مسلمانی به بر حق بودن فلسطین و غصب این سرزمین توسط رژیم صهیونیستی باور نداشته باشد باید به ایمان و اسلام وی شک کرد. این امر را امام در حدود نیم قرن قبل با جدیت می فرمودند و دنبال کردند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در تبیین روش های مبارزه حضرت امام(ره) با مسئله رژیم صهیونیستی گفت: بازگشت به خویشتن خویش برای ملت های مسلمان و استفاده از داشته های کشورهای اسلامی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی، مسیری بود که حضرت امام انتخاب کرده و آن را به سایر ملتهای مسلمان توصیه می کردند.

این استاد دانشگاه بر اهتمام حضرت امام به بیداری جهان اسلام و آگاهی بخشی مسلمانان درباره فلسطین تاکید و خاطرنشان کرد: مسائلی مانند بهره گیری از نفت، ژئوپلتیک جهان اسلام و در نهایت بیداری و آگاهی بخشی مسائل راهبردی بود که حضرت امام راحل برای آرمان آزادی قدس شریف و فلسطین بر آن تأکید می نمودند.»

انتفاضه فلسطین از گفتمان حضرت امام خمینی و انقلاب ایران نشأت گرفته است

ناصر ابو شریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در همایش «فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)» که عصر روز سه شنبه در موسسه ندا برگزار شد، با اشاره به «تأثیر پذیری مقاومت اسلامی از اندیشه های حضرت امام راحل» گفت: «اسلام گرایی تحولی بود که امام خمینی آن را در اذهان جوانان پایه گذاری کرد و این اسلام گرایی جایگزین بسیاری از ایدئولوژی ها و مکاتب ناسیونالیستی و چپ گرایانه آن دوره که جوانان را به سمت خود جذب می کرد، شد و آنها را به سمت مقاومت و فعالیت برای ارمان فلسطین سوق داد.»

نماینده جهاد اسلامی به جهان شمولی اندیشه های امام اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) هیچگاه از یک مذهب و یا قوم خاص نام نبرد بلکه همواره از استقلال و عزت امت اسلام سخن می گفت.

وی انتفاضه فلسطین را بارزترین نتیجه گفتمان حضرت امام برشمرد که از رویکرد حضرت امام و انقلاب ایران الهام گرفت. به گفته ابوشریف: فلسطینی ها انتفاضه اول را با تأثیرپذیری از رهنمودهای امام خمینی به راه انداختند. نماینده جهاد اسلامی همچنین اظهار داشت: جالب است بدانید که بسیاری از مقامات نظامی رده بالای جنبش فتح نیز که در ابتدای جنبش مبارزه با اسرائیل را در پیش گرفته بودند، به شدت متأثر از اندیشه های حضرت امام خمینی بودند و فعالیت های آنان برگرفته از رویکرد امام خمینی در قبال مقاومت و مبارزه با ظلم و غاصبین بود.»

ابوشریف تأکید کرد: «در جنگ غزه همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند، این رژیم صهیونیستی بود که خواستار آتش بس شد و این به معنای این است که مناسبات رژیم صهیونیستی و فلسطین به واسطه منش و رویکرد امام خمینی به سمت برتری یافتن جایگاه فلسطین رفته است. پیروزی های جهاد اسلامی در جنگ اخیر غزه نیز گواهی بر این مدعاست.»

امام خمینی از آغاز نهضت، نوک پیکان را به سمت صهیونیست ها و اسرائیل گرفت

محمد تقی تقی پور، دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف که با موضوع «ابعاد صهیونیزم در اندیشه حضرت امام خمینی (ره)» در همایش «فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره)» حضور یافته بود، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های بارز امام خمینی رحمة الله علیه این است که حکمت عملی امام بر پایه حکمت و جهان بینی نظری ایشان استوار بود.

وی در این همایش که که عصر روز سه شنبه در موسسه ندا برگزار شد، عنوان کرد: این سیره و جهان بینی امام بود که رفتارها و کردار ایشان را مشخص می کرد. جهان بینی که مبتنی بر  یک شناخت خاص بود. این در حالی است که بسیاری از خواص و عوام علی رغم اینکه جهانبینی های خاص خود را دارند، اما خطوط زیستن خود را بر خلاف شناخت خود و بر اساس موقعیت اجتماعی، شأن، مصلحت و... قرار می دهند.

دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف، دلیل تداوم اندیشه و راه امام را انطباق و نشات گیری آن از سیره اهل بیت دانسته و گفت: سیره امام، سیره حسینی بود و حرکت و مواضع امام در طول نهضت انقلابی ایشان، عاشورایی بود. وی افزود: امام خمینی رحمة الله علیه از همان سال 41 نوک پیکان را به سمت مبارزه با اسرائیل و عوامل صهیونیست شاه قرار داد.

وی با انتقاد از نحله ای که معتقد است حضرت امام، شاه را مهمترین دشمن می دانستند گفت: دشمن ترین مردم به اسلام، یهودیان و صهیونیست ها هستند در حالی است که بسیاری بر این نظرند که حضرت امام شاه را دشمن اصلی خود می دانستند. اما امام به روشنی دریافته بود که دشمن اصلی اسلام و ایران صهیونیست ها هستند.

تقی پور اظهار کرد: در ایران آن زمان، هزاران مأمور موساد در کشور حضور داشتند و ایران کاملا در قبضه صهیونیست ها بود.

شایان ذکر است همایش فلسطین در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) با حضور اساتید و جمع کثیری از کارشناسان و علاقمندان به مسئله فلسطین، عصر روز سه شنبه در موسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی علمی ندا برگزار شد. در این همایش دکتر خواجه سروی استاد دانشگاه علامه طباطبایی، آقای ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی، آقای تقی پور دبیرکل حامیان قدس شریف به ایراد سخنرانی پرداختند . همچنین آقای بیژن کیانی رئیس موسسه پیام آزادگان، شعری را در وصف حضرت امام خمینی (ره ) و در رثای قدس قرائت کردند. پخش کلیپ هایی در مورد جایگاه فلسطین و مقاومت در اندیشه حضرت امام از دیگر برنامه های این همایش بود.




انتهای پیام/اق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.