نامه مقام ارشد کنگره آمریکا به "جان کری" برای توقف مذاکرات و افزایش تحریم‌ها علیه ایران

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور از قرارداد تجاری احتمالی میان ایران و روسیه به شدت ابراز نگرانی کرده و از وزیر درخواست کرد تا اقدامی جدی را در این باره ترتیب دهد.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مجلس نمایندگان آمریکا؛ " ادوارد رویس"،‌ ریاست کمیته امور خارجی این مجلس در نامه‌ای خطاب به جان کری، وزیر امور خارجه، ضمن ابراز نگرانی از روابط تجاری میان ایران و روسیه به دولت اوباما هشدار داد که اگر مانع این روابط نشود ادامه دادن مذاکرات بی‌معنی بوده و باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع شود.
 
"ادوارد رویس"، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نامه‌ای را به جان کری، وزیر امور خارجه ارسال کرده و در این نامه نگرانی شدید خود را در مورد گزارش‌هایی ابراز کرده که از توافق نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه خبر می‌دهند. این توافق احتمالی به ایران اجازه می‌دهد تا صادرات نفت خود را در برابر تسلیحات یا تأسیسات هسته‌ای جدید روسی، افزایش دهد. متن کامل نامه از قرار زیر است:
 
2ژوئن 2014
جناب آقای جان کری
وزیر محترم امور خارجه
 
بنده عمیقاً نگران آن هستم که ایران در تلاش است تا با دور زدن توافقنامه موقت هسته‌ای در ماه نوامبر، قرارداد داد و ستد کالا به کالایی را به مبلغ 20 میلیارد دلار با روسیه منعقد کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات ایرانی و روسی در حال گفتگو بر سر قرارداد نفت در برابر کالایی هستند که می‌ـواند رژیم تحریم‌ها را تضعیف کرده و اهرم فشار آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را نیز تحلیل برد. این تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها، توافق ایران با گروه 1+5 را تضعیف می‌کند و قصد و نیت ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.
 
همانطور که می‌دانید، «برنامه اقدام مشترک» به ایران اجازه می‌دهد تا سطح متوسط صادرات نفت خود را به مشتریان کنونی خود در شش کشور حفظ کرده و روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند. روسیه در زمره این شش کشور وارد کننده نفت ایران قرار نمی‌گیرد. بنابراین این نگرانی به وجود می‌آید که در صورت عقد قرارداد احتمالی با روسیه، ایران صادرات نفت خود را تا 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
 
آنچه که بنده را بیش از این نگران می‌کند، گزارش‌هایی است که خبر می‌دهد روسیه ممکن است در برابر خرید نفت ایران، تسلیحات یا تأسیسات هسته‌ای جدید در اختیار ایران قرار دهد. با در نظر گرفتن این مهم، صادرات کالا بعید است که روی هم رفته به رقم 20 میلیارد دلار نزدیک شوند، لذا برخی کارشناسان اظهار نگرانی کرده‌اند که روسیه ممکن است سیستم دفاع موشکی اس300 را در اختیار ایران قرار دهد تا سهم خود در این قرارداد را ادا کند. اگر دولت در این باره اهمال ورزیده و از قراردادی غافل بماند که در آن روسیه فعالیت‌های غیر قانون ایران در عرصه هسته‌ای و تسلیحات پیشرفته را تقویت کرده و تحرک می‌بخشد، اشتباهی جبران ناپذیر و مهلک را مرتکب شده است.
 
در جلسه استماع اخیر خود در کمیته امور خارجه مجلس سنا شما اعلان کردید که قرارداد نفت در برابر کالا «نگرانی‌های جدی را به وجود می‌آورد و بر خلاف مفاد» توافقنامه برنامه اقدام مشترک است. در مواضع مختلف، دیگر مقامات وزارت امور خارجه نیز تصریح کرده‌اند که یک چنین توافقی «می‌تواند دلیل خوبی برای اعمال تحریم‌های جدید آمریکا [علیه ایران] باشد».
 
با در نظر گرفتن این تغییر و تحولات، از شما تقاضا دارم به پرسش‌ها زیر پاسخ دهید:
 
1. آیا ایران با روسیه توافق کرده است تا در برابر صادرات نفت، غذا، تسلیحات، تأسیسات هسته‌ای یا دیگر کالاها و خدمات را دریافت کند؟
 
2. قررادادی از این نوع، برای تبادل کالا به کالا، کدام یک از مفاد یا مقررات مذکور در برنامه اقدام مشترک را نقض می‌کند؟
 
3. سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اخیراً تأیید کرده است که «روسیه در نظر دارد تا روابط تجاری خود را با ایران گسترش داده و به تهدیدات آمریکا در مورد تحریم‌های بیشتر هیچ اهمیتی نمی‌دهد». وزارت خارجه یا متحدین ما چه اقدامات خاصی را می‌توانند در پیش گیرند تا از عقد چنین قراردادی بازدارندگی کرده و واکنش وقیح روسیه نسبت به ممنوعیت روابط تجاری با ایران را پاسخی درخور داد؟
 
4. شما در جلسه استماع خود تأکید کردید که قرارداد نفت در برابر کالا «می‌تواند تحریم‌های بیشتر آمریکا» را در پی داشته باشد. اگر ایران و روسیه یک چنین توافقی را رقم بزنند، وزارت خارجه چه اقدامات عملی خاصی را در نظر گرفته است؟
 
اگر این حرکت ناقض رژیم تحریم‌ها رو به جلو حرکت کند، به منزله نقض آشکار تعهدات ایران است و می‌تواند عقلانیت نهفته در پس مذاکرات کنونی را تضعیف کند. در نتیجه هرگونه قرارداد تبادل کالا به کالا میان ایران و روسیه باید پاسخی فوری و محکم دریافت کند.
 
از توجه شما به این مسئله مهم سپاسگذارم. منتظر همکاری بیشتر با شما به منظور تقویت رژیم تحریمی و از میان بردن تهدید هسته‌ای ایران برای همیشه هستم.
 
ارادتمند شما؛
ادوارد آر. رویس
ریاست [کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان]



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار