"هرمن وان رومپوی"بحران اوکراين و مداخله روسيه را از موضوعات مهم نشست جی هفت دانست

کنفرانس خبری "هرمن وان رامپوی" و "ژوزه مانوئل باروسو" رؤسای شورای اروپا و کمیسیون اروپا در آغاز نشست هفت کشور صنعتی جهان موسوم به"جی هفت" در بروکسل در حال برگزاری است.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"هرمن وان رومپوی"، رئیس شورای اروپا در این کنفرانس خبری گفت: در اجلاس روز بیست و چهارم مارس در لاهه عضویت روسیه در این گروه به حالت تعلیق در آمد و اجلاس «جی هشت» به «جی هفت» تقلیل پیدا کرد. این تصمیم به این منظور گرفته شد که به روسیه نشان داده شود، اقدامات آن هزینه های سیاسی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه درباره دستور کار اجلاس «جی هفت» گفت: در این اجلاس به مسائل مهم سیاست بین المللی، انرژی، مسائل آب و هوایی و توسعه پرداخته خواهد شد. امروز بحران در اوکراین و مداخله روسیه یکی از موضوعات مهم دستور کار است. امشب درباره آخرین تحولات بحث و گفت و گو خواهیم کرد و بررسی می کنیم که چگونه می توان در قبال این اوضاع واکنش بهتری در جلوگیری از وخیم‌تر شدن آن داشته باشیم.
وی افزود، موضع اتحادیه اروپا در این زمینه کاملاً واضح و شفاف است و هفته گذشته هم آن را یادآوری کردیم.

ما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را که در بیست و پنجم ماه مه برگزار شد، تبریک می گوییم. مشخصه بارز آن انتخابات مشارکت قوی مردم و اراده آشکار اوکراین برای برگزاری انتخاباتی واقعی به رغم همه چالش های موجود در منطقه شرق کشور بود. این انتخابات معادله ها را تغییر داد. اکنون ما از همکاری با پروشنکو، رئیس جمهور و نیز دولت جدید اوکراین خرسندیم و از حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن و نیز اصلاحاتی برای تضمین برقراری ثبات در این کشور حمایت می کنیم. ما دولت اوکراین را به نزدیک شدن به مردم این کشور و نیز اقلیت های آن در همه مناطق اوکراین تشویق و ترغیب می کنیم.
وی افزود، دستور کار گروه «جی هفت» در راستای تنش زدایی است. ما همچنین از روسیه می خواهیم که با رئیس جمهور منتخب و قانونی اوکراین همکاری کند و به ویژه با عقب کشیدن نظامیان خود از مرزهای شرقی اوکراین و عدم حمایت از جدایی طلبان اوکراین در راه تنش زدایی گام بردارد.

در صورتی که روسیه با این مشکلات برخورد نکند اوضاع در شرق اوکراین وخیم‌تر خواهد شد و در صورت لزوم اقداماتی در کمیسیون اروپا و بخش اقدامات خارجی دنبال خواهد شد تا تدابیر و اقداماتی تکمیلی به ویژه در زمینه های اقتصادی اعمال و اجرا شود.
رئیس شورای اروپا افزود، این اوضاع همچنین تهدیدی برای مولداوی و گرجستان به حساب می آید. به همین دلیل قبل از اجلاس بیست و هفتم ژوئن در بروکسل توافق اتحاد و همکاری با این کشورها به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد، در مسائل خارجی علاوه بر موضوع اوکراین بر سر موضوع اقتصاد جهانی و مذاکرات تجاری و اقتصادی جاری با کانادا، آمریکا و ژاپن بحث و گفت و گو خواهیم کرد.
وی افزود، بحث انرژی و به ویژه موضوع عدم وابستگی به گاز روسیه از دیگر موضوعات دستور کار اجلاس جی هفت قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار