چهره‌ی سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی + تصاویر

منجمان با کمک این دوربین که روی یک تلسکوپ بزرگ نصب شده موفق به گرفتن عکسی مستقیم از یک سیاره در فاصله ۶۳ سال نوری از ما شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ اختر‌شناسان در سال‌های اخیر صد‌ها سیاره را در اطراف سایر ستارگان در کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند.

ولی به تازگی محققان در دانشگاه استانفورد آمریکا دوربینی ساخته‌اند که قادر به رؤیت بعضی از این سیارات است. این دوربین شروع بسیار موفقی داشته است.



منجمان با کمک این دوربین که روی یک تلسکوپ بزرگ نصب شده موفق به گرفتن عکسی مستقیم از یک سیاره در فاصله ۶۳ سال نوری از ما شده‌اند که از این فاصله‌ها حتی ستارگان هم در تلسکوپ‌های حرفه‌ای چیزی بیش از یک نقطه نور به نظر نمی‌رسند.

آن‌ها می‌گویند که این بهترین عکسی است که تا به حال از یک سیاره در خارج از منظومه شمسی گرفته شده است.

بروس مکینتاش استاد فیزیک و محقق اصلی این پروژه می‌گوید که تیمش ۱۰ سال روی ساختن این دوربین کار کرده‌اند، دوربین نوامبر گذشته راه اندازی شد و در اولین تلاش این عکس را گرفت. 
تیم آقای مکینتاش با کمک این اطلاعات پیش بینی می‌کند که سیاره در سال ۲۰۱۷ از نقطه نظر ما از برابر ستاره مرکزی بگذرد.

این سیاره تقریبا به اندازه مشتری است که از سیارات بزرگ منظومه شمسی به حساب می‌آید، تعدادی سیاره که قبلا از آن‌ها مستقیما عکس گرفته شده بود چندین برابر مشتری بوده‌اند.

آقای مکینتاش پیش بینی می‌کند که تیمش با دوربین تازه موفق به کشف و رؤیت ۲۰ تا ۵۰ سیاره شود، همچنین این دوربین حتی خواهد توانست دما و ترکیب شیمیایی اتمسفر سیارات را اندازه گیری کند.



با این حال قادر به کشف سیاراتی به اندازه زمین نخواهد بود چرا که زمین سیاره نسبتا کوچکی است و آنقدر نور منعکس نمی‌کند که با وسایل موجود از این فاصله‌ها قابل رؤیت باشد.

اما پروفسور مکینتاش پیش بینی می‌کند که در آینده حتی عکس گرفتن از سیارات مشابه زمین هم عملی خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار