بیماری‌هایی که ما را دچار اضطراب می‌کنند!

بعضی از بیماری‌ها به جای اینکه با درد جسمی آغاز شوند ممکن است با علائم اضطرابی همراه باشند مانند بیماری پرکاری تیروئید و بیماری قلبی که در آنها فرد بدون هیچ علامتی دچار اضطراب می‌شود.

آرش میراب زاده متخصص روانپزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به دلیل اینکه اضطراب پدیده‌ای است که بیشتر با مسائل روانشناختی و روان انسان سرو کار دارد در بسیاری مواقع ممکن است این اشتباه پیش آید که مسئله جسمی در آن دخالت ندارد و این بالاترین ایراد است.

وی افزود: بعضی از بیماری‌ها به جای اینکه با درد جسمی آغاز شوند ممکن است با علائم اضطرابی همراه باشند مانند بیماری پرکاری تیروئید که بیمار بدون هیچ علامتی می‌تواند دچار بی‌قراری شود و همچنین بیماری قلبی نیز می‌تواند با علائم دیگری نیز توأم باشند اما چون اضطراب از نشانه‌های دیگر برجسته‌تر است و درست به آن بهاء‌ داده نمی‌شود ممکن است نادیده گرفته شود و در نتیجه بیماری جسمی علاج نشده،‌ مزمن گردد.

میراب زاده تصریح کرد: اولین قدم در مورد کسی که دچار اضطراب شده مراجعه کردن به یک روانپزشک است. در صورتی که مسئله جسمی باشد با آزمایش و معاینه تشخیص داده شده و در صورت لزوم برای درمان به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌ شود.

وی اظهار داشت: گرچه اضطراب با تغییراتی در سیستم هورمونی بدن و سیستم واسطه‌های شیمیایی مغز فرد ایجاد می‌گردد اما امکان دارد منشأ اصلی آن مسائل دیگری باشد که به مسائل روانشناختی مربوط است.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد افرادی که اختلال افسردگی دارند با علائم اضطرابی همراه هستند. گاهی اوقات کسانی که دچار وسواس می‌شوند می‌توانند دچار اضطراب هم شوند.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.