بیرجند/

۱۳۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۳۰۰ اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که ۷۱۹ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،حسن رمضانی بااشاره به اینکه تعداد آثار طبیعی به ثبت رسیده خراسان جنوبی درفهرست آثار ملی 10 اثر است اظهارکرد:تاکنون 100 اثر طبیعی دراین استان شناسایی شده که همه آنها درختان کهنسال هستند که در سالهای 1389 و 1390 ثبت شده اند.

وی درخت سروکهنسال بهلگرد، درختان زیتون کهنسال فسون درخوسف، درخت چنار کهنسال مزار سلطان تیمور درمیان، درخت چنار کهنسال رزگ، بنه کهنسال یکه درخت در بیرجند و درخت بنه کهنسال رچ را از جمله این درختان ذکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون بیش از 50 اثر معنوی و میراث ناملموس در این استان شناسایی شده که از این تعداد 30 اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

رمضانی  هفت منبر، تعزیه بیرجند، نخل گردانی درخش، مشعل گردانی برکوه، علم گردانی درخش، علم بندان استان، بیل زنی خوسف، مراسم پخت غلور در اربعین، مراسم عروسی چنشت را از جمله آثار معنوی و ناملموس ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون یک اثر تاریخی به نام باغ و عمارت اکبریه بیرجند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است گفت:هم اکنون 16 باغ و عمارت تاریخی استان خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

رمضانی با اشاره به جایگاه صنایع دستی این استان افزود: از میان بیش از 240 رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی در کشور، هنرمندان و صنعتگران این استان در بیش از 75 رشته آن فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بااشاره به اینکه درحال حاضردر خراسان جنوبی 719 اثرتاریخی ثبت فهرست آثار ملی شده است اظهارکرد:بیشترین آثار مربوط به شهرستان بیرجند است.

وی گفت:انجمن میراث فرهنگی درحال حاضردر تمام شهرستان‌ها،بخش‌ها و مراکزدهستان‌ها در حال شکل‌ گیری  است.

رمضانی افزود: امسال ازمحل اعتبارات ملی مبلغ 2میلیارد و 250 میلیون تومان از سرفصل ملی به میراث فرهنگی خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد:این اعتبار به منظور ایجاد و تجهیز زیرساخت‌های مناطق گردشگری، مرمت تعدادی ازمدارس علمیه، مرمت باغ‌های تاریخی، خانه‌های قدیمی ثبت شده در فهرست آثار ملی شهری و روستایی هزینه می‌شود.

انتهای پیام/م
منبع: تسنیم
برچسب ها: بیرجند ، گردشگری ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.