"محمدحسین فرح‌بخش" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

زمانی تفکر گلخانه‌ای در "سینما" رواج داشت

سینمای امروز ما معلول کسانی است که دهه شصت با تفکر گلخانه‌ای بر مسند سینمای کشور بودند.

محمدحسین فرح‌بخش کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، گفت: سینمای امروز ایران برخلاف وظیفه خود، آیینه تمام نمای جامعه خود نیست،‌ چرا که مسئولین سینمای ما تنها اجازه ساخت فیلم‌های "خنثی" را می‌دهند.
 
وی افزود: نگاهی که مسئولان به سینما دارند یک دیوار فرهنگی بین مردم و فیلمساز کشیده است و 99 درصد سینما را دولت پوشش می‌دهد و در این میان بخش خصوصی تعداد معدودی فیلم تولید می‌کند.
 
 فرح‌بخش تصریح کرد: گویا مسئولان ما، میز خود را بیشتر از سینما دوست دارند.
 
این تهیه‌کننده در ادامه گفت: سینمای امروزما، معلول  کسانی است که دهه 60 در مسندهای سینمای کشور بودند و به اعتقاد من این افراد باید برای فراری دادن مردم از سینما و  ترور تفکر سینمایی، ترویج تفکر گلخانه‌ای به جای سینمای مردم‌پسند و شخصی کردن سینما، به عنوان معماران خیانت به سینمای ایران محکوم شوند.
 
وی بیان کرد: اگر جمشید هاشم‌‌پور آن زمان در فیلمی کچل بود به ما مجوز نمی‌دادند و اگر نبود مجوز می‌گرفتیم و تولید فیلم‌هایی مانند عقرب، نیش و گروگان در آن زمان برای ما هزینه و دشواری زیادی داشت و البته امروز به ما نقد می‌شود که چرا دیگر مانند آن فیلم‌ها، فیلم نمی‌سازید.
 
این فیلمنامه‌نویس افزود: گروهی این گونه پاسخ می‌دهند که اگر در آن زمان وضعیت سینما خوب نبود، ‌چرا مخاطبین سینما چندین برابر مخاطبین امروز بودند که باید به این افراد گفت: در آن زمان تلویزیون و امکانات امروز نبود و مردم مجبور بودند که به سینما بروند.
 
فرح‌بخش تصریح کرد: در دوره کوتاهی که سیف‌الله داد معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت، شاهد ساخت فیلم‌های خوب اجتماعی بودیم و آن دوران به حق، دوران طلایی سینمای ایران بود.
 
این کارگردان خاطرنشان کرد: ما فیلمنامه‌نویس داریم، اما فیلمنامه‌نویسان ما اجازه نقد هیچ نهاد و قوایی را ندارند و در حقیقت فیلمنامه‌های ما نه داستان دارند و نه قهرمان.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: سینما ، گاخانه ، تفکر ، مسند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.