"جان کری" در لبنان به دنبال چه بود؟

وزیر خارجه آمریکا امروز در سفری غیر منتظره و اعلام نشده به لبنان رفت، کشوی که با مشکل عدم توافق گروه های سیاسی بر سر تعیین رییس جمهور مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، وزیر خارجه آمریکا امروز در سفری غیر منتظره و اعلام نشده به لبنان رفت، کشوی که با مشکل عدم توافق گروه های سیاسی بر سر تعیین رییس جمهور مواجه است.

 هرگاه یکی از مسوولان آمریکایی به لبنان سفر می کند، گمانه زنی درباره هدف از آن سفر، به دغدغه ای برای رسانه ها و محافل سیاسی تبدیل می شود، به همین دلیل سفر اعلام نشده و ناگهانی جان کری به بیروت، سوالات بسیاری را در ذهن ها به وجود آورد که وی برخی از آن ها را آشکارا پاسخ گفت.

در واقع دولت آمریکا با علم به این که امنیت منطقه به امنیت لبنان وابسته است، از سرایت پیامدهای جنگ در سوریه به لبنان بیمناک است. از سوی دیگر، آمریکا به دنبال آگاهی یافتن از آخرین تحولات مربوط به موضوع ریاست جمهوری این کشور است.

هرچند کری، گزینه خاصی برای ریاست جمهوری لبنان در نظر نداشت، اما بر ضرورت پر کردن خلأ موجود در پست ریاست جمهوری لبنان تاکید و خاطر نشان کرد: می خواهیم روشن کنیم که چطور این خلأ می تواند اوضاع لبنان و کشورهای همسایه را پیچیده تر کند و باعث خواهد شد امکان واکنش نیروهای مسلح لبنان به هرگونه دخالت خارجی  تحت الشعاع قرار بگیرد.

وی افزود: خلا تعیین نشدن رییس جمهوری در لبنان بر بافت سیاسی این کشور تاثیر می گذارد و عرصه سیاسی را به تنش می کشاند و تنش میان پارلمان و دولت را سبب می شود، به همین سبب امیدواریم که پارلمان لبنان در سریع ترین وقت ممکن، رییس جمهوری را انتخاب کند.

وزیر امورخارجه آمریکا، دیدارهای دیپلماتیک چندانی در بیروت نداشت و این نشان از آن دارد که هدف او از این سفر، تنها اطلاع یافتن از نظرات برخی از شخصیت های تصمیم گیرنده در لبنان بوده است.

وی همچنین حامل این پیام برای لبنانی ها بود که آمریکا، دغدغه این کشور را دارد و با توجه به شرایط، از نفوذ خود برای تاثیرگذاری در روند اوضاع در لبنان استفاده خواهد کرد.
وزیر امورخارجه آمریکا در این سفر همچنین از همه کشورها خواست در قبال پایان دادن به درگیری ها در سوریه مسوولیت پذیر باشند و تنها راه حل بحران این کشور را سیاسی دانست.

مصطفی حمدان دبیرکل جنبش مرابطون در این خصوص به خبرنگار العالم در لبنان گفت: تنها دلیل سفر مبالغه آمیز کری به لبنان، تلاش برای روحیه دادن به افرادی است که روحیۀ خود را باخته اند.

کری، این بار، بی آن که حرف و حدیث های فراوانی پشت سر خود بجا نهد، بیروت را ترک گفت؛ این در حالی است که در لبنان، پس از این گونه دیدارها، اتاق های محرمانه مذاکرات شکل می گیرد. اما این بار، گویی همه می دانند که هدف وزیر خارجه آمریکا از سفر به لبنان، اطلاع یافتن از مسایل مرتبط به رییس جمهوری آینده این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار