ستاره‌های ادوار جام جهانی/ 2006

قهرمان پاک و اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر

زادهٔ 23 ژوئن 1972 در مارسی، فرانسه، ملقب به زیزو، اسطوره الجزایری الصل فوتبال فرانسه، اروپا و صد البته جهان؛ "زین الدین زیدان".

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در پست هافبک بازی می‌کرد، کارشناسان زیادی بر این باورند که زیدان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است. او برای تیم‌های باشگاهی همچون یوونتوس و رئال مادرید و تیم ملی فوتبال فرانسه توپ می‌زد. اصلیتی الجزایری دارد. این ستاره با تیم ملی فرانسه در سال 1998 قهرمان جهان و یورو 2000 شد و همچنین در سال 2006 به توپ طلای جام جهانی رسید و در فینال پس از درگیری با مارکو ماتراتزی از زمین اخراج شد .او در 4 باشگاه اروپا بازی کرده که در این میان نامهای یوونتوس و رئال مادرید پررنگ تر از سایرین دیده می شود.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی

زیدان در طول عمر حرفه‌ای خود سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان از سوی فیفا (در 1998، 2000و 2003) انتخاب شد. او یک بار جایزهٔ بهترین بازیکن سال اروپا، یک بار جایزهٔ پرارزش ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا و یک بار جایزهٔ بهترین بازیکن جام جهانی را دریافت کرده‌ و به قهرمانی جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، جام باشگاه‌های اروپا، لیگ سری A ایتالیا، و لالیگای اسپانیا نائل آمده‌ است و از این رو می‌توان او را از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ دانست. او در ضمن در فینال جام جهانی (سه بار) و در فینال جام باشگاه‌های اروپا گل زده‌ است. او در فرانسه رده دومین فوتبالیست تاریخ فرانسه را به خود اختصاص داده‌ است.

زین‌الدین از 12 سالگی فوتبال را در زمین‌های شهر کوچک کاستیان آغاز کرد و در 16 سالگی اولین قرارداد حرفه‌ای‌اش را با تیم کان فرانسه منعقد کرد. دو سال بعد او اولین گل لیگ خود در لیگ باشگاهی فرانسه را به ثمر رساند و سپس برای تمرین با تیم ملی امید الجزایر به کشور مادری خود دعوت شد، زیدان به الجزایر رفت به این امید که در تیم ملی بزرگسالان الجزایر بازی کند، اما عبدالحمید کرمالس، مربی وقت الجزایر او را به دلیل «کند بودن» دعوت نکرد. از خیابان های مارسی او خیلی زود جذب باشگاه «یواس سن هنری» شد و بعد از گذراندن دوره ای کوتاه برای باشگاه کن انتخاب شد. به علت استعداد فوق العاده، زیدان در کن ماندنی شد و 61 بازی در لیگ فرانسه برای این تیم انجام داد.

قهرمان پاک و اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر

در سال 1992 به بوردو رفت و دوران موفقیت او در این تیم آغاز شد و هواداران بوردو به او لقب «زیزو» دادند. پس از دو سال او به تیم ملی فرانسه دعوت شد و در 17 آگوست 1994 در برابر جمهوری چک اولین بازی ملی خود را انجام داد. او در دقیقه 63 هنگامی که فرانسه دو بر صفر عقب بود وارد زمین شد و با به ثمررساندن دو گل بازی را به تساوی کشاند. زیدان چون ملیت فرانسوی - الجزایری داشت می توانست برای الجزایر هم بازی کند، اما همانگونه که در بالا نیز گفته شد عبدالحمید کرمالی مربی الجزایر او را به تیم ملی دعوت نکرد. امه ژاکه به او اعتماد کرد و در جام ملت های اروپا در سال 1996 پیراهن شماره 10 تیم ملی را به او داد و با وجود او و ژورکایف بر نام اریک کانتونا و دیوید ژینولا دو ستاره محبوب فرانسه خط قرمز کشید. در جام ملت ها فرانسه در نیمه نهایی و در ضربات پنالتی مغلوب جمهوری چک شد و حذف شد.

در سال 1996 زیدان با 3 میلیون پوند راهی تیم قهرمان لیگ قهرمانان، یوونتوس شد. زیدان در تیم "مارچلو لیپی" با بازیسازی فوق العاده اش در فصل 97-1996 قهرمان اسکودتو شد و مسابقه جام بین قاره ای برابر ریور پلات را 1-0 برد . او همچنین به فینال لیگ قهرمانان 1997 راه یافت که در این سال یووه 3-1 مغلوب بروسیا دورتموند هیتسفلد شد. او با 7 گل در 32 بازی یوونتوس را همراهی کرد تا در فصل بعد از قهرمانی اش در ایتالیا دفاع کند و همچنین برای دومین سال پیاپی راهی فینال چمپیونز لیگ شود که در این سال 1-0 مغلوب رئال مادرید به مربیگری "یوپ هاینکس" شود.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر

در فصل 2001-2000 یوونتوس با دو امتیاز کمتر از رم در ایتالیا دوم شد. در مجموع او 24 گل در 5 فصل حضورش در یوونتوس به ثمر رساند و با این تیم یک جام بین قاره ای، جام اینترتوتو 1999 و دو اسکودتو را برد.
سال 1998 فرا رسید، سالی که با فتح اسکودتو آغاز شد و فرانسه که میزبان جام جهانی بود انتظار قهرمانی را می کشید. جام جهانی به خوبی آغاز شد و با رهبری زیدان تیم فرانسه دو بازی اول را به راحتی پشت سر نهاد البته زیزو در بازی مقابل عربستان در دقیقه 70 اخراج شد تا دیدار مرحله یک هشتم را هم از دست بدهد. تیم امه ژاکه با شایستگی به دیدار نهایی رسید و زین الدین زیدان در رویایی ترین شب زندگیش با دو گلی که با ضربه سر وارد دروازه برزیل کرد تبدیل به اسطوره جدید فوتبال این کشور شد.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر
سال 1998 با کسب عنوان های مرد سال اروپا و جهان برای زیدان به پایان رسید. در حد فاصل 2001-1999 هر چند در یوونتوس عنوانی نصیب زیدان نشد ولی زیدان همراه با فرانسه به مقام قهرمانی جام ملت های اروپا رسید جامی که تحت تأثیر هنرنمایی های او بود و عنوان مرد سال جهان را برایش به ارمغان آورد.
در سال 2001 زیدان یوونتوس را ترک کرد و با قراردادی که همچنان رکورد نقل و انتقالات فوتبال جهان محسوب می شود (65 میلیون دلار) راهی رئال مادرید شد. در رئال، زیدان پس از چندی رهبری میانه میدان را به دست گرفت و تمامی ستارگان این تیم ازجمله فیگو، رائول، کارلوس را تحت تأثیر قرار داد و موجب قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2002-2001 را فراهم کرد. در دیدار پایانی در گلاسکو زیدان یک گل استثنایی به بایرلورکوزن زد تا رئال برای نهمین بار قهرمان اروپا شود.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر
مصدومیت ران پا مانع از بازی زیزو در دو بازی اول جام جهانی 2002 شد او برای بازی سوم به طور ناقص آماده شد و نتوانست کار خاصی برابر دانمارک انجام دهد و این تیم بدون زدن حتی یک گل از این جام کنار رفت .

آنها راهی یورو 2004 شدند تا از موفقیت‌های قبلی‌شان دفاع کنند. زیدان و تیمش بسیار استوار بودند و زیدان یک پنالتی و یک کاشته به ثمر رساند تا این تیم در مرحله گروهی 2-1 انگلیس را ببرد. در 12 ژوئن 2004 بعد از شکست حیرت انگیز فرانسه برابر یونان این تیم حذف شد و زیدان تصمیم گرفت که از فوتبال ملی کناره گیری کند هر چند که تلاش‌های "ریموند دومنک" و به مشکل خوردن فرانسه برای راهیابی به جام جهانی 2006 موجب شد که زیدان در 3 آگوست 2002 زیدان اعلام کرد که بازنشستگی را کنار گذاشته و بلافاصله کاپیتان تیم شد. او با برد 3-0 برابر جزایر فارو در 3 سپتامبر 2005 حضور پر قدرتی داشت و فرانسه صدرنشین گروه خود شد. در 25 آوریل 2006 بعد از یک فصل مصدومیت در رئال مادرید زیدان اعلام کرد که پس از جام جهانی 2006 رسما از فوتبال حرفه ای کناره گیری می کند.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر
در 27 می 2006 زیدان صدمین بازی ملی خود را برابر مکزیک در سنت دنیز انجام داد

پس از جام جهانی زیدان بار دیگر باعث موفقیت رئال شد و با این تیم به مقام قهرمانی جام بین قاره ای و لیگ اسپانیا دست یافت. همچنین به تیم فرانسه کمک کرد تا با هشت پیروزی پیاپی به دور نهایی یورو 2004 صعود نماید. در دسامبر 2003 او برای سومین بار عنوان مرد سال فوتبال جهان را مال خود کرد. هر چند یورو 2004 با درخشش زیزو برای فرانسوی ها خیلی خوب آغاز شد ولی آنها در دیدار یک چهارم نهایی برابر یونان شکست خوردند و حذف شدند. پس از این ناکامی زیدان از تیم ملی کناره گیری کرد ولی به علت کسب نتایج ضعیف تیم فرانسه در مسابقه های مقدماتی جام جهانی 2006 و فشار مطبوعات، مردم و حتی درخواست ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه به تیم ملی بازگشت و باعث صعود فرانسه به جام جهانی شد. اوضاع رئال مادرید پر ستاره خیلی خوب نبود و زیدان اعلام نمود پس از جام جهانی برای همیشه با فوتبال وداع خواهد کرد.

جام جهانی 2006
فرانسه این تورنمنت را به یک نمایش ناموفق شبیه به جام جهانی کره-ژاپن شروع کرد . آنها در ابتدا با سوئیس به تساوی بدون گل راضی شدند و در آخرین دقایق بازی برابر کره گل خوردند. زیدان در این بازی به خاطر هل دادن یک مدافع کره کارت زرد گرفت که دومین کارتش در این تورنمنت بود و او را از بازی سوم گروهی محروم کرد.

 فرانسه در بازی پایانی دو بر صفر توگو را شکست داد تا زیدان باز هم برای فرانسه بازی کند. در بازی با اسپانیا ضربه کاشته او با ضربه سر پاتریک ویرا همراه شد و در دقیقه 91 هم پنالتی او به هم تیمی اش در رئال ایکر کاسیاس موجب صعود فرانسه شد.
 این پیروزی فرانسه را راهی یک چهارم نهایی کرد تا فینال جام جهانی 1998 برابر برزیل در این مرحله تکرار شود. ضربه کاشته زیدان در این بازی و ارسال توپ برای تیری هانری موجب شد تا یک بار دیگر برزیل مغلوب فرانسه شده و زیدان و یارانش راهی نیمه نهایی شوند که زیدان در این بازی برترین بازیکن میدان شد.

در نیمه نهایی برابر پرتغال در چهار روز بعد زیدان با یک پنالتی تک گل بازی را به ثمر رساند تا یک تنه تیم را به فینال برده باشد. در 9 جولای فرانسه و ایتالیا در فینال جام جهانی 2006 بازی فینال یورو 2000 را تکرار کردند. بعد از گلزنی زیدان در دقیقه هفت از روی نقطه پنالتی با یک ضربه چیپ زیدان چهارمین بازیکن جهان شد که در دو فینال گلزنی کرده است پیشتر فقط "پل برایتنر "،"پله" و "واوا" چنین کرده بودند. هر چند که زیدان در این بازی در دقیقه 110 در یک صحنه تاریخی و جنجالی از زمین اخراج شد و شانسی برای حضور در ضربات پنالتی نیافت. ایتالیا در ضربات پنالتی 5-3 برنده شد . علیرغم این کارت قرمز زیزو موفق به دریافت توپ طلای این جام شد.

قهرمان پاک، اسطوره فراموش نشدنی +تصاویر
زیدان تنها بازیکن فرانسوی در دو دهه اخیر است که موفق به کسب نشان «شوالیه» از دولت کشورش شده است و اخیرا گروه‌هایی از شهروندان پاریس هم خواسته‌اند تا خیابان تاریخی «شانزه‌لیزه» این کشور به نام زین‌الدین زیدان نامگذاری شود. زیدان یک فوق ستاره در فوتبال جهان محسوب می‌شد، بازیکنی که گران‌قیمت‌ترین بازیکن جهان بود.

افتخارات
جام جهانی: 3 بار حضور (1998,2002,2006) – یک بار قهرمانی (1998) – یک بار نایب قهرمانی (2006)

جام ملت‌های اروپا: سه بار حضور (1996,2000,2004), یک بار قهرمانی(2000)

جام باشگاه‌های اروپا: یک بار قهرمانی (در 2001-2002 با رئال مادرید)

لیگ ایتالیا: دو بار قهرمانی (در 1996-1997 و 1997-1998 با یوونتوس)

لیگ اسپانیا: یک بار قهرمانی (در 2002-2003 با رئال مادرید)

جام بین‌قاره‌ای: دو بار قهرمانی (در 1996 با یوونتوس و در 2002 با رئال مادرید)

سوپرکاپ اروپا: دو بار قهرمانی (در 1996 با یوونتوس و در 2002 با رئال مادرید)

سوپرکاپ ایتالیا: یک بار قهرمانی (در 1997 با یوونتوس)

سوپرکاپ اسپانیا: دو بار قهرمانی (در 2002 و 2003 با رئال مادرید)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار