بررسی تخصصی Lenovo Thinkpad W530؛

متفکر و پردازشگر

لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با دسکتاپ‌ها توان کمتری دارند اما این موضوع نمی‌تواند جلوی استفاده از لپ‌تاپ برای کاربردهای حرفه‌ای را بگیرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ علیرغم تمام محدودیت‌ها، این ابزارها می‌توانند برنامه‌های حرفه‌ای برای ویرایش صدا و تصویر، تولید محتوای سه بعدی و محاسبات پیچیده مهندسی را اجرا کنند اما آنچه مهم است قدرت پردازش لپ‌تاپ در این برنامه‌ها است. یک مدل گران قیمت با پردازنده و کارت گرافیک قوی می‌تواند اغلب نرم‌افزارهای حرفه‌ای را اجرا کند اما اگر نیاز به یک مدل پیشرفته برای این کاربردها داشته باشید تینک پدهای سری W یکی از بهترین گزینه‌های موجود هستند. حرف W در ابتدای نام این مدل‌ها نشان‌دهنده عبارت Workstation‌ است که برای ایستگاه‌های پردازشی استفاده می‌شود.

04

مدل W530 از سری W یکی از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای موجود در ایران برای فعالیت‌های پیشرفته است. بدیهی است که این مدل‌ها قیمت بالایی دارند و برای کاربردهای روزمره توصیه نمی‌شوند اما مشاغلی که در آنها نیاز به توان پردازش موازی برای اجرای برنامه‌های خاص است قطعا از این مدل استقبال خواهند کرد. به عنوان مثال رشته‌های مهندسی در شاخه مختلف مثل عمران که نیاز به اجرای برنامه AutoCad دارند یا مکانیک که نرم‌افزارهایی همچون متلب یا سالیدورک را اجرا می‌کنند به این مدل نیاز خواهند داشت. حرفه‌های ویرایش صدا و تصویر مانند تدوین‌گران یا افرادی که در کار تولید تصاویر سه‌بعدی هستند نیز به این مدل نیاز خواهند داشت. از دیگر مخاطبان این لپ‌تاپ می‌توان به مهندسین هوافضا، صنایع تولیدی، هواشناسی و موسیقی اشاره کرد.

aviation-2

لپ‌تاپ حرفه‌ای W530 از توان پردازنده Core i7 به همراه تراشه گرافیکی K1000 استفاده می‌کند و برای کاربردهای پیشرفته و حرفه‌ای مناسب است. این دستگاه با گارانتی شرکت سازگار ارقام توزیع می‌شود. طراحی بدنه تینک‌پدها از یک الگوی سنتی پیروی می‌کند و به راحتی قابل شناسایی است. زمانی که از دور یکی از این مدل‌ها را ببینید به راحتی متوجه می‌شوید این مدل یک تینک پد است زیرا بدنه مشکی مات با لبه‌های صاف و ظاهری کاملا صنعتی تنها در این مدل‌ها بکار می‌رود.

سطح نرم این بدنه از جنس فیبرکربن است که علیرغم استحکام مناسب در برابر آسیب‌های فیزیکی، روی وزن دستگاه تاثیر زیادی ندارد. این جنس بدنه یکی از گران‌ترین موادی است که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود و لنوو مدعی استفاده از این ماده در حد استانداردهای بکار رفته در شاتل‌های فضایی است. در تینک پد W530 نیز ویژگی‌های ظاهری دیده می‌شوند اما لولاهای فلزی در پایین پنل که از قسمت بیرونی دستگاه نیز قابل مشاهده هستند نشان می‌دهد این نوت‌بوک برای کار در محیط‌های سخت طراحی شده و یک مدل کاملا مهندسی است. این لولاها استقامت بالایی دارند و پنل را تا زاویه 180 درجه باز می‌کنند. نمای داخلی دستگاه همانند مدل‌های قدیمی تینک پد است و دو اسپیکر در طرفین کیبورد قرار دارند. تاچ‌پد در قسمت پایین این مدل از نوع پنج کلید است و در کنار آن نیز اسکنر اثر انگشت دیده می‌شود.

url2

در مورد طراحی این دستگاه نیز توجه داشته باشید که W530 یک ایستگاه پردازشی قابل حمل است و نمی‌‌توان آن را برای مصارف عادی مانند کارهای دانشجویی و خانگی توصیه کرد. این دستگاه توانسته است تناسب خوبی میان امکانات و طراحی برقرار کند بطوریکه وزن دستگاه حدود 2.8 کیلوگرم است و 35 میلی‌متر ضخامت دارد. اگر به سایر لپ‌تاپ‌هایی که برای رده حرفه‌ای تولید می‌شوند توجه کنید خواهید دید که ضخامت بدنه آخرین مشکلی است که طراحان صنعتی برای این گروه از نوت‌بوک‌ها به آن توجه می‌کنند. زیرا این کاربردها نیاز به پردازش در زمان طولانی دارند و سیستم خنک‌کننده باید کارایی کافی برای کاهش دمای دستگاه را داشته باشد. ضمن اینکه فضاهای داخلی محدودیت زیادی برای تهویه هوای گرم ایجاد نکنند. این همان موضوعی است که لنوو توجه زیادی به آن داشته و علیرغم استفاده از یک خنک‌کننده پیشرفته در طراحی این مدل، توانسته ضخامت دستگاه را در حد یک مدل عادی نگاه دارد.

url

قدرت یک ایستگاه پردازشی به اجزای محاسباتی آن مانند پردازنده و تراشه گرافیکی است ضمن اینکه بخش‌هایی مانند رم و هارد نیز در این عملکرد بی‌تاثیر نیستند و W530 باید در این قسمت نتایج متفاوتی نشان دهد زیرا در قسمت‌های مختلف این دستگاه از قطعاتی استفاده شده که می‌توانند دستورالعمل‌های پردازشی را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا کنند.

پردازنده این دستگاه از نوع نسل سوم پردازنده‌های اینتل است که با نام آیوی‌بریج معرفی شدند و پردازنده 45 واتی Core i7 3740QM دارای چهار هسته پردازشی با فرکانس پایه 2.7 گیگاهرتز است. این فرکانس تا 3.7 گیگاهرتز نیز می‌تواند افزایش یابد.

یکی از دلایلی که این پردازنده برای اجرای کاربردهای حرفه‌ای مناسب است به حافظه نهان آن مربوط می‌شود. i7 3740QM دارای سه سطح حافظه نهان است و در سطح دوم یعنی حافظه L2 برای هر کدام از هسته‌ها یک مگابایت کش اختصاصی در نظر گرفته شده و در لایه سوم نیز یک حافظه مشترک 6 مگابایتی داده‌ها را در دسترس پردازنده قرار می‌دهد. بنابراین حدود 10 مگابایت حافظه کش درون این پردازنده قرار دارد. این مدل دارای یک هسته گرافیکی از نوع HD Graphics 4000 است که در این بخش نیز 16 واحد اجرایی مشاهده می‌شود. در بخش گرافیکی این دستگاه  تراشه گرافیکی کوادرو K1000 بکار رفته است. این تراشه‌ها با مدل‌های عادی گرافیکی که تحت نام جیفورس شناخته می‌شوند متفاوت هستند و توان آنها در اجرای پردازش‌های موازی برای برنامه‌های محاسبه با ویژگی‌های گرافیکی است.

logo3D_Quadro_04

در نتیجه افرادی که از طرح‌های صنعتی با قابلیت‌های محاسباتی استفاده می‌کنند یا متخصصانی که در کار تولید و ویرایش محتوای تصویری هستند به خوبی از امکانات این تراشه بهره خواهند برد. اگر قصد مقایسه عملکرد این تراشه با یک مدل عادی جیفورس را داشته باشیم می‌توان گفت عملکرد K1000 تقریبا با جیفورس GT630 مشابه است پس برای اجرای بازی‌ها نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید در مقابل این تراشه دارای 169 هسته پردازشی است که می‌توانند با فرکانس 850 مگاهرتز اجرا شوند. این تراشه از دایرکت ایکس 11.1 پشتیبانی می‌‌کند و کارایی آن در برنامه‌هایی که دارای رابط Open GL هستند بهتر از مدل‌های جیفورس است. در کنار این تراشه از دوگیگابایت حافظه DDR3‌ و یک رابط 128 بیتی استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر این مدل می‌توان به دو ماژول رم 4 گیگابایتی اشاره کرد که در فرکانس 1600 مگاهرتز اجرا می‌شوند. البته توانایی این مدل به 8 گیگابایت رم محدود نمی‌شود و از طریق چهار شکاف رم روی مادربورد می‌توانید تا 32 گیگابایت حافظه روی W530 نصب کنید. برای افزایش سرعت این دستگاه نیز دو هارددیسک 500 گیگابایتی به صورت Raid پیکربندی شده‌اند.

تینک پد W530 دارای یک نمایشگر 15.6 اینچ مات با استاندارد FHD در وضوح 900*1600 پیکسل است. این نمایشگر کیفیت مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های گرافیکی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد زیرا علاوه بر نمایش مناسب جزییات با عمق رنگ کافی، سطح روشنایی این دستگاه نیز بالاتر از 250 nits است.

IMG_0092

در کیفیت ساخت تینک پدها شکی نیست. این مدل‌ها همیشه در میان بهترین پیشنهادات برای کاربردهای حرفه‌ای بوده‌اند و تینک‌پد W530‌ نیز مانند دیگر اعضای این خانواده یک مدل پیشرفته برای کاربردهای مهندسی و محاسباتی است. بدنه این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده که حتی برای کار در معدن با غلظت بالای گرد و غبار و انواع تنش‌های فیزیکی مثل سرما و گرما، استقامت کافی داشته باشند ضمن اینکه زیبایی ظاهری دستگاه نیز حفظ شده است.

1920x1200-Lenovo-Motorcycle-Wallpaper

W530 یک استگاه پردازشی است و تفاوت زیادی برای مدل‌های عادی و روزمره دارد. یکی از دلایل قیمت بالای این دستگاه نیز اجزای پردازشی درون آن هستند. تنها نکته‌ای که در انتخاب این مدل باید در نظر داشت زمان تولید این مدل است.

cnet_lenovo_w530_gallery_10

از ابتدای امسال پردازنده‌های نسل چهارم به تدریج توسعه پیدا کرده‌اند و در لپ‌تاپ‌ها بیشتر دیده می‌شوند این پردازنده در توان پردازشی تفاوت زیادی با مدل‌های نسل سوم ندارند اما برخی فناوری‌های بکار رفته در آنها می‌تواند در مصرف باتری یا راندمان کلی دستگاه موثر باشد. با این حال برای انتخاب یک مدل جدید با پردازنده نسل چهارم باید چندین ماه صبر کنید تا نسل جدید این لپ‌تاپ نیز وارد بازار شود. پس اگر بدنبال یک مدل پیشرفته با توانایی بالا هستید و قیمت دستگاه نیز در اولویت نیست می‌توان تینک‌پد W530 را پیشنهاد کرد.

گزارش از: حسین عالیان
برچسب ها: دریچه ، w530 ، lifeotech
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.