ضرورت توجه به نقش زنان در چرخه اقتصادی اجتماعی کشور

بخش عظیمی از جامعه روستایی و کشاورزی را زنان تشکیل می هند که در این میان توجه به استعداد و نقش زنان در چرخه اقتصادی و اجتماعی کشورها به عنوان نیروی کار ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از چالش‌های مهم جوامع انسانی به ویژه در عصر جهانی شدن ومدرنیته شدن فعالیت‌ها، تامین اشتغال است علاوه بر آن موضوع ایجاد و تنوع اشغال جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری‌ها و تحکیم اقتدار ملی کشورها دارد چرا که رشد بیکاری ضمن کاهش بازدهی منابع اقتصادی و انسانی، موجب تشدید مسائل و شکاف‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، از این رو ضرورت بررسی و مطالعه موضوع و راهکارهای انسانی برای کاهش بیکاری و ارتقای بهره‌برداری از منابع انسانی، تقویت رشد اقتصادی و حفظ کرامت انسانی امری محرز و بدیهی است.
 
براساس این گزارش، در سالهای اخیر زنان که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند گرایش بیشتری به تحصیلات دانشگاهی پیدا کرده‌اند و نرخ ورود زنان و دختران به دانشگاه‌ها، سال به سال در حال افزایش است در حالی که براساس آمارهای رسمی نرخ بیماری نیز در میان آنها به صورت قابل توجهی در حال افزایش است. یکی از معضلات مهم شهری و روستایی ایران نیز در حال حاضر شمار روز افزون زنان بیکار به ویژه زنان تحصیلکرده در جستجوی کار و متعاقب آن کاهش سطح تولید و بهره‌برداری است در آمد رسانه و رفاه است.
 
همچنین مناطق روستایی ایرانی نیز اغلب شامل گستره وسیع از زمین‌های حاصلخیر با خاک مرغوب و آب و هوایی مناسب است که بدون وجود نیروی انسانی ماهر، کارآمد و خلاق به هدر رفته و سودی از آن حاصل نمی‌شود.
 
از آنجایی که بخش عظیمی از جامعه روستایی به کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند، توجه به استعداد و نقش زنان در چرخه اقتصادی و اجتماعی کشور ها به عنوان نیروی کار ضرورت دارد، حال آنکه با افزایش تعداد زنان تحصیلکرده که می تواند شاخصی برای پیشرفت کشور محسوب شود و فرصت‌ها را برای تسریع روند توسعه فراهم کند به دلیل فقدان تناسب میان بازار کار، نظام آموزشی از یک سو و کمبود شغل و مهیا نبودن امکانات لازم برای پرورش ایده های خلاق از سوی دیگر شرایط را برای استفاده مناسب از این ظرفیت عظیم فراهم نمی کند.
 
به نظر می‌رسد جذب تعداد بالای نیروی تحصیلکره در سازمان‌های دولتی موجود که اغلب با تورم نیروی انسانی مواجه‌اند عملی نباشد، بخش خصوصی نیز با توجه به گستره ی محدودش در ایران نتوانسته در جذب این سرمایه های ملی موفقیت قابل توجهی داشته باشد، از سوی دیگر آمارها حاکی از این است که در شرایط فعلی جامعه ایران که نسبت قابل توجهی از جوانان به ویژه زنان، بیکار و از نعمت اشتغال محرومند و اغلب زنان روستایی نیز مشغول به انجام کشاورزی معیشتی هستند رویکرد توسعه کارآفرینی زنان در کشور امری ضروری به نظر می‌رسد که در سلسله گزارش‌های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: یبسلسیبل ، سیبل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار