افزایش 13 میلیارد سال نوری عمق دید هابل + عکس

تصویر فرا ژرف هابل ورژن ۲۰۱۴ نمونه‌‌ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ تلسکوپ فضایی هابل تصویری باور نکردنی از ۱۰ هزار کهکشان در یک قاب به ثبت رساند در صورتی که این کهکشان‌ها بسیار کم نور هستند که با چشم انسان قابل رویت نیستند اما هابل با استفاده از دوربین ماوراء بنفش خود موفق به ثبت این تصویر شگفت انگیز شد. 

 

تصویر فرا ژرف هابل ورژن ۲۰۱۴ نمونه‌‌ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است. کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک وجود داشتند، زمانی که تنها چند صد میلیون سال از بیگ بنگ گذشته بود.  
 
در این تصویر فرا ژرف هابل در سال ۲۰۱۴ کهکشان‌ها همچون تکه‌های رنگین آب نبات خودنمایی می‌کنند، این کهکشانها نماینده دوران تاریک جهان هستند و درست زمانی که فقط چند صد میلیون سال از بیگ بنگ گذشته بود تشکیل شده‌اند. 
 
در این تصویر کهکشان‌هایی بسیار کم نور که بیش از ۱۰ میلیارد بار کم نورتر از ستارگانی هستند که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. این عکس حاصل ۸۴۱  بار کار مداری و مشاهده‌ی هابل به اعماق فضا می‌باشد که حدود ۱۰ هزار کهکشان رنگین را نشان می‌دهد. 
 
این عکس با استفاده از داده‌های مهم ماوراء بنفش هابل به تصویر میدان دید فرا ژرف آن ترکیب شده، که یک به روزرسانی از  تصویر معروف تلسکوپ هابل از اعماق صورت فلکی جنوبی کوره است.

در حال حاضر این عکس تمامی طول موج‌ها اعم از ماوراء بنفش گرفته تا نور مریی تا نزدیک فروسرخ که برای دوربین‌های تلسکوپ هابل قابل مشاهده است، را پوشش می‌دهد. اضافه شدن داده‌های ماورا بنفش به دانشمندان کمک می‌کند تا فرآیند شکل‌گیری ستاره‌ها  در این کهکشان های فرا ژرف هابل که فاصله‌ای میان ۵ تا ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین دارند، را بررسی کنند. تصویر فرا عمیق (HDF) پیشین در سال ۲۰۰۳ و فروسرخ HUDF در سال ۲۰۰۹ تکمیل شده بود. 

اخترشناسان می‌گویند تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از دهه ۹۰ میلادی تاکنون، عمق دید ما از جهان را از ۷ میلیارد سال نوری به ۱۳ میلیارد سال نوری رسانده است و پیشرفت‌های مهمی در دانش کیهان‌شناسی ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۸ تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه آینه حدود ۲.۵ برابر آینه تلسکوپ فضایی هابل جانشین آن در فضا خواهد شد تا این ابزار جدید، افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
298
۲۲:۴۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۳
البته افزایش عمق دید هابل امری طبیعی است.