نکاتی مهم در پیشگیری از گرما زدگی ورزشکاران

ورزشکاران باد در فصل تابستان گرما زدگی را جدی بگیرند، زیرا اگر دچار آن شوند، علاوه بر خستگی بیش از حد و از دست دادن توان خود در موارد پیشرفته تر امکان دارد دچار مرگ نیز بشود.

دکتر اسکندر رحیمی، رئیس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: زمانی که گرما بیش از حد افزایش یابد، اجرای حرکات با نقصان روبرو می‌شود و اگر افزایش دمای بدن ادامه یابد، گرما زدگی و خستگی ناشی از گرما ایجاد می‌شود که در این حال علائمی چون سر درد، گرفتگی عضلانی، قرمزی صورت و گردن، کاهش فشار خون و افزایش تعداد ضربان قلب و ضعف نبض، کاهش خون رسانی به مغز، ضعف و بی حالی و در نهایت به دلیل نرسیدن خون به مغز بی هوشی و مرگ ورزشکار مشاهده می‌گردد.

مربیان و ورزشکاران در صورت مشاهده این علائم نباید وقت را تلف کنند، زیرا اختلال گرمایی بسیار خطرناک است و امکان مرگ وجود دارد و از احتیاج به مداوای فوری است. بنابراین حتی اگر به اختلال گرمایی فلنین شدید، مداوا را سریع آغاز نمایید.

وی ادامه داد: گرما زدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم خنک کننده بدن نتواند با گرمای حاصله مقابله کند که می‌تواند مصیبت بار باشد.

یکی از وظایف فیزیولوژیکی آب حفظ درجه حرارت بدن است. سیستم خنک کننده بدن تفاوتی با سیستم خنک کننده ماشین ندارد. زمانی که آب در رادیاتور پایین است، موتور بیش از اندازه گرم می‌شود، که مشابه بدن آدمی است که سیستم خنک کننده بدنش با آب کار می‌کند.

آب از روده به رگ‌های خونی و از رگ های خونی به غدد عرق و از غدد عرقی به پوست، جائیکه تبخیر انجام می‌شود، انتقال می‌اید و باعث خنک شدن بدن می‌گردد.

** پیشگیری از گرما زدگی
 
دکتر رحیمی گفت: ورزشکاران باید دقت کنند که در فصول گرما و نواحی گرم و خشک در خنک ترین ساعات روز تمرین کنند، لباس ورزشکار به رنگ روشن و گشاد و از الیاف طبیعی (کتان) باشد تا جریان هوا به خوبی انجام پذیرد، در زمان استراحت، آشامیدن آب قبل و بعد از تمرین تاکید می‌شود و برای آن برنامه ریزی شود.

ورزشکار را قبل و بعد از تمرین وزن کنید و مدت تمرین را نیز محدود کنید و دقت کنید اگر کاهش وزن بیش از دو درصد باشد، ورزشکار را تا جبران آن از تمرین معاف نمایید. توجه کنید هرگز به فرد گرما زده آب خاص ندهید، بلکه حدود یک قاشق چایخوری نمک و مقدار کمی شکر را در یک لیتر آب حل کرده و به وی بدهید و یا از پودر ORS استفاده کنید. زیرا استفاده از آب خالص مرگ سلولی را افزایش می‌دهد، با رعایت این موارد می‌توان از گرمازدگی و خستگی ناشی از گرما جلوگیری کرد.

وی در پایان تاکید کرد:مربیان باید توجه کنند که اگر به منظور کاهش وزن ورزشکار را مجبور به پوشیدن لباس نایلونی یا پلاستیکی کنند، و از وی بخواهند که در هوای گرم تمرین کنند، باعث می‌شود تا تعادل گرمایی ورزشکار مختل شده و دچار آسیب‌های جدی و حتی مرگ‌ وی شوند، زیرا اختلال در تعادل حرارتی باعث کاهش کارایی آنزیم‌ها و حتی توقف فعالیت آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گرمازدگی ، ورزشکاران ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار