مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بزرگترین گوشتخوار طبیعت ایران برای دومین بار هدف گلوله‌ قرار گرفت / ضارب همچنان متواری است

نصرتی با اشاره به هدف عاملین این کشتار گفت: همدستان متخلف اینطور عنوان کردند که این ماده خرس را سر راهشان دیده‌اند و صرف تفریح حیوان زبان بسته را کشته‌اند و هیچ دلیل دیگری را عنوان نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛  هنوز یک ماه از مرگ خرس کرمانشاهی نمی‌گذرد که خبر کشته شدن یک قلاده ماده خرس در منطقه حفاظت شده سفید کوه باز هم تیتر خبرهای محیط  زیست می‌شود. 


متاسفانه باز هم یک خرس قهوه‌ای هدف گلوله‌ای اشخاصی بی‌رحم قرار می‌گیرد اما به راستی کشتن یک خرس چه لذتی دارد؟

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران  در خصوص علت حادثه گفت: خرس ماده بر اثر اصابت یک گلوله کشته شده است و به طور نامعلومی توله‌هایش  ناپدید شده‌اند و توانسته‌اند جان سالم  به در ببرند.

وی با اشاره به شناسایی عامل اصلی حادثه افزود: علی‌رغم اینکه متخلف را شناسایی کرده‌ایم و با حکم قضایی منزلش را جستجو کرده و اما مضنون اصلی همچنان متواری است.

وی با اشاره به هدف عاملین این کشتار گفت: همدستان متخلف اینطور عنوان کردند که این ماده خرس را سر راهشان دیده‌اند و صرف تفریح حیوان زبان بسته را کشته‌اند و هیچ دلیل دیگری را عنوان  نکرده‌اند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به سرنوشت مبهم توله خرس‌ها اظهار داشت: تنها در روزی که لاشه خرس‌ها توسط محیط‌بانان  پیدا شد صدای توله‌ها را شنیده‌اند و دیگر هیچ ردپایی از آنان پیدا نکرده‌اند، ضمن اینکه ما در چند نقطه دوربین نصب کرده‌ایم تا شاید بتوانیم آنها را رصد کنیم.

اهمیت خرس قهوه‌ای در زنجیره غذایی هرم‌های بالا

خرس قهوه‌ای بزرگ‌ترین گوشتخوار طبیعت ایران است، گونه‌ای که در زنجیره غذایی حیات وحش از اهمیت بالایی برخوردار است و با خوردن  حیوانات کوچک (خرگوش و موش و...) تعادل را در اکوسیستم برقرار می‌کند، این بخش از اظهارات مدیر گروه پستانداران دفتر حیات وحش محیط زیست است.

نصرتی در گفتگو با خبرنگار ما  ادامه داد: خرس قهوه‌ای در ایران از پراکشن وسیعی برخوردار است و جزء زیر گونه‌های بزرگ جثه قرار دارد که در معرض خطر انقراض است.

 وی با اشاره به برنامه مطالعاتی حفاظت از این گونه اظهار داشت:طرح‌های مطالعاتی در زمینه کاهش تعارضات با جوامع علمی در حال انجام است که نتیجه این مطالعات شناسایی عوامل تعارضات و راهکار کاهش آن است که سازمان‌های ذیربط باید در جهت حل آن برآیند.

وی ادامه داد: اما به لحاظ اینکه طرح مطالعاتی به صورت کلی اجرا  نمی‌شود به طوریکه چند سال پیش بخشی از آن در زاگرس اجرا شده بخشی هم در البرز مرکزی در حال انجام است در نتیجه راهکار کلی بدست نمی‌آید.

نصرتی اذعان داشت: البته در هر کدام از این مطالعات یک دیدگاه جدید مطرح می‌شود به عنوان مثال طرحی که در همدان انجام شده در خصوص حمله گرگ به کودکان ما متوجه همین اتفاق در زنجان شدیم.

تنها یک مورد حمله خرس به مردم را داشتیم

 مدیر گروه پستانداران دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به کاهش تعارضات انسانی با خرس خاطر نشان کرد: نزدیک شدن حیات وحش از جمله خرس به جوامع محلی به دلیل تعارضات انسانی رخ می‌داد که ما سعی می‌کنیم آن را با اجرای نتایج مطالعات کاهش دهیم اما متاسفانه به کمبود اعتبارات و امکانات مواجه‌ایم.

از طرفی دیگران مدیر کل محیط زیست استان لرستان خرس را حیوانی صلح طلب عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ در استان لرستان جمعیت خوبی از خرس داریم و تقریبا در تمام زیستگاه‌ها (سفید کوه، الیگودرز، اشترانکوه، هشتاد و پهلو) خرس وجود دارد این در حالیست که ما در تمام این سالها تنها یک مورد در سال 1386 مبنی بر زخمی کردن پای یک کودک توسط خرس داشتیم.

بازیگر در پایان خاطر نشان کرد: بر خلاف تصورات عام خرس  حیوان مهاجمی نیست  مگر در شرایط خاصی که خطر را برای توله‌هایش احساس کند و نکته قابل توجه در مواجهه با خرس این است که نباید فرار کرد چرا که واکنش شما باعث واکنش شدید‌تری از سوی خرس می‌شود.

این درحالیست که جمعه شب خبری مبنی بر تصادف یک قلاده خرس سیاه آسیایی با خودرو منتشر شد، که منجر به تلف شدن حیوان شد این درحالیست که از ابتدای سال جدید تاکنون اتفاقات ناخوشایندی در حوزه حیات وحش کشور رخ داده از کشتار حیوانات بدست شکارچیان و بعضا شکارهای تفریحی و در بعضی موارد هم تصادفات جاده‌ای  مرگ حیات وحشی‌ها را رقم زده و نظارت بیشتر محیط زیست را طلب می‌کند اما متاسفانه محیط زیست عملکرد خوبی طی چند سال گذشته در این حوزه نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: با
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار