راه‌آهن غرب، پروژه‌ای به درازای عمر ۵ دولت

کلنگ راه‌آهن موسوم به «غرب کشور» اواخر دولت هفتم به زمین زده شد، اما در ۱۴ سال اخیر این پروژه مانند آزادراه تهران- شمال مورد توجهی قرار گرفته به‌طوریکه پیشرفت فیزیکی آن در پنج دولت اخیر ناامید کننده بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،پروژه راه‌آهن غرب (همدان، ملایر، اراک – کرمانشاه - خسروی) نیز دست کمی از آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال ندارد. طرح مطالعاتی و اجرایی راه‌آهن غرب اواخر دولت هفتم و اوایل دولت هشتم یعنی حدود 14 سال پیش آغاز شد.

کلنگ راه‌آهن غرب چند سال بعد از آزادراه تهران-شمال به زمین زده شد. قرار بود پروژه دوم (آزادراه تهران-شمال) حداکثر ظرف چهار سال ساخته شود که البته پس از 18 سال فقط قطعه چهار (21 کیلومتری) آن به بهره‌برداری رسیده است. قطعه یک آن حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال هم فعلا پیشرفت نزدیک به صفر درصدی دارد.

در دولت دوم اصلاحات راه‌آهن غرب یکی از پروژه‌های فراموش شده بود و همین مسئله باعث شد تا اتفاق خاصی در این پروژه تا سال 84 روی ندهد. نوبت به دولت نهم رسید، دولتی که سفرهای استانی یکی از شاخص‌های ویژه آن بود. اما سفر استانی نیز نتوانست چرخ ساخت راه‌آهن غرب را به حرکت درآورد تا حدود 10 سال پس از کلنگ‌زنی پیشرفت این پروژه کمتر از 10 درصد برآورد شود.

پاییز سال 90 در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه حدود 750 میلیارد تومان اعتباری به راه‌آهن غرب اختصاص یافت تا مشکل چندین ساله این پروژه برطرف و هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که هم‌اکنون راه‌آهن غرب وضعیت مناسبی ندارد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در این‌باره گفته است؛‌ «مهم‌ترین طرح عمرانی استان کرمانشاه و غرب کشور راه‌آهن تهران به بغداد است که بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه و با عنایات ایشان مقرر گردید مبلغ کافی برای اتمام این پروژه اختصاص داده شود، ولی متاسفانه هنوز این مهم اجرایی نشده است.»

حیدری‌طیب خاطرنشان کرد:‌ «بر اساس مصوبه‌های دولت قبل قرار بود این خط‌آهن استراتژیک تا پایان سال 92 به مرز خسروی برسد،  اما متاسفانه پیشرفت این طرح کند است و این کندی منجر به از بین رفتن منافع ملی در رابطه با عراق شده است.»

پاییز سال گذشته عباس خطیبی مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک با اشاره به این‌که امسال (سال 92) رقم بسیار ناچیزی از اعتبارات راه‌آهن غرب تخصیص یافت به تسنیم گفته بود:  اعتبار پیش‌بینی شده سال 92 برای طرح راه‌آهن غرب کشور حدود 200 میلیارد تومان است که البته رقم بسیار ناچیزی از این اعتبار تخصیص یافت.
وی با بیان این‌که‌ بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار بود تا پایان شهریور 92 زیرسازی راه‌آهن ملایر -کرمانشاه به پایان برسد، اظهار کرد: زمان اتمام این پروژه به تخصیص اعتبارات بستگی دارد.

به گزارش تسنیم، با وجود تاکید وزرات راه و شهرسازی دولت یازدهم بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام حوزه راه و مسکن، اما این وزارتخانه در عمل نشان داده که فعلا برنامه‌ مشخصی در این زمینه نداشته و دغدغه‌های دیگری از جمله حقوق شهروندی را دنبال می‌کند.

 آزادراه تهران-شمال و راه‌آهن غرب نمونه‌های بارزی است که به خوبی بیانگر فاصله حرف تا عمل مسئولان وزارت راه و شهرسازی است.

هنوز تکلیف آزادراه تهران-شمال مشخص نیست، آخوندی شهریور پارسال از در اولویت بودن این پروژه برای ساخت خبر داد موضوعی که به مروز زمان به فراموشی سپرده شد. امروز کمتر کسی به آینده ساخت آزادراه افسانه‌ای امیدوار است.

از سوی دیگر راه‌آهن غرب نیز مانند دولت‌های گذشته توسط دولت یازدهم مورد بی‌مهری قرار دارد. با وجود اختصاص اعتبار 750 میلیارد تومانی در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه، به نظر می‌رسد این پروژه نیز به سرنوشت آزادراه تهران-شمال دچار شده است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: راه آهن ، غرب ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.