گزارش/

کاهش پروازهای فرودگاه سنندج/ در جستجوی مقصر یا راه‌حل

اگر بهانه شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان کمبود هواپیما است چرا بعد از قطع پروازهای سنندج، شرکت ماهان هواپیمای این مسیر را در مسیر تهران - خرم آباد به پرواز در آورد؟

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ فرودگاه سنندج در جنوب‌غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج-کرمانشاه واقع شده است، عملیات ساختمان اولیه آن در سال 1347 آغاز و در سال 1350 به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار اندک شروع به کار کرد.اولین پرواز فرودگاه در سال 1350 توسط شرکت هواپیمایی«هما» و با هواپیمای فوکر F-27 انجام شد، پس از آن، شرکت هواپیمایی آسمان با همین نوع هواپیما با دو پرواز هفتگی، پروازهای فرودگاه را توسعه داد.
 
با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359، در نخستین ساعات شروع جنگ، این فرودگاه در کنار فرودگاه‌های دیگری همچون تهران، کرمانشاه و... زیر بمباران نیروی هوایی عراق قرار گرفت، اگرچه به واسطه نزدیکی این فرودگاه به مرز عراق، پروازهای مسافربری آن تا پایان جنگ متوقف شد، اما این فرودگاه به‌منظور پشتیبانی جبهه‌های غرب کشور و انتقال مجروحان، به‌طور متوسط پذیرای 10 نوبت نشست و برخاست توسط هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.پس از پایان جنگ و توسعه و عملیاتی شدن فرودگاه، پروازهای سنندج با هواپیمای فوکر F-27 شرکت آسمان مجددا برقرار شد.
 
از سال 1377تا سال 1379، شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» پروازهای خود را با هواپیماهای یاک YAK-42 به صورت روزانه آغاز کرد اما پس از سانحه هوایی حامل شهید «دادمان» وزیر راه و ترابری، پروازهای این فرودگاه به کلی قطع شد و با پیگیری‌های مستمر، مجددا شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با هواپیماهای استیجاری آنتونف An-74، پروازهای این فرودگاه را روزانه با دو نوبت آغاز کرد، متاسفانه این پروازها نیز پس از سانحه دلخراش توپولف Tu-154 در خرم‌آباد در تاریخ 23 بهمن سال 1380 که به مرگ تمامی سرنشینان آن انجامید، قطع شد.بعد از سه ماه پیگیری، پروازهای این فرودگاه توسط شرکت هواپیمایی آسمان با هفته‌یی سه پرواز با هواپیمای فوکر F-28 آغاز شد.تا 15 آذر سال 92 روزانه دو پرواز رفت و برگشت توسط شرکت‌های آسمان و ماهان در این فرودگاه انجام می‌شد اما از فردای آن روز شرکت ماهان پروازهای خود را قطع کرد.شرکت آسمان نیز از یکم خرداد امسال پروازهای خود را به چهار پرواز در هفته کاهش داده و تعداد آنها را به انگشتان دست رساند.

اقدامی که مسولان را بر آن داشت  تا نسبت به برقراری پروازها حساس‌تر شده و راه چاره‌یی را برای آن اتخاذ کنند. وقتی خبرنگار پرتال خبری شرکت فرودگاه‌های کشور علت کاهش پروازی را از هواپیمایی آسمان پیگیر شد، صمد امین‌زاده معاون بازرگانی و خدمات فرودگاهی شرکت هواپیمایی آسمان با اعلام اینکه کمبود ناوگان داریم، گفت: هواپیمایی آسمان همان شیوه گذشته خود در ارائه خدمات به مردم اقصی نقاط کشور را ادامه داده است.

وی ادامه داد: بروز حادثه برای یکی از هواپیماهای این مسیر در فرودگاه زاهدان باعث شد که یکی از هواپیماهای ما زمین‌گیر شود بنابراین باید قطعات مورد نیاز هواپیماها تهیه تا آماده پرواز شوند.

امین‌زاده اظهار داشت: شرکت آسمان نه تنها برای سنندج بلکه برای هیچ شهر دیگر کشور قصد کاهش پروازها را نداشته بلکه به دنبال توسعه خدمات خود است.

معاون بازرگانی و خدمات فرودگاهی شرکت هواپیمایی آسمان افزود: به مرور و بعد از برطرف شدن برخی از محدودیت‌ها روند خدمت‌رسانی گذشته این شرکت در استان کردستان از سرگرفته می‌شود.

طی هفته‌های اخیر در جلسه شورای اداری کردستان صحبت‌های زیادی از فرودگاه سنندج شد که بهتر است نظر عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان را هم در این باره بشنویم.

وی در دومین جلسه شورای اداری کردستان گفت: با همه مسئولان هواپیمایی کشور برای حل مشکل پروازهای استان تماس داشته‌ام.

زاهدی با درخواست از وزیر اطلاعات برای انعکاس مشکل پروازهای فرودگاه سنندج به دولت، افزود: استانی که رهبری عظیم‌الشان انقلاب آن را سرزمین مجاهدت‌های بزرگ نامیده باید وضعیت بهتری از این داشته باشد.

اما همه این حرف و حدیث‌ها نه تنها برای پروازهای داخلی بلکه پروازهای خارجی را هم دامنگیر این کاهش‌ها کرد. به‌طوری‌که سهراب کلوندی در گفتگو با پرتال خبری شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در ادامه لغو پروازهای فرودگاه سنندج، این بار شرکت آسمان از اول خرداد سال جاری پروازهای خود را از هفت پرواز به چهار پرواز در هفته کاهش داده و مشکلات زیادی را برای مردم استان ایجاد کرده است، اظهار داشت: کمبود هواپیما فقط یک بهانه است اگر بهانه شرکت هواپیمایی ماهان و آسمان کمبود هواپیما است چرا بعد از قطع پروازهای سنندج، شرکت ماهان هواپیمای این مسیر را در مسیر تهران - خرم‌آباد به پرواز در آورد؟

کلوندی ادامه داد: کاهش پروازهای فرودگاه سنندج  باعث شده که بسیاری از اساتید دانشگاه‌های استان که اساتید پروازی هستند با مشکل مواجه خواهند  شوند.

در همین راستا و با توجه به مشکلات ناشی از کاهش پروازها در فرودگاه سنندج، معاون بازرگانی هواپیمایی ماهان نیز اظهار داشته که به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده‌ایم اگر برقراری پرواز سنندج به عنوان یک فوریت تلقی می‌شود ماهان می‌تواند با کاهش پرواز به منطقه محروم دیگری از کشور مجدداً پرواز به فرودگاه سنندج را از سر گیرد.

حسین ابراهیمی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی ماهان در ارتباط با قطع پروازهای فرودگاه سنندج با سازمان هواپیمایی کشوری رایزنی‌های متعددی انجام داده است، اظهار کرد: زمانی که پروازهای خود در مسیر سنندج را آغاز و حتی قطع کردیم مباحث مرتبط با مناطق محروم مطرح نبود.

وی گفت: در یک مقطع زمانی که شرکت ماهان می‌توانست هواپیما به فرودگاه سنندج اعزام کند در اکثر ساعات پروازی با توجه به موقعیت جغرافیایی سنندج با محدودیت مواجه بودیم.

معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی ماهان با اشاره به اینکه این محدودیت به‌ویژه در فصل تابستان که در نقاط دیگر کشور جابه‌جایی مسافر برای شرکت از نظر اقتصادی مطلوب بود در فرودگاه سنندج بیشتر بود، خاطرنشان کرد: در آن مقطع تعداد مسافران برخی پروازهای سنندج محدود به 40 مسافر می‌شد که این موضوع زیان زیادی به شرکت ماهان وارد و ما را مجبور به لغو پروازهای فرودگاه سنندج کرد.

وی گفت: تاکنون دو جلسه با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با موضوع لغو پروازهای فرودگاه سنندج داشته و به آنها اعلام کرده‌ایم اگر برقراری پرواز در این مسیر به عنوان یک فوریت تلقی می‌شود شرکت ماهان می‌تواند با کاهش پرواز به منطقه محروم دیگری از کشور مجدداً پرواز به فرودگاه سنندج را از سرگیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر مسئله فوریت نیز در این میان مطرح نباشد برگشت شرکت هواپیمایی ماهان به فرودگاه سنندج مشروط به وجود هواپیما و ساعت مناسب پروازی است، تصریح کرد: شرکت هواپیمایی ماهان با سازمان هواپیمایی کشوری ارائه خدمات پروازی به مسیرهایی را تعهد کرده است و اگر بخواهیم خدمت‌دهی به یکی از مسیرها را کاهش و مسیر دیگری را جایگزین کنیم باید این کار به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگ شود.

وی اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ماهان بیشترین پروازها را به مناطق محروم دارد و احتمال می‌دهیم پس از مردادماه امسال که ممکن است وضعیت هواپیمایی ما بهتر و هواپیماهای بیشتری در اختیار بگیریم بتوانیم با حفظ دیگر پروازهای شرکت، پرواز به فرودگاه سنندج را از سر بگیریم.

مراد اسماعیلی مدیرکل نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاه‌ها و مؤسسات هوانوردی کشور نیز در ادامه این موضوع گفته تا جایی که در توان داریم برای برقراری مجدد پروازهای فرودگاه سنندج تلاش کرده و به شرکت‌های هواپیمایی برای پوشش مسیر پروازی سنندج فشار می‌آوریم.

وی با بیان اینکه نقص فنی و فرود اضطراری یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه زاهدان و خارج شدن این هواپیما از گردونه پرواز بر سرویس دهی این شرکت به مسافران فرودگاه سنندج تاثیرگذار بوده است، افزود: شرکت آسمان مهلتی برای جایگزینی این هواپیما در خط هوایی تهران سنندج نیاز دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی آسمان سال‌های زیادی است به فرودگاه سنندج پرواز هوایی دارد و مسیر از نظر اقتصادی برای این شرکت دارای صرفه بوده و در این مدت هم این شرکت در مسیر سنندج کمبود مسافر نداشته است.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌ها، فرودگاه‌ها و مؤسسات هوانوردی کشور با اشاره به اینکه مسئولان این شرکت قول افزایش مجدد پروازها به فرودگاه سنندج را داده‌اند.

حال با توضیحاتی که در این گزارش ذکر شد بهتر نیست برای برقراری دوباره پروازها در برخی شهرها و استان‌ها که باید سرمایه‌گذارانی در آن حضور داشته باشند تا  گام های اساسی برای توسعه حمل‌ونقل هوایی برداشته شود، مسولان کمی به فکر راه چاه باشند تا دنبال مقصر گشتن؟

یادآور می‌شود؛ عليرغم قطع پروازها فرودگاه همچنان به‌صورت كامل با تمام امكانات عملياتي است و براي عملياتي نگهداشتن آن هزينه هنگفتي صرف مي‌شود.
 
انتهای پیام/
 
گزارش از : پروین خدادادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار