رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ:

زیرساخت‌های هم‌پیمایی در کشورمان فراهم نشده است/ اثر هم‌پیمایی در کاهش ترافیک

سرهنگ تیمور حسینی گفت: سفر و همسفری نزد ما ایرانیان اهمیت و جایگاهی دارد، ادبیات و جملاتی که رفته رفته به ضرب المثل بدل شده و اکنون سینه به سینه نقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: سفر و همسفری جایگاه والایی نزد ایرانیان دارد و ما ایرانی‌ها ضرب‌المثل‌هایی همچون "بسیار سفر باید تا  پخته شود خامی" ویا ؛ "اگر می‌خواهی کسی را بشناسی یا با او همسفره شو، یا همسفر"، توگویی " همسفرشدن" مانند " نان ونمک" حقی را به گردن آدمیان می‌گذارد. یعنی همسفری بهانه خوبی برای آشنایی و شناخت و محکم کردن پیمان دوستی است.

سرهنگ حسینی بیان کرد: از سویی دیگر همواره در فرهنگ ایرانی–اسلامی به کسانی که تخت و بختی داشته‌اند و برمرکبی سوار بوده‌اند، توصیه شده که پیادگان را به دیده مهربانی بنگرند. این فرهنگ والا در زمانه و روزگار ما همچنان جریان دارد و به صورت‌های جدید نمود می‌کند. کمتر کسی را می‌شناسیم که راهی را با خودرو برود و همسایه و دوست و فامیلی که با او هم‌مسیر هستند را همراه خود نبرد. اکثرما در پایان مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در هنگام بدرقه یکدیگر، جمله‌ای را می‌گوییم و یا می‌شنویم که نوعی تعارف و ادای احترام و ابراط صمیمیت نیز محسوب می‌شود؛ " وسیله داری؟!" یعنی به هم می‌گوییم که من با خودرو یا موتورسیکلتی آمده‌ام و حاضرم تورا تا مقصدت برسانم. البته این جمله را معمولاً کسانی که مسیرهای نزدیک به هم دارند می‌گویند.

این مقام مسئول پلیس اذعان کرد: اما گذشته از بعد فرهنگی و عاطفی این همراهی‌ها و همسفری‌ها، از جنبه‌ای دیگر هم می‌توانیم به آن نگاه کنیم. یعنی از همان منظری که مغرب زمینی‌ها سال‌هاست درباره اش مطالعه و نظریه پردازی می‌کنند. این پدیده که به آن carpooling می‌گویند را می‌توانیم؛ همسفری، هم ماشینی و هم پیمایی ترجمه کنیم. هم پیمایی استفاده مشترک از وسیله نقلیه شخصی است.

سرهنگ حسینی در حقیقت هم پیمایی نوع برنامه‌ریزی شده‌ی همان همراهی‌های ماست. وقتی ساعت 11 شب، در پایان یک مهمانی به قوم و خویشمان می‌گوییم؛ " وسیله داری؟!" از قبل برنامه برای آن نریخته‌ایم. ای بسا که او هم با خوردو شخصی‌اش آمده باشد. اما اگر برای همین جمله از ساعت 7 بعد از ظهر، یعنی زمانی که می‌خواهیم به مهمانی برویم برنامه‌ریزی کنیم و با یک تماس تلفنی یا پیامک به هم سفرمان بگوییم که با یک خودرو به مهمانی برویم و برگردیم، «هم‌پیمایی» اتفاق افتاده است.
 
وی افزود: البته هم پیمایی معنا و عملکردی بسیار و سیع‌تر و پیچیده‌تر دارد و این بخش کوچکی از آن مفهوم را تشکیل می‌دهد. هم پیمایی یکی از شیوه‌های مدیریت تقاضای سفر است که به جای افزایش ظرفیت خیابان‌ها و اتوبان‌ها بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود تاکید دارد. در هم پیمایی، افرادی که محل زندگی و کار آنها در یک محدوده واقع شده است، از طریق وب سایت‌ها و سامانه‌های اطلاع رسانی یکدیگر را پیدا می‌کنند و با هم قرار می‌گذارند که با یک وسیله نقلیه شخصی تردد کنند و همه افراد هر روز با خودروی شخصی جداگانه سفر نکنند.
 
به گفته سرهنگ حسینی به بیان دیگر هم پیمایی یعنی؛ افرادی که محدوده منزل و محل کار آنها در یک مسیر قرار دارد، به جای آنکه هر روز هر دو نفر یا هر چند نفر با وسیله نقلیه شخصی جداگانه سفر کنند. از طریق سامانه‌های اطلاع رسانی از وجود یکدیگر آگاه شوند، با هم قرار بگذارند و هر روز یک نفر خودروی شخصی‌اش را بیاورد و دیگران را سوار کند. اگر فردی هم خودروی شخصی ندارد اما می‌خواهد در هم پیمایی مشارکت کند، مبلغی را به صورت توافقی به صاحبان خودرو می پردازد.
 
رئیس پلیس را راهور تهران بزرگ گفت: خودتان با یک حساب سرانگشتی می‌توانید دریابید که این کار چه میزان به صرفه تک تک همسفران و تمام جامعه است. یکی از مزایای مهم این روش کاهش مصرف سوخت است که در بعد فردی صرفه‌جویی و در بعد اجتماعی کاهش آلودگی هوا و به تبع سلامت محیط زیست را به دنبال دارد. این مسئله همچنین برافزایش سلامت جامعه و همزمان کاهش هزینه‌های درمانی نیز اثر می‌گذارد. از سویی دیگر هم‌پیمانی باعث کاهش حجم ترافیک و به دنباله‌اش افزایش سرعت خودرو در شبکه معابر و کاهش زمان سفر می‌شود. و البته یکی از معضلات بسیار مهم شهرهای بزرگ؛ یعنی «جای پارک» را هم مرتفع خواهد کرد. «هم پیمانی» با کاهش تقاضای فضای پارکینگ، مسئله مهم دیگری را هم حل می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: صد البته اجرای این روش نیاز به زیرساخت‌های فراوانی دارد که متاسفانه هنوز در کشور ما آماده نشده و البته امیدوارم هر چه زودتر حرکت به این سمت آغاز بشود. اما مهمترین و اصلی‌ترین زیرساخت آن امروز در کشور فراهم است و مطمئنا با مدیریتی جهادی می‌توانیم باقی اجزای این چرخه را به سرعت فراهم کنیم. «همدلی» مهمترین اصل برای «همسفری» است که خوشبختانه در کشور ما وجود دارد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی هنرپیشه
۱۱:۲۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
در راستای هم پیمایی ما یک سایت ایجاد کردیم. کلی هم براش زحمت کشیدیم. اما متاسفانه کسی نیست که برای معرفی و گسترش اون به ما کمک کنه. آدرس سایت: Bia-Berim.ir

به نظر من مهمترین زیرساخت اعتماد هستش که تنها با پشتیبانی یکی از نهادهای دولتی امکان به وجود آمدنش هستش.
آخرین اخبار