جهانگیری در همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی:

ایران به صادرکننده عمده محصولات پتروشیمی تبدیل خواهد شد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: شرکای آینده ایران کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند و ایران این فرصت مناسب را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در یازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی که در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل سخنان وی بدین شرح است:
 
خانم‌ها و آقایان
 
میهمانان گرامی
 
برای اینجانب موجب خوشحالی وخرسندی است که در جمع صمیمی مدیران، صاحبان دانش فنی و متخصصین بین‌‏المللی و ایرانی صنعت مهم پتروشیمی حضور می‌یابم.
 
توسعه پایدار کشور یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران
 
یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران ، رشد و توسعه پایدار کشور می‌باشد که دولت تدبیر و امید به منظور تحقق هدف مذکور و اسناد بالادستی و مقابله با چالش‌های پیشرو از جمله ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و نیز افزایش رفاه مردم برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی تدوین و به اجرا گذاشته که ازجمله می‌توان به اختصار موارد ذیل را یادآور شد.
 
1- ایجاد ثبات در فضا و شاخص اقتصاد کلان کشور به طوری که برای فعالان اقتصادی روند تغییرات نرخ تورم، نرخ ارز و سود بانکی قابل پیش‌بینی باشد.
 
2- تعامل سازنده با اقتصاد جهانی که امکان استفاده از فرصت‌های مهم بین‌اللملی نظیر استفاده از فناوری‌های مهم، بازارهای صادراتی و منابع مالی فراهم گردد.
 
3- توجه به توانمندی‌های داخلی از جمله نیروی‌انسانی جوان تحصیل کرده و منابع طبیعی فراوان که فرصت مهمی در اختیار سیاست‌گذاران توسعه کشور می‌باشند.
 
4- افزایش اعتماد فعالان اقتصادی به سیاست‌گذاران کشور با تدوین سیاست‌های علمی متکی بر خرد جمعی، تسهیل و شفاف‌سازی مقررات، بهبود فضای کسب و کار و باور دولت به محوریت بخش خصوصی واقعی در فعالیت‌های اقتصادی.
 
بدیهی است در فرایند سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه کشور در بین رشته‌های مختلف صنعتی، توسعه صنعت پتروشیمی از اولویت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
 
در جهان کنونی کیفیت ابعاد مختلف زندگی ساکنین کره زمین در حوزه های بهداشت، حفظ سلامت، علوم‌پزشکی، تأمین و انتقال مواد غذایی، پوشاک ، صنعت توریسم، هوا - فضا و مسکن به صنعت پتروشیمی و توسعه آن، وابسته می‌باشد.
 
ایران دارای رتبه اول جهان از لحاظ ارزش ذخایر نفت و گاز
 
براساس آمار رسمی؛ جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن حدود 11 درصد ذخایر نفتی کشف شده و 17 درصد ذخایر گازی، حائز رتبه اول جهان از لحاظ ارزش ذخایر نفت و گاز است و همه اذعان دارند که ایران از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان انرژی دنیا در آینده خواهد بود.
 
این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال، خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع گوناگون کشور به ویژه صنعت پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تأمین نماید و بدیهی است شرکاء آینده ایران کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند وایران این فرصت مناسب را در اختیار همگان قرار می‌دهد.
 
ایران در سال 1342 به عنوان اولین کشور خاورمیانه با بهره‏‌برداری از مجتمع کود شیمیایی مرودشت شیراز، صنعت پتروشیمی را در منطقه بنیانگذاری نمود، اما امروز سواحل شمالی و جنوبی خلیج‏‌فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان محسوب می‌شود.
 
اکنون منطقه خلیج‌‏فارس علاوه بر مرکزیت ثقل تولید و حمل و نقل انرژی جهان، محوریت تولید و تأمین نیازهای صنایع پایین‏دستی پتروشیمی دنیا را نیز داراست.
 
جمهوری اسلامی ایران به دلیل بهره‌مندی از منابع مختلف مورد نیاز یک صنعت پتروشیمی پیشرفته، منحصر به فرد و تنها کشوری در جهان و خاورمیانه است که مجموع هیدروکربورهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی را هم در منابع گازی و هم منابع مایع، به بالاترین میزان در اختیار دارد.
 
همچنین ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره احداث صنایع پتروشیمی را طی برنامه‏‌های توسعه از طراحی مفهومی تا تولید محصولات باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا نموده است. البته همواره از دانش فنی و منابع مالی خارجی بهره برده‏ و همچنان به دارندگان دانش فنی و منابع سرمایه‏‌گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران خوشامد می‌گوید.
 
سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران دارای مزیت و جذابیت‌های غیرقابل انکار است
 
به اعتقاد کارشناسان، سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به دلایل مختلف از جمله وجود نیروهای متخصص، جوان و کارآمد بومی، دسترسی سهل به آب‌های آزاد بین‌المللی، رشد تقاضای داخلی، تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی، وجود زیرساخت‌های مناسب و امکانات فراوان ارائه شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از مزیت‌های رقابتی و جذابیت‌های غیرقابل انکاری برخوردار است.
 
اکثر تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی و نفت و گاز در داخل تولید می‌گردد
 
بی‏‌تردید حضار و میهمانان محترم مطلع هستند که امروز اکثر تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی و نفت و گاز در داخل تولید می‌گردد چنان که روند تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ها و طرح‌های برنامه‏‌های پنج‌ ساله توسعه در دوران تحریم مؤید این توانمند‏ی‌هاست. این دستاوردها و توانمندی‌ها تأثیری مثبت و مستقیم در کاهش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی و توجیه اقتصادی پروژه‏‌ها داشته است.
 
مطلب مهم دیگر آن که توسعه صنعت پتروشیمی در اجرای سیاست‌های کلی اصل(44) قانون‌اساسی توسط دست‌های پرتوان و با همت بخش خصوصی کشور صورت می‌گیرد و دولت تنها مسئولیت ایجاد بستر مناسب و سیاست‌گذاری و ارائه خدمات فنی پایه و تجهیز زیرساخت‌های اساسی و مورد نیاز توسعه صنعت و تأمین خوراک و مواد اولیه لازم را عهده‌‌‏دار بوده و در دستورکار داشته است.
 
در واقع به تدریج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حالت بنگاه‌داری خارج و به صورت یک نهاد توسعه‌ای درآمده که وظیفه سیاست‌گذاری جهت توسعه صنعت پتروشیمی و در موارد ضروری مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی را به عهده خواهد داشت.
 
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پشتیبان اقدامات توسعه‌ای دولت در صنعت پتروشیمی
 
در همین راستا استفاده از منابع مالی خارجی و حمایت نظام بانکی کشور و به ویژه اولویت بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه صنعت پتروشیمی از جمله سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ها و دستور کارهای قطعی دولت جمهوری اسلامی می‌باشد.
 
در عین حال جای بسی خوشوقتی است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری پشتیبان و تاییدکننده اقدامات توسعه‌ای دولت در حوزه صنایع میانی و پایین‏دستی مرتبط با صنعت پتروشیمی کشور است.
 
این امر با جدیت در دستور کار دولت قرار گرفته و در این راستا، دولت از پیشنهادهای سازنده استقبال می‏‌نماید.
 
ایران به صادرکننده عمده محصولات پتروشیمی تبدیل خواهد شد
 
اکنون توسعه صنعت پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام فروشی منابع هیدروکربوری به منظور اشتغال‌زایی هرچه بیشتر جوانان این مرز و بوم و ایجاد ارزش افزوده و تبدیل حداکثری منابع نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های پلیمری با ارزش بالاتر در اولویت برنامه‌ها و دستور کار این دولت قرار گرفته و به حول و قوه الهی در آینده نه چندان دور به صادرکننده عمده فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل خواهیم شد.
 
در خصوص صنعت پتروشیمی تلاش‌های گسترده‌ای در دست اقدام است تا ضمن توسعه خصوصی‌سازی این صنعت و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش غیردولتی، بتوان ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را افزایش داد.
 
ظرفیت فعلی تولید سالیانه محصولات پتروشیمی حدود 60 میلیون تن است که در آینده نزدیک به بیش از 130 میلیون تن خواهد رسید.
 
رویکرد و دیپلماسی فعال انرژی در دولت جمهوری اسلامی ایران که نمونه آن برگزاری و احیاء همین همایش بزرگ بین‏‌المللی است از دیگر راهبردهای بهره‌گیری از منابع هیدروکربوری کشور است.
 
در همین ارتباط ایجاد قطب‌های توسعه صنعت پتروشیمی علاوه بر خلیج‌‏فارس در سواحل دریای عمان، نظیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جاسک، چابهار و ایرانشهر از دیگر اهداف دولت برای تمهید زیرساخت‌های لازم توسعه صنعت پتروشیمی می‌باشد.
 
دولت از سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی به طور جدی حمایت می‌کند
 
باتوجه به اقدامات فوق، دولت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش پتروشیمی به طور جدی حمایت می‌کند.
 
در حال حاضر در هر منطقه از کشور، خصوصاً مناطق ویژه اقتصادی که شرایط لازم برای توسعه این صنعت فراهم باشد، مجوزها و مساعدت‌های لازم ارائه می‌شود.
 
تملک، آماده‌سازی و اعطای زمین و تجهیزات، معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی، گمرکی و بیمه‌ای و مواردی از این دست برای ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری فراهم شده و خواهد شد.
 
ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی
 
درحال حاضر ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی است.
 
علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت مطمئن باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران نهایت حمایت را از مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی به عمل می‌آورد.
 
اینجانب به عنوان معاون اول رئیس‏‌جمهور ضمن گرامیداشت مقدم مدیران، متخصصین و کارشناسان داخلی و خارجی در این همایش اعلام می‌نمایم که دولت جمهوری اسلامی ایران ، همکاری سرمایه‌‏گذاران داخلی و خارجی در صنایع پتروشیمی ایران را گامی مثبت در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی در راستای مبادلات بین‌المللی و خصوصی‌‏سازی و آزادسازی اقتصاد ملی می‌داند.
 
در پایان از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این همایش بزرگ و به ویژه از برادر ارجمندم جناب آقای مهندس زنگنه وزیر با کفایت و مدیر توانای صنعت نفت و همکاران محترم ایشان در صنعت پتروشیمی صمیمانه تشکر می‌کنم و از خداوند تبارک و تعالی برای همه شما توفیق آرزو می‌نمایم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار