مدیرعامل مپنا در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

اجرای بخش بخار نیروگاه‌ها باید اولویت اصلی کشور شود/ خودکفایی در ساخت "پره‌های تک کریستاله" تا پایان امسال

عباس علی‌آبادی گفت: با اجرای بخش بخار نیروگاه‌های گازی بیش از 5 میلیارد دلار صرفه اقتصادی در کشور خواهیم داشت.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر صرفه اقتصادی تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی گفت: اجرای بخش بخار نیروگاه‌های گازی باید اولویت اصلی کشور قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه با اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی از هدررفت انرژی جلوگیری کرده افزود: در چنین شرایطی هزینه ساخت بخش بخار در کمتر از یکسال به سرمایه‌گذار باز می‌گردد.
 
 علی‌آبادی ادامه داد: با اجرای 54 نیروگاه بخار در کشور سالانه بیش از 5 میلیارد دلار صرفه اقتصادی خواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: سالانه 12 هزار میلیارد تومان باید در بخش ساخت نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذار‌ی شود.
 
** صنعت برق درآمدش کمتر از هزینه‌هایش است
 
مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه صنعت برق ایران در حوزه اقتصاد برق دچار مشکل جدی است، گفت: در حال حاضر صنعت برق صنعتی زیان‌ده است چرا که درآمدش کمتر از هزینه‌ها است.
 
علی‌آبادی تصریح کرد: با اصلاح اقتصاد برق می‌توانیم جایگاه ایران را ارتقاء دهیم و به این منظور باید تلاش شود تا درآمدها در صنعت برق به هزینه‌ها نزدیک شود.
 
وی اظهار داشت: در صورت انجام این اقدام مشکلات اقتصادی صنعت از دوش مردم برداشته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو وات برق با قیمت 40 تومان به فروش می‌رسد افزود: در بحث صادرات باید به تعهدات بین‌المللی‌مان پایبند باشیم چرا که صادرات برق یکی از مهم‌ترین راهبردهای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
 
وی تصریح کرد: مراودات برقی به امنیت منطقه کمک کرده و از سوی دیگر موجب می‌شود تا در زمان‌های پیک مصرف از طریق تبادل انرژی به یکدیگر کمک کنیم.
 
** مطالبات مپنا از ورارت نیرو در حال افزایش است

علی‌آبادی در ادامه گفت: مپنا سهمی از مطالباتش را از وزارت نیرو دریافت کرده ولی به علت انجام پروژه‌ها وزارت نیرو دائما به مپنا بدهکار است و نرخ مطالبات این شرکت نیز در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: بیش از آنکه از وزارت نیرو مطالبات گرفته شود کار و پروژه‌های مختلف از سوی مپنا در صنعت برق صورت گرفته است.
 
** ساخت پره‌های تک کریستاله در کشور تا سال آینده

علی‌آبادی با اشاره به مهم‌ترین دستاورد کشور در عرصه صنعت برق گفت: طراحی و ساخت پره‌های کریستاله داغ توربین‌های گازی از آخرین دستاوردهای این شرکت است و تا پایان سال‌‌جاری و اوایل سال آینده پره‌های تک کریستاله طراحی و تولید خواهند شد به گونه‌ای که طراحی و ساخت این پره‌ها کاملا ایرانی است.  
 
وی همچنین در پایان از برگزاری پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاههای حرارتی کشور در روزهای  20 و 21 خرداد ماه در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: توسعه صنعت و رفاه اجتماعی ارتباط عمیقی با تحقیق و پروژه‌های علمی دارد.
 
گفتنی است، در این کنفرانس 300 مقاله عرضه شده که 80 مقاله از این تعداد پذیرفته شده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نیروگاه ، پروژه ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار