فرماندار نينوا خبر داد

سیطره کامل داعش بر شهر موصل/ فراخوان ائمه جماعات برای بدست گرفتن سلاح

عناصر گروه داعش موصل را تحت سيطره خود در آوردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری، به نقل از فرماندار نینوا از سیطره کامل داعش بر شهر موصل خبر داد.

فرماندار نينوا اعلام کرد ارتش عراق و فرماندهان آن به يکباره موصل را ترک کردند.

استاندار نینوا، در ارتباط تلفنی با این شبکه درباره اینکه گروه های مسلح چگونه توانستند کنترل نینوا را در دست بگیرند، گفت: چند ساعت از اینکه افراد مسلح کنترل موصل را در دست بگیرند با فرماندهان ارشد ارتش عراق در منطقه دیدار کردم. به نظر می رسید که آنها کاملا به توان خود اطمینان دارند اما ساعاتی بعد با شنیدن خبر فرار جمعی نیروهای ارتش عراق از مواضع خود در موصل، غافلگیر شدیم. 

مجری الجزیره پرسید آیا اقدام نیروهای عراقی از روی ضعف بوده است و آنها خود را تسلیم کردند؟

النجیفی پاسخ داد: به نظر می آید نیروهای عراقی برای این اقدام برنامه ریزی کرده بودند. نیروهایی که در موصل بودند از فرماندهان و قوای قدیمی بودند، نه نیروهای جدید که بخواهند احساس ضعف بکنند.

مجری الجزیره پرسید: اطلاعات به دست آمده حاکی از فرار سیاستمداران و نیروهای امنیتی از موصل است. شما در حال حاضر کجا هستید؟

النجیفی پاسخ داد: من در حومه موصل هستم. نیروهای امنیتی و سیاسی از موصل خارج شدند، زیرا تحت حمایت نبودند. 

استاندار نینوا درباره نحوه تعامل با اوضاع کنونی گفت: در حال حاضر نمی توانم درباره سناریوهای آینده صحبت کنم. باید اوضاع را در داخل بازبینی کنیم. دیشب، وزیر کشور و مدیر دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح با من تماس گرفتند و از من خواستند از منطقه کردستان کمک بگیرم اما دیروقت بود و کردستان عراق نیز به موافقت نوری مالکی نیاز دارد. 

مجری الجزیره پرسید: آیا به عقیده شما منطقه کردستان عراق در این مسئله دخالت خواهد کرد به خصوص اینکه دامنه بحران به اطراف آن کشیده شده است؟ بدون شک اوضاع در منطقه کردستان نیز خطرناک است؛ زیرا ما فقط درباره حضور داعش در این منطقه صحبت نمی کنیم شاید داعش در منطقه راست موصل بیشترین حضور را داشته باشد اما باید گفت در مناطق چپ موصل نیز حضور دارد و می توانند به راحتی و بدون هیچ مانعی وارد منطقه کردستان شوند. 

به عقیده من نه فقط منطقه کردستان، بلکه جامعه جهانی باید در این مسئله دخالت کند؛ زیرا موصل شهری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه است و اگر داعش کنترل آن را در دست بگیرد، نقشه منطقه تغییر خواهد کرد. 

این در حالیست که ائمه و خطبای استان نینوا بار دیگر از کسانی که قادر به استفاده از سلاح هستند خواستند برای جنگ با عناصر مسلح داعش در موصل سلاح به دست بگیرند.

مسؤول رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان در استان نینوا با اشاره به کنترل عناصر داعش بر اکثر مناطق شهر موصل اعلام کرد که مقرهای این حزب به همراه حزب اتحاد میهنی کردستان در شهر موصل کاملا تخلیه شده است.

"سعید مموزینی" در مصاحبه با سایت "سومریه نیوز" تأکید کرد که این اقدام به دلیل سیطره عناصر داعش بر اکثر مناطق شهر موصل، صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای پیشمرگه در مناطق کرد نشین استان نینوا برای مقابله با هرگونه وضعیت فوق العاده، در حالت آماده باش کامل هستند.

عناصر داعش بامداد امروز به ساختمان استانداری نینوا در موصل یورش برده و آن را تصرف کردند.

آنان همچنین علاوه بر فرودگاه موصل، ساختمان شبکه‌های "سما الموصل" و "نینوا الغد" را نیز تحت کنترل خود در آوردند و نیروهای خود را در بخش های شرقی و غربی این شهر مستقر کردند.

عناصر داعش صدها محکوم را نیز از زندانهای شهر موصل فراری دادند.

همچنینپایگاه خبری سومریه نیوز گزارش داد در اثر این درگیری داعش و نیرو‌های امنیتی هزاران تن از ساکنان شهر موصل به سمت استانهای اربیل و دهوک در اقلیم کردستان عراق گریختند.

این پایگاه خبری از قول "خالد جاسم "یک شهروند 35 ساله ساکن موصل نقل می‌کند که گفته: از شب گذشته هزاران تن از ساکنان شهر موصل از ترس حملات داعش به شهر موصل از این شهر فرار کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار