مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد

تولید اولین پروتز "دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی "

نمونه آزمایشگاهی اولین پروتز "دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی" که در مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ساخته شده است ، برای تبدیل به نمونه قابل تولید و عرضه به بازار، نیاز به اختصاص بودجه کافی دارد.

 فرهاد طباطبایی قمشه سرپرست این مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: فرد استفاده کننده (معلولی که دست ندارد ) در زمانی که نیاز به حرکت دادن دست خود دارد ، با فکر کردن به این موضوع ، باعث خواهد شد که امواج مغزی وی به پروتز منتقل شود و پروتز که هوشمند است ، با دریافت امواج مغزی ، در واقع فرمان مغز را برای " حرکت "  دریافت می کند و به حرکت درمی آید.

 وی افزود: این پروژه که ساخت نمونه آزمایشگاهی آن است ، زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله  " محمدتقی جغتایی " اجرا شده و توسط  " حجت اله حق گو " استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، مورد آزمایش قرار گرفته است .

" حجت اله حق گو " استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در تایید نتایج این پروژه ، اظهارداشت : عملکرد این پروتز تائید شده است و حتی قابل تعمیم به دیگر ابزارهایی می باشد که مورد استفاده معلولان قرار می گیرند.

  وی افزود: پروتز دست مصنوعی هوشمند ، امواج مغزی را بوسیله سیستم پردازشگر خود ، پردازش کرده و سپس آن را به یک موتور محرک منتقل می کند.

وی افزود: دست مصنوعی هوشمند که به عنوان پروتز مایوالکتریک عمل می کند ، از طریق آن موتور محرک ، به حرکت در می آید.

 حق گو ادامه داد : این وسیله  همچنین می تواند امواج مغزی و یا امواج مایوالکتریک عضلات صورت و یا پلک فرد  را نیز پردازش کرده و دستورات حرکتی را به اندام مصنوعی منتقل کند. 

این استاد کاردرمانی ، تصریح کرد: برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی این پروتز، به نمونه ای ساده ، ارزان و قابل تولید و عرضه به بازار برای استفاده افرادی که از ناحیه دست دچار معلولیت شده اند ، نیاز به بودجه کافی است  تا یک ایده و پروژه تحقیقاتی ، تجاری سازی شده و به تولید وسیله ای کاربردی منجر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.