شهرکرد/

۷۰ درصد تالاب‌های کشور در معرض خطر خشکسالی

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: بر اساس آخرین بررسی های اقلیمی و منطقه ای در تمامی استانها، ۷۰ درصد تالابهای کشور در معرض خطر خشکسالی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

محسن سلیمانی روزبهانی در در دومین کارگاه مشورتی تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور در شهرکرد گفت: 84 تالاب با اهمیت بین المللی در کشور وجود دارد که از این مجموع، 24 تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده است
.
وی با بیان اینکه بیشتر تالابهای ایران در پائین دست حوزه های آبریز قرار گرفته اند عدم مدیریت حق آبه تالابها، توسعه ناپایدار در حاشیه تالابها، توسعه بی رویه زمینهای کشاورزی با الگوهای غیرعلمی و ورود پسماندها و پسابهای صنعتی را از مهمترین مشکلات تالابها اعلام کرد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: تغییر اقلیم و خشکسالیهای اخیر نیز بر زنجیره آبگیری و احیای تالابها اثر منفی داشته است.
سلیمانی روزبهانی گفت: در طرح جامع مدیریت تالابها بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه مسئولان را ملزم می کند برای پیشگیری از این تهدیدها، رویه مدیریتی تالابها را در سطح بین المللی تغییر دهند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح تالابهای کشور دارای برنامه منسجم حفاظت، مدیریت و بهره برداری می شوند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست در تالابهای دریاچه ارومیه، پریشان و شادگان و در مرحله دوم در تالابهای اقماری دریاچه ارومیه اجرا شده است، افزود: امسال هشت تالاب آلاگل، آجی گل و آلماگل استان گلستان، حله استان بوشهر و هامون سیستان و بلوچستان و چغاخور استان چهارمحال و بختیاری و میقان و زریوار توسعه یافته است و به تدریج تمامی تالابها را در بر می‌گیرد.
سلیمانی روزبهانی گفت: طرح جامع مدیریت تالابها پس از تصویب استانی باید در شورای عالی محیط زیست کشور به تصویب نهائی برسد.
وی افزود: کارگاه مشورتی دو روزه برنامه مدیریت تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری نیز با همین هدف برگزار شد.
دومین کارگاه مشورتی دو روزه تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور با حضور مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، مسئولان استانی، جوامع محلی و بهره برداران در شهرکرد در حال برگزاری است.
تالاب بین المللی چغاخور با مساحتی حدود دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و تا شهرکرد ( مرکز این استان ) حدود 60کیلومتر فاصله دارد.
گفتنی است: کنوانسیون رامسر، پیمانی بین المللی است که در سال 1971 میلادی، به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب های ثبت شده حفاظت کنند.
این پیمان بین المللی در ابتداء به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما اکنون ۱۶۰ کشور جهان، عضو این پیمان هستند.
به دلیل برگزاری اولین کنفرانس این پیمان در سال 1349 هجری شمسی در شهر ساحلی رامسر ( در استان مازندران )، این پیمان « کنوانسیون رامسر » نام گرفت. /س
برچسب ها: تالاب ، کشور ، معرض ، خسکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اميدي
۱۱:۲۵ ۱۳ تير ۱۳۹۳
باسلام اكر بتوان با ابياري قطره اي كه منبع ان از تالاب است كوهبايه و زمينهاي اطراف تالاب را در خت كاري كرد در طولاني مدت اين كار باعق نفوذ روان اب به سوي تالاب مي شود