کرمان/

"شهید بهشتی" ، راست قامت جاودانه و مظلوم تاریخ

گرچه نام معمار دستگاه قضایی کشور با واژه مظلومیت پیوندی ناگسستنی دارد، اما این راست قامت جاودانه تاریخ ، برای ملت ما، همان مردی است که خار چشم دشمنان و در نهایت، مظلومانه از این زمین خاکی جدا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان ، شهید والامقام آیت الله دکتر بهشتی در سفر به آسمان ها ، کوله باری از اندیشه های ناب و قلبی که هر لحظه برای خدمت به مردم می تپید را با خود برد و اکنون آثار ارزشمند این شهید گرانقدر می تواند چراغ راهی برای هر یک از ما در مسیر رسیدن به اعتلا و پیشرفت باشد.

او که خود را "شیفتگان خدمت نه تشنگان قدرت" معرفی کرده است، جان خود را نیز در همین راه خالصانه اهدا کرد تا بدانیم که لذت خدمت را حتی با شیرینی قدرت نمی توان درک کرد و اینجاست که باید با خدمت صادقانه، حلاوت زندگی را به معنا نشست.

شهید "محمد حسینی ‌بهشتی" در دوم آبان 1307 در شهر اصفهان، در خانواده ای مذهبی در محله لومبان متولد شد و از سن چهار سالگی تحصیلات خود را در یك مكتب خانه آغاز كرد و در اندک زمانی، خواندن، نوشتن و قرائت قرآن را فرا گرفت و پس از طی مقاطع تحصیلی، در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد.

وی در سال 1325 به قم رفت و در کنار تحصیل علوم دینی در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد و پس از ورود به دانشکده الهیات، در سال 1330 مدرک تحصیلی خود را در درجه لیسانس دریافت کرد.

این شهید والا مقام در سال 1329 و 1330 كه تهران بود، مقارن با اوج مبارزات سیاسی و اجتماعی نهضت ملی نفت به رهبری مرحوم آیت‌الله كاشانی و مرحوم دكتر مصدق و به صورت یك جوان مصمم و مشتاق در تظاهرات و اجتماعات و میتینگ‌ها شركت می‌كرد.

وی در سال‌های 1335 تا 1338 دوره دكتری فلسفه و معقول را در دانشكده الهیات گذراند و سپس با شرکت فعال در مبارزات سال های 41 و 42، از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران شد.

این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمة الله علیه و آیت الله میلانی رحمة الله علیه به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار شد و به فعالیت های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت و در این مدت، سفرهایی را نیز به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق به منظور دیدار با حضرت امام خمینی رحمة الله علیه انجام داد.

وی سرانجام در سال 1349 به ایران بازگشت و به فعالیت های فرهنگی و سیاسی روی آورد و اقداماتی از جمله راه اندازی حزب جمهوری اسلامی، تلاش در راستای تدوین قانون اساسی، وزارت دادگستری و ریاست دیوان عالی کشور را بر عهده گرفت.

وی در شامگاه هفتم تیرماه سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان این حزب به دست منافقان کوردل به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدا پیوست.

معمار کبیر انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت شهید مظلوم بهشتی فرمودند:

"ملت ایران در این فاجعه 72 تن بی گناه به عدد شهدای کربلا را از دست داد".

مظلومیت دکتر بهشتی

از دیدگاه و منظر حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)، آنچه که بیش از شهادت "شهید بهشتی "متاثر کننده ‌تر بود و ایشان در سخنرانی خود، به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی، ایراد فرموده و حضار داغدار را با گفتن آن گریان کردند، همانا ذکر مظلومیت دکتر بهشتی در طول خدمت خود به انقلاب و مردم بود و حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) معتقد بودند که این مظلوم واقع شدن بهشتی، به خاطر تهمت های ناگواری بود که دشمنانش به او می‌ زدند و این تهمت‌ها را ناشی از تعهد و موثر بودن شخصیت بهشتی در انقلاب اسلامی قلمداد کرده اند که از جانب اجانب و وابستگان به شرق و غرب در طول حیاتش به او زده می‌ شد. حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) اعتقاد داشتند که دشمنان شهید بهشتی در تلاش بودند که او را انسانی ستمکار و دیکتاتور مآب معرفی کنند و مرگ بر او می‌ گفتند در حالی که صورت واقع چنین نبود، به همین لحاظ بود که بهشتی مظلوم واقع شد.

ایشان مظلومیت بهشتی را تا آنجا می‌ دانستند که در سخنان خویش به گوشه ای از این مظلومیت‌ها که در سطح جامعه عینیت و نمود داشت، اشاره می‌ کردند.

حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) نقل می‌ کردند که در زمان حیات شهید بهشتی، در هر تاکسی می‌ نشستی، مشاهده می‌ کردی وقتی دو نفر به هم می‌ رسند و در مورد مسائل مملکت صحبت می‌ کردند، در لابلای صحبت آن‌ها، یک حرفشان فحش و ناسزا گفتن به این شهید مظلوم انقلاب بود.

دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره "شهید بهشتی"

"شهيد بهشتي" مجموعه‏اي از خصلتهاي پسنديده و نيك بود و من شخصاً خودم تابه حال فردي مثل آقاي بهشتي در گذشته و در حال نديده‏ام، شهادت آقاي بهشتي واقعاً مكمل شخصيت ايشان بود و مرگ طبيعي مسلماً براي ايشان ناچيز بود.

وقتي آقاي بهشتي زنده بودند از همه توان و ظرفيت خودشان براي اعتلاي اسلام استفاده كردند و شهادتشان هم به همين گونه براي اعتلاي اسلام مؤثر شد، البته ما از شهادت ايشان بسيار متأسف شديم و ايشان را در زماني كه ما بيشترين احتياج را به وجودشان داشتيم از ما گرفتند.

ولي مرگِ حماسي آقاي بهشتي مسلماً خسراني براي عالم اسلام نخواهد بود، چرا كه گوهر گرانقدر وجود ايشان در راه اسلام خرج شد و هرگز گم و تلف نشد.

اگر بالاتر بگویيم، شخصيت و حيثيت آقاي بهشتي در پيشگاه الهي براي انقلاب ما ذخيره شد و ما مي‏توانيم براي هميشه بگوييم كه چنين فردي داشته‏ايم و انقلاب ما با وجود چنين انسانهايي شكل گرفته است.

ایشان همچنین فرموده اند: شهيد بهشتي از جمله كساني بودند كه در او يك چيزي فراتر از شخصيت‌هاي عادي و معمولي آدم‌ها وجود داشت و اين را ما در او مشاهده مي‌كرديم. شخصيت‌هاي جهاني دنيا هم كه ايشان را ديده بودند چنين احساسي را داشتند.

ایشان همچنین فرموده اند: تحقيقات "شهيد بهشتي" براي اين بود كه آن تفكر اصولي اسلامي بتواند مبارزه را از آغاز تا پيروزي هدايت كند و بعد از پيروزي، بناي نوين جامعه را پي ريزي كند./س

برچسب ها: شهید ، بهشتی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.