فوتبالیستی که دنیا را محو بازی خود کرد +عکس

جام جهانی 1966 برای مردم انگلیس تداعی کننده قهرمانی است و برای مردم دنیا یادآور درخشش پلنگ سیاه موزامبیکی است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، اوزه‌بیو، پلنگ سیاه پرتغال، تنها یک بار در جام جهانى فوتبال حضور پیدا کرد، اما همین یک بار کافى بود تا این مهاجم ۲۴ ساله با گل‌هایی سرنوشت‌ساز و درخششى کم‌نظیر نام خود را در دفتر تاریخ جام جهانی ابدی سازد.



اوزه‌بیو که به "پلنگ سیاه" مشهور بود، تبار موزامبیکی داشت و در ۲۵ ژانویه ۱۹۴۲ در این کشور به دنیا آمد. از او به‌عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ پرتغال یاد می‌شود. اوزه‌بیو که در صف خطرناک‌ترین مهاجمان تاریخ فوتبال قرار دارد، در فهرست بهترین فوتبالیست‌های قرن جایگاه نهم را به خود اختصاص داد.

او با زدن ۹ گل برای پرتغال در مسابقات جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس، آقای گل شد و نام خود را در دفتر تاریخ این رقابت‌ها برای همیشه ثبت کرد. او در سال ۱۹۷۰ به عنوان اولین فوتبالیست جایزه مرد سال اروپا را دریافت کرده و در سال ۱۹۷۳ نیز این افتخار را تکرار کرد.



این ستاره‌ بزرگ در پى مصدوم شدن از ناحیه زانو، در سال ۱۹۷۸ سرانجام به فعالیت حرفه‌اى خود خاتمه داد. او پس از جدایی از بنفیکا (۱۹۷۵) تا خداحافظی از مستطیل سبز (۱۹۸۰) با پیراهن باشگاه‌هایی از کانادا، آمریکا و مکزیک بازی کرد.

وی بر اثر مشکلات تنفسی و قلبی صبح روز یکشنبه ۵ ژانویه ۲۰۱۴ در سن ۷۱ سالگی در شهر لیسبون در گذشت.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۱:۲۵ ۱۹ تير ۱۳۹۳
اگه ممکنه فیلم بازی های اون خدا بیامرز رو پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۴۱ ۱۹ تير ۱۳۹۳
روحش شاد ویادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۳
روحش شاد و یادش گرامی