یزد/

یزد مهد و ذخیره استراتژیک معادن آهن کشور

ایران اکنون با تولید ۳۴ میلیون تن سنگ آهن در سال ۲۰۱۳ میلادی در جایگاه دهم جهان قرار دارد و 1.5درصد از تولید جهانی این ماده را به خود اختصاص داده است که دراین میان مجتمع معادن فلات مرکزی ایران در شهرستان بافق تغذیه کننده مهم صنعت فولادی کشور به شمار می رود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

بر اساس نتایج تخمینی ذخیره برای مجموع ذخایر قطعی و احتمالی کانسنگ آهن با عیار حد ۳۰ درصد و عیار میانگین ۳9.86 درصد بیش از ۱۸ میلیون تن بوده و به صورت سه توده مجزا شرقی، مرکزی و غربی متمرکز شده است.


عملیات تجهیز و بهره داری از این آنومالی از اسفند سال
۱۳۹۰ شروع شده و میزان کل استخراج بالغ بر ۲۶۶هزار و 275 متر مکعب بوده که میزان باطله برداری ۲۵۳ هزار و 570 متر مکعب و حجم سنگ آهن استخراج شده 12هزار و 705 متر مکعب است.

هم اکنون با توجه به عدم همخوانی بلوک مدل با توده واقعی، اکتشاف تکمیلی این آنومالی در حال پیگیری است.


با توجه به اینکه در نظر است در این معدن از تکنولوژی کشور اوکراین استفاده شود و لازمه آن داشتن فید ورودی
۳۵ درصد بوده بنابر این سنگ معدن فوق می بایست با سنگ معادن زاغی ها مخلوط شده تا فید مناسب کارخانه مذکور تامین شود.

میزان کل استخراج یک میلیون و 637هزار و 201مترمکعب بوده است که ۳۱۲هزار و ۳۲۳ مترمکعب سنگ آهن و یک میلیون و 324هزار و 878 مترمکعب باطله برداری بوده که با توجه به طرح پیشنهادی عملیات استخراج فاز یک در اواخر فروردین ماه ۱۳۹۲ پایان یافته است .

بخشی از سنگ آهن استخراج شده مستقیما دان بندی شده و بخش دیگر با سنگ استخراج شده از معدن آنومالی شمالی برای تهیه فید قابل استفاده در طرح ارائه شده بر اساس تکنولوژی کشور اوکراین مصرف خواهد شد.

معادن سنگ آهن چاه گز در مختصات جغرافیایی ۵ً ۲۹ ۵۵ شرقی و ۲۶ً ۰۵ ۳۲ شمالی و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان بافق است.

میزان کل ذخیره 83میلیون و 100هزار تن و متوسط عیار آهن آن 53.16 (پنجاه و سه و شانزده صدم)درصد است که در دو توده موازی شرقی و غربی متمرکز شده است.

***معادن سنگ آهن چاه گز در فاصله
۷۵ کیلومتری شهرستان بافق است.

بالاترین عیار مجتمع معدنی فلات مرکزی مربوط به این معدن بوده که با ذخیره 100میلیون تنی از عیار 53درصد برخوردار است.

حجم کل استخراج تا پایان سال
۹۲ برابر هفت میلیون و 132هزار و 877متر مکعب بوده که میزان سنگ آهن استخراج شده ۳۱۵ هزار و 911متر مکعب و حجم باطله برداری شش میلیون و 816هزار و 966متر مکعب است.

با راه اندازی سنگ شکن موبایل در این معدن تاکنون بیش از
۱۲۰هزار تن سنگ آهن دانه بندی تولید شده است.

در این میان استان یزد نیز از این قافله عقب نمانده و با ذخیره بزرگی که در حوزه معدن دارد خود را به عنوان دومین استان معدنی کشور معرفی کرده در در کنار استان کرمان در رأس هرم بزرگ معدنی کشور قرار گرفته است.

با توجه به اینکه استان یزد از شرایط اقلیمی و زیستی مناسبی برخوردار نیست و نمی‏تواند کشاورزی پررونقی داشته باشد، تشکیلات زمین شناسی این استان ذخایر بسیار عظیم معدنی را در دل خود جای داده است.

این استان یکی از مناطق بسیار غنی کشور از نقطه نظر ذخایر معدنی گوناگون و یکی از پر سابقه‏ترین قطب های معدن کاری و صنایع مربوط به معدن در کشور محسوب می‏شود.

بزرگترین قطب های معدنی آهن کشور از جمله سنگ آهن چغارت، سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن منگنز دار ناریکان در استان یزد قرار دارد.

همچنین معادن غنی سرب و روی مهدی آباد، کوشک، دره انجیر و منصور آباد و بوکسیت صدر آباد از جمله بزرگترین معادن فلزی استان و کشور به شمار می‏رود. /س

برچسب ها: جایگاه ، ذخایر ، معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.