توافق دونامزد ریاست جمهوری "افغانستان" برای خروج از بن بست انتخاباتی

"عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی احمد زی" دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان اعلام کردند که صد درصد آرا برای شفافیت انتخابات بازشماری و بازرسی خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شنبه شب در نشست خبری پس از دو روز مذاکرات فشرده اعلام کردند که برای خروج از بن بست انتخابات به توافق رسیدند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار و قرار شد نتایج اولیه انتخابات 11تیر اعلام شود که با تاخیر پنج روزه همراه بود و نتایج اعلام شده نیز مورد عبدالله قرار نگرفت.

در دور اول انتخابات که در16 فروردین برگزار شده بود، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آورده و به دور دوم راه یافته بودند.

به دنبال بروز اختلافات در چند روز، اخیر نمایندگان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با حضور ˈیونس قانونیˈ معاون اول و ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم ریاست جمهوری این کشور گفت و گوهایی را انجام دادند که می تواند در توافق این دو نامزد برای بازشماری کل آرا موثر واقع شده باشد.

گفته می شود ˈیان کوبیشˈ نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز به جمع میانجیگران پیوستند.

کری بامداد جمعه از پس از سفر منطقه ای به چین، وارد کابل شد و با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان و همچنین دو نامزد انتخابات این کشور و نماینده سازمان ملل، دیدار و گفت و گوهایی داشت.

عبدالله عبدالله در نشست خبری شب گذشته با تقدیر از مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت که به توافق رسیدیم در برنامه ای که از طرف یوناما طرح شده است صد درصد برگه های رای بازشماری شود و این روند چند هفته طول خواهد کشید.

اشرف غنی احمد زی نیز در این نشست خبری با ابراز خشنودی از توافقات انجام شده از حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان خواست با تعویق زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، به روند برگزاری انتخابات شفاف کمک کند.

اشرف غنی احمد زی گفت: صد درصد آرا برای شفافیت انتخابات و مشروعیت دولت آینده بازرسی و بازشماری خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری، افغانستان را در شرایط حساس تاریخی توصیف کرد و از نهادهای افغانستان درخواست کرد به اتهامهای تقلب و تخلف رسیدگی کنند.

کری با تاکید بر اینکه هر دو نامزد متعهد شدند صد درصد آرای ریخته شده به صندوق ها بازرسی و نتیجه رسیدگی به شکایات را بپذیرند، گفت:صندوق ها در مرکز مورد بازرسی قرار خواهد گرفت، صندوق هایی نیز که در ولایات مختلف قرار دارد، توسط آیساف و نیروهای افغان به مرکز منتقل خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: این صندوق ها تحت نظارت جامعه جهانی بر اساس پیشنهادهای دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان ˈیوناماˈ با حضور نمایندگان دو ستاد انتخاباتی مطابق با بهترین معیارهای بین المللی بررسی خواهد شد.

کری افزود: این بررسی چندین هفته طول خواهد کشید و یوناما از رییس جمهوری افغانستان خواسته است مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تعویق بیافتد تا بازرسی آرا انجام شود.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان نیز در پی این نشست خبری در نشستی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان با حضور جان کری و یان کوبیش موافقت خود را با تعویق برگزاری مراسم تحلیف تا به نتیجه رسیدن روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد.

ˈیوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان چندی پیش با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات 24 خرداد این کشور، گفت: اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی از مجموع 8 میلیون و 109 هزار و 493 رای با کسب 4 میلیون 485 هزار و 888 رای معادل 56.44 درصد آرا، پیشتاز است.

نورستانی گفت: عبدالله عبدالله نیز در این دور از انتخابات 3میلیون و 461 هزار 639 رای معادل 46.56 آرا را کسب کرد.

نورستانی در عین حال تایید کرد که در دور دوم انتخابات افغانستان تقلب هایی صورت گرفته است.

نتیجه ابتدایی این انتخابات در حالی اعلام شد که عبدالله عبدالله نامزد معترض به انچه که تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور می نامد، تاکید کرد تا زمانیکه آرای تقلبی از صندوق ها خارج نشود، این نتیجه را نخواهد پذیرفت.

اعلام کمیسیون مبنی بر افزایش میزان مشارکت کنندگان در انتخابات دور دوم نسبت به دور اول از 7 میلیون به بیش از 8 میلیون نفر ازجمله اعتراض های ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار