همبستگی بین‌المللی با ملت فلسطین ادامه دارد

معاون دبیرکل کنگره ملی آفریقا در مقاله‌ای با اعلام موضع کنگره ملی آفریقا، اقدامات اسرائیل را محکوم کرد. این مقاله تنها یکی از هزاران مطلبی است که در اعلام همبستگی با مردم فلسطین منتشر شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "ابایومی ازیکیوی" می‌نویسد: بسیاری از مردم سراسر جهان در اعتراض به حمله نیروهای دفاعی اسرائیل به مردم فلسطین در غزه و دیگر مناطق فلسطین اشغالی، به تظاهرات پرداختند. حمله هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی با برچسب "عملیات لبه محافظ"، به مرگ تقریبا 200 فلسطینی و مجروح شدن عده بسیاری منجر شد. 

به دنبال شلیک موشک‌های رژیم صهیونیستی از هواپیماهای جنگی اسرائیل و حملات توپخانه‌ای زمینی و دریایی این رژیم، دکتر یوسف ابوریش، معاون وزیر بهداشت فلسطین، طی کنفرانسی مطبوعاتی در بیمارستان شفا در شهر غزه، از «میزان بالای تلفات انسانی» خبر داد.

*** خشم و عصبانیت کنگره ملی آفریقا از اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی
در آفریقای جنوبی، در حالی که کنگره ملی آفریقا و متحدانش، خشم و عصبانیت خود را نسبت به بمباران‌های هوایی و حملات زمینی اخیر رژیم صهیونیستی به غزه ابراز کرده‌اند، برخی از گروه‌ها نیز خواستار اخراج سفیر اسرائیل از کشورشان شده‌اند.«جس دوآرته»، معاون دبیرکل کنگره ملی آفریقا، در مقاله‌ای که در هفته‌ نامه اینترنتی حزب حاکم این کشور منتشر شد، بار دیگر بر موضع کنگره ملی آفریقا تاکید کرد.
«دوآرته» در مقاله‌ای به عنوان «فاجعه غزه و کرانه غربی»، با اعلام موضع کنگره ملی آفریقا، اقدامات پلیس و ارتش اسرائیل را محکوم کرده است. این مقاله تنها یکی از هزاران مطلبی است که در سراسر جهان در اعلام همبستگی با مردم فلسطین منتشر شده است.

*** توافق فتح و حماس، عامل اصلی حملات اسرائیل به مردم فلسطین
به گفته معاون دبیرکل کنگره ملی آفریقا، توافق اخیر مقامات فلسطینی جنبش فتح و حماس ــ که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد ــ عامل اصلی حمله اسرائیل به شمار می‌رود. هرچند ناپدید و کشته شدن سه اسرائیلی و حملات انتقامجویانه که به کشته شدن «محمد ابو خدیر»، نوجوان فلسطینی و به دنبال آن ضرب و شتم «زارق ابو خدیر»، پسرعموی وی انجامید، به این اختلافات دامن زده است.
به گفته «دوآرته»، در حالیکه رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند به این خاطر که حماس، سازمانی تروریستی است و اسرائیل را به عنوان یک دولت یهود به رسمیت نمی‌شناسد، با آن مبارزه می‌کند، اما در عمل همین اقدامات را علیه مردم فلسطین مرتکب می‌شود. این رژیم به مجازات‌های جمعی بی‌رحمانه‌ای علیه مردم بی‌گناه فلسطین دست زده است. اسرائیل مخالف اتحاد بین فلسطینی‌ها است. تشدید اخیر خشونت‌ها درست پس از گذشت یک ماه از تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین که از سوی بسیاری از دولت‌های جهان به رسمیت شناخته شد، و خشم و عصبانیت رژیم صهیونیستی را برانگیخت، اتفاق افتاد.

*** رژیم صهیونیستی، پایگاهی امن برای سلطه امپریالیسم در خاورمیانه
حزب حاکم آفریقای جنوبی به شدت احساس می‌کرد که باید مخالفت خود را دربرابر افزایش فشار علیه مردم فلسطین در غزه و دیگر مناطق سرزمین اشغالی ابراز کند. این در حالی است که کشورهای امپریالیستی غربی، حامیان قرص و محکم و متحدان رژیم صهیونیستی به شمار می‌روند. رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، به عنوان پایگاهی برای سلطه امپریالیسم در خاورمیانه، مشمول هیچ تحریم یا تلافی از سوی دولت‌های اروپایی و آفریقای شمالی نشده است. در داخل آمریکا نیز، رسانه‌های گروهی، هزینه‌هایی را که توسط کاخ سفید و کنگره صرف اشغال فلسطین و  آزار و اذیت و بیرون کردن مردم فلسطین از سرزمینشان می‌شود را توجیه می‌کنند.

*** حمایت «اتحادیه جوانان کنگره ملی آفریقا» از مردم فلسطین
«دوآرته» در مقاله مذکور سوال می‌کند که «چرا جامعه بین الملل در برابر این اقدامات ساکت است؟ همانطور که وضعیت رفته رفته بدتر می‌شود، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ملایم، از هر دو طرف خواسته است که خویشتنداری خود را حفظ کنند؛ این در حالی است که شواهد به وضح حاکی از استفاده نامتناسب اسرائیل از خشونت آشکار است. فلسطینی‌ها فاقد ارتش، نیروی هوایی و یا سلاح‌های جنگی جدی هستند. موشک‌هایی که به قلمروی اسرائیل شلیک می‌شوند، به هیچ عنوان با فن‌آوری سنگین جنگی اسرائیل که از آن علیه مناطق مسکونی استفاده می‌کند، قابل مقایسه نیست.» 
در تاریخ 11 جولای، «اتحادیه جوانان کنگره ملی آفریقا»، بیانیه‌ای را در حمایت کامل از انزوای دیپلماتیک و سیاسی رژیم صهیونیستی منتشر ساخت. این بیانه در راستای جنبشی بین المللی صورت گرفته است که هدف آن، اعمال تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی است که از به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل و مقتدر خودداری می‌کند.

*** اتحادیه جوانان کنگره ملی آفریقا خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از آفریقای جنوبی شد
در بیانیه‌ای که توسط دکتر «بندیله ماسوکو»، سخنگوی اتحادیه جوانان کنگره ملی آفریقا به امضا رسید، وی تاکید کرد که «ما باید کاری فراتر از اظهار تاسف و حمل پرچم و شعار انجام دهیم. ما از خواسته دوستان خود در استان «کیپ غربی» و درخواست بخش روابط بین الملل برای اخراج فوری «آرتور لنک»، سفیر رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی و همچنین لغو ماموریت سفیر آفریقای جنوبی در تل‌آویو، حمایت می‌کنیم. علاوه براین، ما معتقدیم که آفریقای جنوبی باید رسما، به رسمیت شناختن اسرائیل، به عنوان کشوری مستقل را تکذیب کند. وزارت تجارت و صنعت نیز باید از ورود کالاهای اسرائیلی به این کشور خودداری کند. ما از برنامه کامل بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم علیه رژیم صهیونیستی حمایت مي‌کنیم.»

*** دنیا باید همانطور که در برابر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی ایستادگی کرد، در برابر رژیم آپارتاید صهیونیستی نیز به مخالفت برخیزد
کنگره اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی، بزرگترین اتحادیه کارگری در کشور، با بیان اینکه «غزه به آزمایشگاه صحرایی برای مجموعه نظامی و صنعتی اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است»، بار دیگر از کمپین همبستگی با فلسطین حمایت کرد. به گفته این کنگره «جدیدترین و بدترین نوع سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته، پیش از آنکه به دیگر کشورها فروخته شوند، بر روی مردان، زنان و کودکان فلسطینی آزمایش می‌شود.»
در ادامه این بیانیه نوشته شده است که «اسرائیل به این وحشیگری ادامه خواهد داد. دنیا باید همانطور که در برابر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی ایستادگی کرد، در برابر رژیم آپارتاید صهیونیستی نیز به مخالفت برخیزد. زمان لفاظی‌ها و شعارها و صرفا محکوم کردن آن‌ها به پایان رسیده است. درسی که می‌توان از مبارزه ما علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی گرفت، این است که برای پیروزی به همبستگی واقعی جهانی نیاز است.»

*** نلسون ماندلا به خاطر مبارزه برای آزادی، لقب تروریست گرفت
بر اساس گزارش‌ها، دبیرکل اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی حمایت کامل خود را از انزوای دیپلماتیک و اقتصادی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.
در اطلاعیه مطبوعاتی منتشر شده توسط «پاتریک کارون»، سخنگوی اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی می‌خوانیم «اسرائیل فقط با اجازه آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آن می‌تواند تمام این اقدامات قساوت‌آمیز را مرتکب شود. سازمان ملل باید به خاطر افول انسانیت تا این اندازه، از خود شرمسار باشد. ما نمی‌توانیم یک متجاوز را با یک قربانی، ‌یا یک استعمارگر را با مستعمره برابر بدانیم. نلسون ماندلا نیز به خاطر مبارزه برای آزادی، لغب تروریست گرفت؛ بنابراین، وظیفه بارز مردم ستمدیده، مبارزه و مسئولیت طبیعی ما نیز حمایت از آن‌ها خواهد بود.

*** همبستگی بین المللی با ملت فلسطین ادامه دارد
کنگره ملی آفریقا و متحدان آن، بیش از یک دهه است که اتحاد خود را با سازمان آزادیبخش فلسطین، در حمایت از آزادی کامل فلسطین اشغالی از دست رژیم صهیونیست، حفظ کرده است. هنگامی که نلسون ماندلا در سال 1990 از زندان آزاد شد، وی با همتای فلسطینی خود یعنی یاسر عرفات دیدار کرد. نلسون ماندلا از اتحاد کنگره ملی آفریقا با مردم فلسطین، کوبا، لیبی و دیگر نیروهای انقلابی و مترقی در سراسر جهان دفاع کرد. علاوه براین، کمپین گسترده همبستگی با فلسطین نیز با هدف انزوای رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرده است.

*** اتحادیه آفریقا باید موضع محکمی را در حمایت از استقلال و حق حاکمیت فلسطین اتخاذ کند
به دنبال جنگ‌های سال‌های 1967،1973 و 1982 بین دولت اسرائیل و دولت‌های مختلف منطقه و سازمان‌های مردمی از جمله مصر، سوریه، لبنان، بسیاری از کشورهای آفریقایی روابط دیپلماتیک خود را با تل‌آویو قطع کردند. با این وجود، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دولت‌های سوسیالیست اروپای شرقی و امضای توافقنامه اسلو در سال 1993، اسرائیل روابط خود را با گروهی از  کشورهای عضو اتحادیه آفریقا از سر گرفت.
وقتی هیئتی از گروه‌های آمریکایی طرفدار اسرائیل در بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا در شهر مالابو در گینه استوایی شرکت کردند، اعتراضاتی از نمایندگان چندین کشور از این قاره، صورت گرفت. پس از این اجلاس، مقاله‌های زیادی در سطح بین المللی در مرد اظهارات منفی این سازمان‌های طرفدار اسرائیل در خصوص برخورد با آن‌ها در مالابو، منتشر شد.
اتحادیه آفریقا باید به منظور حفظ موقعیت خود در برابر نژادپرستی و ظلم و ستم، موضع محکمی در حمایت از استقلال و حق حاکمیت فلسطین اتخاذ کند. حزب حاکم آفریقای جنوبی و دیگر نیروهای مترقی، باید استانداردهایی را برای سیاست خارجی این قاره نسبت به جنگ اسرائیل و فلسطین، تنظیم کنند.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار