گزارش باشگاه خبرنگاران از حال‌ و‌ هوای بازار مسکن/

خانه‌های خالی از سکنه در تهران بیداد می‌کند/ مالکان به دنبال خریدار می‌دوند

افزایش تعداد واحدهای خالی از سکنه در کلان شهرهایی از جمله تهران و از سوی دیگر، افزایش قیمت اجاره‌بها تا 25 درصد، باعث شده تا مالکان خود به دنبال خریدار بگردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، این روزها با توجه به نزدیک شدن نیمه تابستان قیمت‌های مسکن به اوج خود رسیده و از سوی دیگر میزان معاملات نیز شدیدا کاهش یافته است.

از همین رو، افزایش تسهیلات خرید مسکن به 50 میلیون تومان، بهانه‌ای شد تا مالکان خانه قیمت را 50 برابر کنند.

در همین خصوص، یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت اجاره مسکن در ماه رمضان نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش قیمت نیز مواجه بودیم، افزود: قیمت‌های اجاره و رهن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و به همین دلیل معاملات مسکن در رکود به سر می‌برد.

 

این مشاور املاک در ادامه گفت: در حال حاضر بازار مسکن به گونه‌ای شده است که مالکان هرچه قدر می‌خواهند قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

* کاهش میزان معاملات مسکن

وی در ادامه گفت: در حال حاضر فروش مسکن در رکود کامل به سر می‌برد و هیچ یک از خریداران تمایلی به خرید مسکن ندارند.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک واقع در منطقه شمال تهران با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره نسبت به سال گذشته افزایش 20 تا 25 درصدی داشته است، افزود: در صورتی که مالکی قصد تمدید ملک خود را داشته باشد، قیمت‌ها کمی افزایش می‌باید و در غیر این صورت افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر میزان معاملات مسکن کاهش بسیاری یافته و میزان تخلیه واحدها نیز بسیار کمتر شده است.

این مشاور املاک با بیان اینکه میزان ملک در تهران بسیار کم است، افزود:‌ مشتری مسکن در حال حاضر بسیار زیاد است ولی متاسفانه میزان ملک در تهران کاهش یافته و ملکی با موقعیت خوب پیدا نمی‌شود.



یکی دیگر از مشاوران املاک از کاهش نقدینگی مردم می‌گوید؛ افرادی که متقاضیان بازار مسکن هستند متاسفانه پول لازم برای خرید مسکن ندارند. تسهیلات بانکی نیز بدلیل بازپرداخت بالای آن موجب شده است تا افراد زیادی قادر به گرفتن وام‌های بانکی نباشند.

بنابراین، می‌توان گفت حجم متقاضی واقعی در بازار مسکن زیاد است اما چقدر از این حجم می‌تواند برای خرید اقدام کند؟   

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از فعلان بخش مسکن می‌گوید: در حال حاضر حجم زیادی از مالکان، ملک خود را با قیمت پایین برای فروش عرضه کرده‌اند اما خریدار وجود ندارد. متاسفانه مردم با فرهنگ خریدی مواجه هستند که اگر بیشتر پول بپردازند بیشتر طالب می‌شوند اما در حال حاضر در انتظار کاهش بیشتر مانده‌اند که محال است بازار مسکن بیش از این با کاهش مواجه شود.

یکی دیگر از مشاوران املاک در مرکز شهر با بیان اینکه قیمت اجاره‌بها افزایش 20 درصدی داشته است، گفت: میزان جابه جایی مستاجران در این ماه کاهش می‌یابد و همین امر باعث ایجاد رکود سنگین در بازار اجاره مسکن می‌شود.



* افزایش نرخ اجاره‌بها نسبت به سال گذشته

وی با بیان اینکه قیمت‌های اجاره نسبت به سال گذشته افزایش چند درصدی داشته است، بیان کرد: اکنون اوضاع به گونه‌‌ای است که واحدهای مسکونی نرخ مشخصی ندارند. 

این مشاور املاک در ادامه افزود: طی 6 ماه گذشته در منطقه ما معامله‌ای برای خرید وفروش مسکن صورت نگرفته و این بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

حال باید منتظر ماند و دید دولت چه تدبیری برای رونق بازار به خواب رفته اجاره‌بها دارد و طرح‌هایی را که برای رونق بازار مسکن داده است، چه زمانی به کار خواهد گرفت؟

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، اجاره بها ، معاملات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار