به بهانه خداحافظی نابغه شماره 8

منحصربه‌فردترین رکوردهای علی کریمی

فوتبال ایران امروز با یکی دیگر از ستارگان پرفروغ خود وداع کرد و شاید سالها بگذرد تا نابغه ای مانند علی کریمی به فوتبال ایران معرفی شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، علی کریمی ستاره و بازی‌ساز سابق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در حالی که 35 سال و 8 ماه و 12 روز از زندگی اش می گذرد کفش های خود را آویخت و مانند بسیاری از بزرگان فوتبال ایران بدون سر و صدا خود را بازنشسته کرد.

مارادونای آسیا در دوران بازی خود در تیم های نوجوانان نفت تهران، نوجوانان سايپا تهران،جوانان سايپا تهران، فتح تهران، پرسپولیس، الاهلی قطر، بایرن مونیخ آلمان، استیل آذین، شالکه صفر 4، نادی القطر، السیلیه قطر و تراکتورسازی تبریز حاضر بود.

وی پس از آن که سال گذشته هنگام خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی کیا به طور احساسی اعلام کرد با مستطیل سبز وداع کرده است با توصیه برخی کارشناسان و نزدیکانش یکسال دیگر و به امید جام جهانی 2014 به حیات فوتبالی خود ادامه داد، اما با از دست دادن شانس حضور در دومین جام جهانی عمرش و با توجه به اینکه صحبت های زیادی درخصوص پیوستنش به راه آهن به گوش می رسید، ظاهراً انگیزه های چندانی برای ادامه فوتبال پیدا نکرد و با متنی برای همیشه کفش هایش را آویخت.

به گزارش مشرق، شماره 8 محبوب سرخپوشان که با لقب «جادوگر» در میان اهالی فوتبال مشهور است، اولین‌بار در سال 1998 در بازی مقابل کویت در بازی‌های آسیایی بانکوک با پیراهن تیم ملی به زمین آمد و در طول 15 سال، 127 بار پیراهن مقدس ایران را بر تن کرد و 38 گل به ثمر رساند. وی در جام جهانی 2006 عضو تیم ملی ایران بود.

علی کریمی در سال 2005 به باشگاه بایرن مونیخ آلمان پیوست و پس از علی دایی و وحید هاشمیان سومین بازیکنی شد که در این باشگاه معتبر مشهور به هالیوود بازی کرده است. کریمی همچنین از جمله بازیکنان ایرانی محسوب می‌شود که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده‌است و در مقابل سالزبورگ اتریش یک گل به ثمر رساند.

به گزارش مشرق، در زیر به برخی از افتخارات شخصی و ملی جادوگر فوتبال ایران اشاره می کنیم:

  • مرد سال فوتبال آسیا در سال 2004
  • آقای گل جام ملت‌های آسیا در سال 2004 با 5 گل زده
  • ثبت 38 گل ملی و به دست آوردن رتبه سوم گلزنان تاریخ فوتبال ملی بعد از علی دایی و کریم باقری
  • دو بار قهرمانی جام حذفی امارات با تیم الاهلی دبی
  • قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هشتم آزادگان (78- 77)، قهرمانی با پرسپولیس در نهم لیگ آزادگان (79-78) قهرمانی با تراکتورسازی در جام حذفی کشور (93-92
  • قهرمانی بازی‌های آسیایی بانکوک با تیم ملی ایران
  • قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی
  • قهرمانی جام بین قاره‌ای آسیا – اقیانوسیه با تیم ملی ایران
  • قهرمانی جام حذفی آلمان در فصل ۰۶-۲۰۰۵ و قهرمانی بوندسلیگا در فصل ۰۶-۲۰۰۵
  • انجام 128 بازی ملی و ثبت رکود سوم این عرصه بعد از دایی و نکونام
  • کریمی تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که با انجام 4 بازی باشگاهی به تیم ملی دعوت شده است. کریمی در چهارمین هفته از لیگ آزادگان ایران، در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۷۷ تک گل پرسپولیس را در مقابل سایپا به ثمر رساند و یک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.کریمی اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که اولین گل ملی خود را در فینال یک تورنومت رسمی به ثمر رسانده است.
  • کریمی در فینال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک اولین گل ملی خود را در مقابل تیم ملی کویت با ضربه سر به ثمر رساند.
  • کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که حضور در فوتبال اروپا را با یک تیم بزرگ شروع کرده است.
  • کریمی در سال ۲۰۰۵ علی رغم پیشنهاداتی از لیگ برتر انگلستان، فرانسه،‌ ایتالیا، اسپانیا و آلمان به عنوان دومین خرید بایرن مونیخ پس از فیلیپ لام به این تیم آلمانی؛ که در رنکینگ تیم های باشگاهی جهان در رتبه سوم قرار داشت پیوست.  
  • کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در دومین هفته از حضور در لیگ معتبر اروپایی (بوندسلیگا) به عنوان عضو منتخب هفته انتخاب شده است.
  • کریمی در دومین بازی خود برای بایرن مونیخ در مسابقات بوندسلیگا در مقابل بایرلورکوزن ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا در تیم منتخب هفته بوندسلیگا به انتخاب کیکر آلمان قرار بگیرد.
  • کریمی تنها لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در اولین بازی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده است: کریمی در سال ۲۰۰۵ در اولین بازی خود برای بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل سالرزبورگ اتریش ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران باشد که در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرده است. مهدی مهدوی کیا لژیونر دیگر فوتبال ایران در سال ۲۰۰۰ پس از بازی با تیم بروند بی دانمارک، در دومین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل یوونتوس برای هامبورگ گلزنی کرد.
  • کریمی اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود؛ که در اولین حضور در لیگ معتبر اروپایی (بوندسلیگا) شماره خود (۸) را پوشیده است؛ مهدی مهدوی کیا شماره ۳۳ بوخوم، ۱۵ و ۷ هامبورگ، خداداد عزیزی ۱۷ کلن، وحید هاشمیان شماره ۲۳ و ۱۶ هامبورگ، علی دایی شماره ۹ آرمینیا بیله‌فلد و هرتابرلین و ۲۴ بایرن مونیخ، جواد نکونام شماره ۲۴ اوساسونا. علی کریمی در دو فصل حضور در بایرن مونیخ با پیراهن همیشگی شماره ۸ خود در ۴۲ بازی رسمی در مسابقات مختلف برای این تیم به میدان رفت.
  • اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک یک کشور اروپایی با هت تریک کریمی در مقابل اسلواکی بدست آمده است؛ تیم ملی فوتبال ایران برای آماده‌سازی بیشتر در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در منطقه آسیا به رهبری میروسلاو بلاژویچ در اروپا اردو زد و طبق برنامه در یک بازی تدارکاتی مقابل اسلواکی در براتیسلاوا به میدان رفت. علی کریمی در این دیدار هت‌تریک کرد و یک پاس گل داد تا تیم ملی ایران اولین برد خود مقابل یک تیم ملی اروپایی در خاک آن کشور را کسب کند. ( اسلواکی ۳ - ایران ۴ ).
  • اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک کره شمالی با گلزنی کریمی بدست آمده است: تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ در مقابل کره شمالی در پیونگ یانگ به میدان رفت ، که کریمی ۲ بار گلزنی کرد تا ایران برای اولین بار در خاک کره شمالی به برتری برسد.

حضور یک صد هزار نفری در یک روز غیر تعطیل برای استقبال از کریمی: علی کریمی پس از ۲۷۱۷ روز در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر ایران ۸۸–۱۳۸۷ برای پرسپولیس در مقابل پگاه گیلان به میدان رفت و به مدت ۲۰ دقیقه بی وقفه مورد تشویق هواداران قرار گرفت تا بازگشتی باشکوه به فوتبال ایران داشته باشد. این بازی در روز پنجشنبه برگزار شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار