قزوین/

تجهیز دارالشفای حرم طفلان مسلم نیازمند 20میلیارد ریال کمک های مردمی است

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین، تامین تجهیزات درمانگاه امام خمینی(ره) حرم طفلان مسلم درعراق را نیازمند 20 میلیارد ریال کمک های مردمی دانست و از مومنین خواست همچون گذشته در تامین آن این ستاد را یاری کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

ˈ
محمدرضا صدیقیˈ افزود: موضوع بازسازی عتبات عالیات از ایام پس از شهادت حضرت سید الشهدا(ع) که دوستان اهل بیت گام هایی برای بازسازی بقاع متبرکه برداشتند سابقه داشته و در عصرهای مختلف این گردونه به ما رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پس از حدود چهار دهه حاکمیت دیکتاتورهای بزرگی مانند صدام، این توفیق برای مومنین حاصل شد تا اماکن متبرکه را بازسازی و مرمت کنند.

صدیقی ادامه داد: نگاهی کوتاه به نوع معماری این اماکن متبرکه نشان می دهد این بناها از یک معماری خاصی (معماری اسلامی -ایرانی) پیروی می کنند که این موضوع برای شیعیان امیر المومنین(ع) مایه عزت و سربلندی است.

وی اظهارداشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات که از سال 83 به عنوان تنها متولی ساخت و ساز بقاع متبرکه درعراق آغاز بکار کرده در طول فعالیت خود کارهای زیادی انجام داده که طلاکاری، کاشی کاری، سنگ کاری و آیینه کاری و بناهای خدماتی بارگاه ملکوتی حضرت علی(ع) در نجف و تمام کارهای خدماتی مانند مهمانسراها، سرویس بهداشتی، انتقال آب از خارج شهر نجف به داخل حرم امیر المومنین(ع)از جمله این اقدامات است.

صدیقی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت کار احداث ایوان در بالای سر حضرت علی(ع) با حدود دوهزار متر مربع بنا توسط ایرانیان انجام و تحویل تولیت حرم شده است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر نیز طرح ستاد بازسازی در مجاورت حرم حضرت علی(ع) به نام صحن حضرت زهرا(س) با 30 درصد پیشرفت ادامه دارد و امیدواریم با کمک های مردم و روند ساخت و ساز عراق ظرف 2 تا 3 سال آینده تکمیل شود.

صدیقی گفت: در شهر کربلا و در صحن حضرت سید الشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) نیز علاوه بر طلاکاری و آینه کاری، طرح های خدماتی دیگری مانند روشنایی ها، سیستم های گرمایشی و سرمایشی توسط هموطنان ایرانی اجرا شده و هنوز هم در حال اجرا است.

وی افزود: یکی از طرح های در دست انجام ستاد بازسازی عتبات عالیات طرح جامع کربلا است که اکنون مقدمات آن در فاصله ای حدودا 300 متری از خیمه گاه تا تل زینبیه آغاز شده است.

صدیقی، طرح دو طبقه کردن بین الحرمین را نیز از دیگر طرح های در دست انجام ستاد عتبات عالیات در شهر کربلا ذکر کرد و افزود: این طرح که دو حرم را از زیر به یکدیگر وصل می کند در حال حاضر ارایه شده و در صورت تصویب و تایید تولیت حرم ها در کربلا، اجرا خواهد شد.

این مسوول یادآور شد: در حرم کاظمین هم به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران علاوه بر کارهایی مانند طلاکاری دو گنبد و سنگ کاری و کاشی کاری ها، مرمت و بازسازی مسجدی در مجاورت حرم به نام مسجد صفوی بجا مانده از دوران حکومت صفویه نیز تکمیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته در سامرا نیز پس از جنایت هولناک وهابیون به بزرگ ترین گنبد کروی جهان اسلام در سال 85 با مشارکت مردم مسلمان و آزادیخواه جهان و ایران، حرم عسکریین(ع) مورد بازسازی قرار گرفت.

صدیقی افزود: در این حرم همچنین کار بازسازی سرداب امام زمان(عج) تکمیل و اکنون نیز کار ساخت ضریح عسکریین در ایران در حال تکمیل است و امیدواریم پس از تکمیل شدن و آرامش نسبی در شهرهای شمالی عراق، به این مکان منتقل شود.

وی با اشاره به سابقه درخشان استان قزوین در مرمت و بازسازی اماکن متبرکه افزود: مردم استان نیز مانند بقیه مردم این سرزمین از مشارکت در اینگونه امور غافل نمانده اند و از گذشته تا امروز مرحوم امینی ها، سردارین قزوینی(حسن خان و حسین خان) در کار ساختن و بازسازی اماکن متبرکه گام های بلندی برداشته اند و به خصوص از حدود 200 سال گذشته بازسازی حرم طفلان مسلم برای سومین بار توسط سردارین قزوینی انجام شد و با انتقال کار آنان به نسل های بعدی اکنون از سال 83 به بعد بازسازی حرم طفلان مسلم به استان قزوین سپرده شد.

صدیقی خاطرنشان کرد: از زمان واگذاری کار مرمت این حرم به استان، ساخت دو مناره برای طفلان مسلم، دو ضریح، طلا کاری و آب کاری و کاشی کاری، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تاسیسات آب و فاضلاب و احداث دکل های نور و انتقال و نصب تصفیه خانه آب و یک مخزن آب صد هزار لیتری در قالب بسته کاملی توسط سیاستگذاران ستاد بازسازی عتبات عالیات استان برنامه ریزی،احداث و در اختیار تولیت حرم قرار گرفته است.

این مسوول یادآور شد: همچنین در راستای ادامه فعالیت در این حرم کار مرمت و بازسازی مدرسه ای در مجاورت حرم طفلان مسلم توسط ستاد استان انجام و تحویل تولیت حرم شده است.

صدیقی ادامه داد: ساخت درمانگاه امام خمینی(ره) یکی از بارزترین کارهای در دست انجام در حرم طفلان مسلم بوده است که از سال گذشته احداث شده و از تمام مردم دعوت می کنیم کمک های خود برای تامین تجهیزات این درمانگاه به ستاد بازسازی عتبات عالیات ارایه دهند.

وی از جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور نیز دعوت کرد در صورت تمایل برای تامین تجهیزات پزشکی و قطعات مورد نیاز این درمانگاه، به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اعلام کنند.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین طرح توسعه حرم طفلان مسلم را نیز از دیگر طرح های این ستاد عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح که از سال جاری آغاز خواهد شد، یک هزار متر مربع به فضای این حرم افزوده می شود.

صدیقی، اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را بیش از 25 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همچنین جهت دریافت کمک های مردمی در تامین هرگونه مصالح ساختمانی مانند آهن، سیمان و میلگرد برای اجرای این طرح آمادگی دارد.

وی ادامه داد: طرح دیگر در بازسازی حرم طفلان مسلم طرح توسعه جامع این حرم با بیش از ده هکتار است که هم اکنون توسط اساتید و دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حال طراحی است و پس از تکمیل به تولیت حرم تحویل خواهد شد.

صدیقی خاطرنشان کرد: ساخت سرویس های بهداشتی نیز در مجاورت حرم طفلان مسلم آغاز شده و تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم استان قزوین از آغاز فعالیت این ستاد تاکنون ده ها میلیارد تومان بصورت نقدی و خدماتی به توسعه و مرمت و بازسازی بقاع متبرکه در عراق مشارکت کرده اند.

مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین در پایان افزود: تمام مردم مسلمان می توانند کمک های مالی خود برای بازسازی و مرمت بارگاه های ملکوتی ائمه معصومین(ع) و بقاع متبرکه در عراق را به شماره حساب 0107420742004 بانک ملی (سیبا) واریز کنندز/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.