سهرابی قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس:

فیلم های دفاع مقدس باید در جشنواره مقاومت رونمایی شوند

بیشتر فیلم های سینمایی اولین بار در جشنواره فیلم فجر رونمایی می شوند و علاقمندان این فیلم ها همواره هرسال منتظر هستند تا فیلم هایشان را در این جشنواره ببینند

به گزارش حوزه سینما باشگا ه خبرنگاران ؛ روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس درباره جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت به سهم ظرفیت خود درکشور جریان ساز بوده است اما هنوز تا حد مطلوب و ایده آل ما فاصله دارد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت مسیری را پیش گرفته تا نقیصه ها برطرف شود، افزود: اگر این جشنواره را در اقبال عمومی با جشنواره فیلم فجر مقایسه کنیم می توان گفت در حق جشنواره مقاومت کوتاهی هایی شده است.
 
کارگردان« خاکستر و برف» گفت: همانطور که می دانید بیشتر فیلم های سینمایی اولین بار در جشنواره فیلم فجر رونمایی می شوند و علاقمندان این فیلم ها همواره هرسال منتظر هستند تا فیلم هایشان را در این جشنواره ببینند اگر فیلم های دفاع مقدس هم برای اولین بار در جشنواره مقاومت رونمایی شوند بدون شک از نظر اقبال عمومی این جشنواره هم از جشنواره فیلم فجر کم نخواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان تاثیرگذاری این جشنواره را در محافل عمومی بررسی کنیم  قطعا کمتر از جشنواره فجر نیست ضمن اینکه تنها جشنواره ای است که به معنای واقعی ارزشی است و در این ابعاد به این بزرگی برگزار می شود قطعا اگر این ضعف در اقبال رابرطرف کنیم جشنواره مقاومت می تواند به سرعت به جایگاه واقعی اش برسد.
 
قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس با بیان اینکه امسال ساز و کار مناسبی برای جشنواره طراحی شده است گفت: ابتدا اینکه قرار شد تا این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود که بدین شکل قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود و تنها عقبه سخت افزاری جشنواره که تولید فیلم است باید تقویت شود ضمن اینکه نهادهایی که وظیفه تولید فیلم‌های دفاع مقدس را بر عهده دارند این آثار با کیفیت بیشتری تولید کنند تا جشنواره ای با جایگاه بالایی داشته باشیم.
 
سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: با جلسات متعددی که امسال با جشنواره مقاومت داشتیم و همفکر ی هایی که شده است و با اشرافی که محمد خزاعی دبیر جشنواره دارد سعی شده تا به محورهای اولویت دار پرداخته شود. این جشنواره حتی بخشی را به اتفاقاتی که ممکن است یک دفعه رخ دهد اختصاص داده است. به عنوان مثال، بحث کشتار داعش که یک دفعه اتفاق افتاد بسیار هوشمندانه در جشنواره به آن پرداخته شد.
 
وی ادامه داد: جشنواره مقاومت جشنواره ای پویا و فعال است که نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهد و در حد مطلوبی به محورهای با ارزش که کلیتی از فضای موضوعی داشته باشند می پردازد.
 
قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش های جشنواره بخش بین الملل آن است که همواره رسانه های غربی و رژیم صهیونیستی به آن واکنش نشان داده است گفت: اولین دلیل این واکنش ها رویکرد صریح و شفاف جشنواره است زمانی‌که در جشنواره ای شکل منفعلانه ای برای برخورد با موضوع وجود نداشته باشد جشنواره تنها به ساختار نگاه می کند و ممکن است زیاد محل بحث رژیم صهیونیستی نباشد اما جشنواره مقاومت مخصوصا در دو دوره اخیر و امسال خط روشن و رویکرد صریح و تعریف شده ای دارد که همین موضوع محل بحثی برای آنها شده است.

سهرابی در ادامه یادآور شد: عدم پوشیدگی و بینابین بودن حرکت این جشنواره دلیلی شده  تا یک سری محافل فکری مخالف و معاند مواضعی بگیرند که کمتر سراغ داریم درباره جشنواره های دیگر فرهنگی و هنری چنین مواضعی را اتخاذ کنند و همین موضوع از برکات جشنواره مقاومت است.
 
وی درباره بودجه جشنواره مقاومت نیز گفت: در نگاهی گذرا باید اشاره کرد یکی از جاهایی‌که کمیسیون فرهنگی باید به آن نگاه ویژه تری داشته باشد و از آن حمایت کند همین نقطه است زیرا مقاومت نقطه حیاتی است که باید از نظر فرهنگی حمایت شود.
سهرابی ادامه داد: جشنواره مقاومت یک برنامه منفعل هنری نیست بلکه جشنواره ای است که دارای نگاه و پر از ارزش است که کاملا پویا است و برنامه های فرهنگی موثری دارد.
 
قائم مقام انجمن سینمای دفاع مقدس همچنین گفت: اگر قرار است کمسیون فرهنگی مجلس به امور فرهنگی ورود پیدا کند هیچ جا بهتر و مهمتر از جشنواره مقاومت نیست زیرا بعد از این همه مدت فضای فکری بر آن حاکم شده که کاملا هدفدار و مشخص شده است ضمن اینکه دارای اهداف، رویکرد و سیاست های مشخص است.
 
وی افزود: بنابراین کمیسیون فرهنگی مجلس باید ردیف بودجه مشخصی را برای آن درنظر بگیرد البته این نکته را هم باید یادآور شد که شامل بودجه سنگینی هم نمی شود که نتواند از عهده آن برآید و قطعا اگر این اتفاق بیافتد جشنواره مجهزتر خواهد شد.

شایان ذکر است؛ «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» با رویکرد مقاومت، بصیرت و شکوفایی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را درگستره«سینمای ایران»و «سینمای بین‌الملل» در قالب بخش‌های مختلف فیلم های سینمایی، سینمایی ویدیویی، کوتاه، مستند، چشم‌انداز سینمای مقاومت ایران،  نشست‌های تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه‌های جانبی همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در ایران و چند کشور جهان برگزار می نماید.
 
اطلاعات تکمیلی در سایت جشنواره بین المللی فیلم مقاومت moqavematfilmfest.ir موجود است.
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، جشنواره ، فیلم ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار