شهرکرد/

بخشی از درآمد سدهای برقابي حوزه کارون به آبخیزداری اختصاص یابد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تصویب اختصاص بخشی از درآمد سدهای بزرگ حوزه کارون برای فعالیت‌های آبخیزداری در جریان سفر ریاست جمهوری به استان چهارمحال و بختیاری تحولی عظیم در حفظ حوزه آبخیز کارون ایجاد می‌کند.

حسین بهرامی، با بیان اینکه رود کارون بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه کشور است، اظهار کرد: حوزه آبخیز کارون یکی از مهم‌ترین حوزه‌های آبخیز کشور در تأمین آب شرب و آب مورد نیاز صنایع محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه حیات چندین استان در کشور به حوزه آبخیز کارون وابسته است، تصریح کرد: استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان که درمحدوده این حوزه آبخیز قرار دارند، به‌صورت مستقیم و استان‌های اصفهان، یزد و کرمان از طریق پروژه‌های انتقال آب از کارون، از این حوزه آبخیز منتفع می‌شوند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آب شرب و آب مورد نیاز صنایع نفت و گاز استان خوزستان از حوزه آبخیز کارون تأمین می‌شود، افزود: حفظ و صیانت از این حوزه آبخیز نقشی حیاتی برای کشور دارد.
بهرامی با تأکید بر اینکه مدیریت جامع و فعالیت‌های متنوع آبخیزداری از راهکارهای حفاظت از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی حوزه آبخیز کارون است، گفت: بر این اساس پیشنهاد می‌شود در جریان سفر در پیش روی ریاست جمهوری به استان چهارمحال و بختیاری، طرح پیشنهادی با عنوان تخصیص بخشی از درآمد سدهای حوزه کارون برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز بالادست این سدها، مورد تصویب هیئت محترم دولت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح، منابع اعتباری لازم برای توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد اشتغال جایگزین و کاهش وابستگی مستقیم جوامع محلی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی فراهم می‌شود که این موضوع سبب کاهش تخریب و تهدید در حوزه آبخیز کارون می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس محاسبات اولیه انجام شده، در صورتی‌ که حداقل 5 درصد از درآمد سدهایی همچون کارون 3، کارون 4، شهید عباسپور و دز به این امر اختصاص یابد، تحولی عظیم در زمینه حفظ حوزه آبخیز کارون ایجاد می‌شود./ش/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.